Direktlänk till inlägg 5 april 2018

Och lugnt rotar sig glädjen......

Av Kaela - 5 april 2018 17:15

     



Ett ord som har levt inom mig nägra dagar är "glädje."

Mitt i brinnande influens har jag upptäckt att glädjen finns någonstans där,  mitt bland bekymmer och oro  - ibland som en flod som bär oss, ibland bara som en liten rännil.

Tänk så innerligt väl vi behöver den!

Utan glädje lever vi egentligen inte - vi finns bara till - vegiterar.

 

Själv tror jag att glädje är ett sinnestillstånd mer än något annat, dvs sättet hur jag ser på livet, mig själv och andra.

Det är så lätt att villkora sin glädje till speciella krav och händelser, men jag tror att glädjen helt enkelt bara finns där, inombords.
Det gäller bara att hitta den!

Att våga släppa fram den!


Kay Pollack har ju skrivit en bok som heter "Att välja glädje"

 

Budskapet i boken är bland annat att vi måste ta ansvar för oss själva och vårt eget liv och sluta att skylla på andra och på olyckliga omständigheter när livet ibland ter sig motigt.

Hindren för att kunna uppleva glädje finns alltid i ens eget inre och i sättet att tänka om sig själv och om andra, enligt författaren.

Och jag är nog beredd att hålla med.


Jag tror att glädje är en slags grundkänsla som vi måste arbeta på för att få att leva inom oss.

 

Visst är det härligt när det händer fina saker som väcker glädjen på ett särskilt sätt.

Men det sker ju inte så ofta att vi kan leva på det.

 

Det är lätt att välja fel direkt när vi vaknar på morgonen.

Golvet är kallt för de nattvarma fötterna - och bra gärna skulle man vilja krypa tillbaka under täcket och sova en stund till.

Ute regnar det och blåser kallt.


Det är då vi måste lyfta oss själva i håret - jo man kan faktiskt det - med goda tankar.

Att tänka att idag väljer jag att vara glad för att jag vaknade - det betyder en dag till i livet.

Glad för att jag har frukost att äta innan jdagen startar på riktigt.

 

Men för den som inte har något jobb att gå till då?

Det finns glädje  att plocka upp även då - trot s snålblsten både i livet och utanför dörren.
Man får välja att bjuda in glädjen genom en annan dörr.

Kanske genom att tänka att jag har en hel dag när jag gör precis vad jag vill....får umgås med min katt...eller vad det nu kan vara. jag gillar att göra..


Det gäller att hitta glädjen genom att bjuda in den!

Och hålla den kvar genom dagens olika händelser.


Själv har jag hjälp av det vi kanske kan kalla mellanstunder.

Den där minuten jag väntar på grönt ljus - när jag väntar på att få komma fram i kön..det är en utmärkt stund för att påminna sig själv att låta glädjen styra -  att hitta de där små orsakerna till glädje som varje dag bjuder oss på...solens lek över väggen,,,vinden i håret...det lilla barnets blick som just mötte dig..

 

Fråga dig själv vad som ger dig glädje i ditt liv.

Ge dig själv något som du blir glad av -  i dag !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards