Direktlänk till inlägg 6 mars 2018

I nuet är allt gott!

Av Kaela - 6 mars 2018 15:00

 



Det är otroligt viktigt att vi är i i vårt NU!

Jag vet att jag skrivit om det förr - mer än en gång.

Men det beror på att jag vet att vi mår bättre om vi klarar av det!

Och vi behöver påminnas.!


Egentligen lever vi ju alltid i nuet. Vi kan inte leva någon annanstans, men det märkliga är, att vi på ett annat plan nästan alltid strävar mot ett då eller  ett sedan.

 

Det har blivit ännu viktigare för mig ,med en avancerande synnedsättning - att vara i mitt nu.

Ett effektivt sätt för mig att att öppna tvärdrag av oro och sorg är att glänta på framtiden s dörrgenom att tänka: "Hur mycket mindre ser jag om ett år...kommer jag att kunna gå på mina egna långa åromenader....kommer jag att klara av datorn-.....

Där måste jag stoppa mig själv med insikten om att jag vet inte - och upptäcka att NU har jag det ganska bra.

Visst har jag kanske bara halva min syn....men den räcker för det mesta jag vill göra! 
I nuet är allting bra.


Ännu viktigare är det för min vän som vet att den sjukdom hon drabbats av kommer att ta hgennes liv inom en inte avlägsen framtid.

Satt i telefon med henne en dag....och hon började prata om hur hon varje vecka bestämmer ett program där hon har saker hon vill göra - innan det är för sent..

Hon berättade också om många och långa samtal med sinälskade man.

Hur de försöker ta ut allt hon bara orkar i nuet. Och hir de heöt fokuserar på - att nu är de två!


Visst är det tråkigt att vi måste få en sorglig anledning till att verkligen klara av att finnas i nuet?
Att leva i nuet är inte något vi klarar av genom att vara duktiga, Det är en insikt vi tar emot från det livet - från något en medvandrare vill ge oss.

Därför kommer jag nu och då att fortsätta tala om hur mycket bättre vi mår när vi kan ta emot vårt nu - och inte bara sträcka oss framåt.

 

 


 
 
Ingen bild

Victoria

6 mars 2018 17:56

Hej!
Eftersom jag har flera sjukdomar som om inget under inträffar troligen kommer att bli sämre ju längre jag lever är min devis för varje ny dag jag får möta: Min bästa dag är idag och det är rätt så lätt och tänka så eftersom det antagligen är helt sant.
Kram
Victoria

Kaela

7 mars 2018 06:29

Åh Victoria!
Ledsen av att höra om detta.
Men vet att du har helt rätt.
Man måste leva idag - på det bästa sätt som går.
kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards