Direktlänk till inlägg 12 oktober 2017

Dagens grattisar - torsdagen 12 oktober

Av Kaela - 12 oktober 2017 06:33

 




Torsdagsmorgonen är lite varmare än tidigare dagar i veckan +12 grader.

Mörkt ännu men ingen sol är utlovad - utan snarare regn.

Manfred och Valfrid har namnsdag och jag gratulerar dig som bär något av de namnen så varmt.

Lika varmt gratulerar jag  DIG som har födelsedag udag - torsdagen 12 oktober.

Önskar er en riktigt fin bemärkelsedag!

Dagens teman är : *  *Civilkuragets dag.  'Internationella reumatikerdagen  ' Världssyndagen

 

Manfred är ett namn med tyskt ursprung.
Betydelsen av första delen av namnet är oklar.
Det kan möjligtvis komma från ordet magan - "makt", "kraft", "styrka", eller kanske vara samma som dagens "man".
Sista delen kommer från fridu som betyder "fred", "skydd".

2 952 män och 9 kvinnor heter Manfred.

Dessutom bärs namnet som efternamn av 41 personer.

 

Valfrid eller Walfrid (ovanligare form) är ett mans namn, men  i mer sällsynta fall även kvinnonamn, med tyskt ursprung.
Första delen av namnet kommer antingen från ordet waltan - "härska", "styra" eller walah - "främling", och andra delen kommer från fridu som betyder "fred", "skydd".
1 471 män i vårt land bär namnet Valfrid!

 

 
 
Ms. W

Ms. W

12 oktober 2017 10:20

Min morfar hette Valfrid, men kallades ofta Valle. En tjejkompis pappa hette också så, tror det blev Valle där också. Min morfar hette Kling också så det blev lite konstigt med V Kling på dörren då det blev ett annat ord...

Här regnar det och senaste jag tittade var det +7 grader.

Önskar dig en fin torsdag.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

12 oktober 2017 10:49

Det är inte många kvar med de namnen längre.
Men några finns det och de är ju kvar i almananckan.
Jag tror att Valfrid liksom Valdemar oftast blev Valle.

Regnar här också och jag har just kommit in.
Ska nästan bara äta lunch så ska jag iväg igen
På styrelsemöte.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards