Direktlänk till inlägg 23 april 2017

Vi kan alla vara revolutionärer i godhetens tjänst

Av Kaela - 23 april 2017 11:45

 




Visst lever vi i en ganska god värld.

Vårt land har sina brister - ändå tror jag det är ett av de bästa landen att leva i - tillsammans med våra nordiska grannars länder förstås.

Det är som om vi vore en särskild välsignad del av planeten.

Inte så att vi helt slipper undan nöd och sorg och oro för ondskan....Norge hade sin Breivik och nästan 80 döda ungdomar på första steget till ett eget liv.... vi hade just nu Radkov.... som gav sig i ondskans tjänst och gjorde en fruktansvärd och brutal skillnad för många.

 

 


Men det finns ändå mycket gott.

Jag som haft den stora fantastiska förmånen att få arbeta med att kanalisera godheten till behovet vet att det klappar så många underbara villiga kärleksfulla hjärtan i den här staden, i alla städer är jag övertygad om - i vårt land.

 

Godheten har alltid sina rötter i en människa som ställt sig i dess tjänst!

Jag kan ta välkända exempel som Dag Hammarskjöld eller Moder Theresa.

Inte att förglömma Nelson Mandela.... Roul Wallenberg... ja många namnkunniga som bidragit till en en värld med hopp och godhet.

Men alla vanliga människor har möjlighet att förändra världen också... Pettersson och Jansson och Ljungström och du och jag.


Låt oss lysa upp allt det fantastiska som vi har fått i våra liv och göra vad vi kan för att sprida det och fördubbla det många gånger om.
Vi har fått det utan av någon annan som ställt sig i det godas tjänst.... dags att skicka vidare...

 

Tillsammans skapar vi en bättre och vackrare värld, varje dag, varje timme och varje minut.
Därför att vi är människor med förmågan att göra goda, bra och vackra saker.

Jag tror knappast det finns någon människa som inte har drömmar.

Drömmar om en vackrare och bättre värld.

I vårt land har vi frihet att följa dessa drömmar och det innebär friheten att göra världen bättre.

För det är alltid  enskilda människors drömmar som utgör startskottet till det goda.


Så varken du eller dina drömmar är obetydliga.

Du och dina drömmar kan förändra världen!

Göra just ditt hörn av världen till en bättre plats att leva på.


Om vi är många som tänker så kommer de små ljusa platserna att flyta samman...

 

 
 
Ingen bild

Stina

24 april 2017 08:26

ja dom flesta människor vill nog dela med sej av godhet, läste för några dagar se om Jeanette Höglund i Stockholm, (Vid din sida), hon jobbar som väktare, såg ju alla dessa gamlingar som inte hade någonstans att bo, av olika anledn, så hon har dragit igång ett stort hjälparbete där, finns mycket att läsa på hemsida o fb, en härlig person!
Och det finns många sådana som lägger ner massor av tid på att hjälpa,så GODHETEN tar över som tur är! Kram från Stina

Kaela

24 april 2017 12:10

Underbart att läsa om Jeanette!
Godheten mår alla bäst av.
Även den som ger får.
Ondskan har inte fått någon enda att må bra!
Blir så glad när jag ser och hör och läser om människor som verkligen tar tag i problem som många bara går förbi!
Ja det finns många GODA människor som hela tiden gör goda saker.
Både i organiserad form och helt privat.
Det borde vara intressant för medi8a att berätta om sånt också!

Ha en fin dag även om den är grå önskar jag med en kram!

 
Ingen bild

Stina

24 april 2017 14:33

tycker också det borde skrivas mer om olika hjälparbeten mm,
för ett tag sen va Magdalena Andersson ute med Jeanette flera timmar, men de skrevs aldrig om vad jag såg iaf, synd tycker jag! / Stina

Kaela

24 april 2017 14:38

Nej det är så ofta så.
Det finns många härliga människor som tar så härliga initiativ och verkligen gör något för andra!
Jag är helt säker på att de allra flesta människor tycker om att läsa om goda insatser som gör skillnad!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards