Alla inlägg den 22 oktober 2017

Av Kaela - 22 oktober 2017 20:49

 


Så hamnade jag här framför datorn istället för att sitta kvar  vid TV:n och se en av de svenskättade amerikanarna förlora.

Jag tycker så synd om dem som missar att få veta om sin bakgrund  och sina förfäder i Sverige  på grund av ett tävlings-resultat.

Ok för en tävling - men följden kunde göras annorlunda.


Kan inte undgå att tänka att våra förf'äder  (de som lämnade Sverige för Amerika) flydde från enorma ekonomiska svårigheter för det allra mesta.


Om vi får invandrare idag som flytt från en total fattigdom kallar vi dem "ekonomiska flyktingar" lite föraktfullt.

Tror vi behöver tänka mera på vilka vi själva är och hur många av oss handlade när Sverige inte kunde föda alla sina medborgare.

Söndagskvällen går mot sitt slut.

Imorgon är en ny vecka!

Den gör vi det bästa vi kan av - DU och jag - eller hur?


Av Kaela - 22 oktober 2017 19:02

 


Kärleken gör dig vacker

Modig ung o stark.
Ger känslan plats i himlen
och foten stadig mark.


Kärleken ger dig tröst
och läker gamla sår.
Den öppnar låsta dörrar
till någon som förstår.


Kärleken dig berusar
och gör din tanke svag.
Tänder all din längtan
men följer egen lag.


När man den ger och får
så tar den aldrig slut.
Då blir den till en gåva
som räcker livet ut.

Okänd poet

 

Av Kaela - 22 oktober 2017 14:59

 

 



Hemma bäst!

Visst är det så?
Hur underbart det än är att stråla samman med barn och barnbarn och deras släkt och vänner så är det en skön känsla att sedan komma hem.

Och det är allt bra att det känns på det sättet. Hur skulle det vara om det kändes tvärtom!


Jag har börjat lära mig....några år efter att femte barnet flyttat och redan har familj att vara förälder till ett vuxet barn är att stå i bakgrunden.
Alltid!

Sitta vid ringside.

En förälder till ett vuxet barn har gjort sitt jobb.

Och rätten att lägga sig i hörde ihop med det ansvar man hade under barnens barndom och ungdomstid.


Oavsett vad man tycker om saker och ting och beslut som det vuxna barnet gör så är rätten att lägga sig i förbi - den hör ihop med ansvaret  för barnet.

Det ansvaret har barnet axlat själv när den trätt in i sitt vuxenliv och kanske redan gått en bit på den vägen.

 Jag har en ganska ambivalent känsla inför detta. 
Skönt - jag får fundera över vad jag vill. Och tomt. 

Det var så härligt att vara förälder. Oavsett hur trött man var ibland.

Ibland känns det lite konstigt.


En gång var man så otroligt viktig för de här växande människorna - och det kan kännas som man saknar betydelse för det vuxna barnet -  men då brukar jag påminna mig min mors och fars betydelse i mitt vuxna liv 

Då inser jag att vi kan aldrig aldrig vara vilken människa som helst i våra barns liv. 



Som vanligt är Nuet faktiskt  det enda vi har.
Vi kan inte och ska inte  tro att vi kan gottgöra det  vi kanske gjorde  fel eller missade för många år sedan - vi får trösta oss med att vi idag kan göra rätt och försöka vara ett stöd till  det vuxna barnet.



 

Av Kaela - 22 oktober 2017 09:24

Idag är det den 11 oktober! Prick 70 dagar till jul! Marika och Marita har namnsdag och gratuleras så varmt!
Lika varmt grattas förstås DU som har födelsedag idag!
Att valna i Stockholm idag är att vakna till frost i gräset men det hindrar inte er bemärkelsebarn från att göra en fin firardag!

Dagens tenab är: *INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN och *Internationella stamningsdagen.

 

*Marika eller  Marica är  en diminutivform av Maria, möjligtvis med tyskt ursprung (Marieke). ..
Om namnet Maria kan man säga att det finns i alla kristna lä'nder men även i den arabiska världen med lite annan stavning.

6 704 kvinnor heter Marica/Marika i vårt land!

 

Marita är ett namn med italienskt eller spanskt ursprung och dessutom en diminutivform av Maria.
I äldre tider användes också 
Marita (eller Mareta) som en alternativ form av Margareta.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards