Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Två öron och en mun.....

Av Kaela - 6 november 2009 06:12

  

Tänk vad vi har svårt att bara lyssna.

verkligen lyssna....
Vi har fått två ögon ,två öron och en mun alltså ska vi lyssna dubbelt så mycket som vi pratar.


" När jag ber dej lyssna på mej och du börjar ge mej goda råd
så har du inte gjort det jag bad dej om.

När jag ber dej lyssna på mej och du börjar berätta för mej
varför jag inte borde känna så trampar du på mina känslor.

När jag ber dej lyssna på mej och du känner att du måste göra något
för att lösa mina problem,då har du svikit mej hur konstigt det än kan verka.

Lyssna.

Allt jag bad dej om var att du lyssnar,inte prata om annat ,inte tänker på annat
- bara hör på mej.....Lyssna

Och jag klarar mej själv.
Jag är inte hjälplös kanske modfäll och bristfällig men inte hjälplös.

När du gör något för mej, som jag både kan och behöver få göra själv,
så bidrar du till min ångest och svaghet.Min självkänsla behöver ditt stöd

Men när du accepterar att jag känner vad jag känner,
oavsett hur irrationellt det är,
så kan jag sluta försöka övertyga dej
och kan börja arbeta med att förstå vad som ligger bakom denna känsla.

Och när det är klart, är svaren uppenbara och jag behöver inte längre några goda råd. "

Ur boken: Små ting och stora tankar

 
 
Gunilla

Gunilla

6 november 2009 06:30

Så klockren text! Ofta råkar jag ut för detta att inte få bara prata och kanske gråta utan att också få "råd". Många vill så väl så det blir bara fel... Ledsamt men sant.

Ha en skön helg!
Kram Gunilla

http://blogg.passagen.se/pgrrr

 
e-k

e-k

6 november 2009 11:16

Ja, så är det ibland. Det är kanske det svåraste som finns att låta bli att ge tips etc i synnerhet till dem man älskar man vill dem ju så väl. Det gör ont i en.
Men det är en större kärlekshandling i att bara lyssna och finnas till hands, människan kommer "fram" själv när tid är.

Trevlig helg

http://www.steeperz.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards