Direktlänk till inlägg 2 januari 2018

Det gäller att veta vem man VERKLIGEN är!

Av Kaela - 2 januari 2018 16:15

 

 

Bilden lånad från google

 

Vem är jag?
En fråga vi ofta sysselsätter oss med - och en fråga som har många svar - utifrån ETT viktigt svar: Jag är det jag identifierar mig med.

Är det mitt jobb, mina materiella tillgångar, min föräldraroll, mitt hus.....
Är jag kanske mannen eller kvinnan som gillar att läsa....eller som springer jättesnabbt....
Är jag den som gfillar konst....eller kanske att lyssna på musik?



Om vi identifierar oss med något av detta är det inte underligt att vi går omkrig och är rädda.

Allt detta är nämligen något vi kan mista. Det vet vi - åtminstone i de ögonblick då vi är ärliga mot oss själva.

Tänk om jag älskar artt springa och löpträna och drabbas av en sjukdom som sdätter mig i rullstol.
Eller lyssna på musik - och drabbas av döpvhet eller att gå på konstutställningar eller se på film kanske som mitt allra största intresse - och drabbas av blindhet!

Vem är jag då!


För att hitta tryggheten måste vi hitta den vi innerst inne är  - den vi verkligen är - och inse att allt annat vi har kan tas ifrån oss - men att livet är lika värdefullt och vi själva lika värdefulla oavsett vad vi mister av detta - för inget av det är vårt verkliga jag..


Och vårt verkliga jag mister vi inte - inte så länge vi är vid liv!





 
 
Ms. W

Ms. W

2 januari 2018 17:09

Det smeknamn jag gav mig som barn, Tintin, lär betyda "Ingenting"... Fast egentligen handlade det väl inte direkt om ett smeknamn. Kunde inte uttala mitt tilltalsnamn helt enkelt!

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

2 januari 2018 20:59

Så är det ofta att barn ger sig sjä'lva andra namn.
Så är det för mig också.
Kaela var mitt namn på mig själv då.
Allt gott önskar jag dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

2 januari 2018 19:28

Så svårt att veta. Människor runt en har helt olika uppfattning om vem man är. Jag känner mig ganska osynlig men uppfattas kanske inte som sådan av vissa. Jag känner mig gammal men vissa tycker att jag känns ung och rörlig och glad. Själv tycker jag att jag är en surkärring och vissa ser mig som stark. Jag tycker att jag är feg och vissa tycker att jag är modig som vågar bo ensam i skogen. Ja inte vet jag vem jag är kanske bara en skogssnuva.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

2 januari 2018 20:58

Jag vet faktiskt inte vad en skogsnuva är - men jag gillar ordet och tror att du är en väldigt fin skogsnuva.
Ja det är också en sida av myntet - att det vi själva tror om oss och vad andra tror sällan överensstämmer.
Jag tror nog att andra tror oss om lite bättre än vad vi själva gör många gånger.
Vi tenderar ju att vara snällare mot andra än mot oss själva!
Jag tycker definitivt du är modig som vågar bo ensam i ett hus i skogen!
Och stark är en känsla jag också får när jag tänker på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards