Alla inlägg den 6 november 2009

Av Kaela - 6 november 2009 20:04

  


Läst på en anslagstavla på en arbetsplats jag besökte i veckan:


Bakom elakt förtal till grova maktövergrepp finner du alltid en gravt personlighetsstörd individ.
Normala människor beter sig inte på det viset!

Av Kaela - 6 november 2009 15:17

Tack e-k för dina vackra tankar till inlägget.

Du har en fin blogg såg jag när jag kikade in!

 

Ha en riktigt fin helg!

 

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/11/06/2157620-tva-oron-och-en-mun/

Av Kaela - 6 november 2009 06:49

Ja Gunilla - jag tror vi är många som upplevt det.

Men det gör inte den personliga upplevelsen mindre smärtsam.

Det är viktigt att lyssna - verkligen lyssna!

 

En skön helg till dig också med en kram!

 

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/11/06/2157620-tva-oron-och-en-mun/

Av Kaela - 6 november 2009 06:31

  



Nu har vi snart helgen här och dags att börja fundera på middagsmat.

Det är ju nästan bara på helgerna man hinner laga mat ordentligt.


Den här kycklinggrytan hittade jag någonstans på nätet för något år sedan och lagat den ett par tre gånger sdedan dess.


Kyckling är en vanlig ingrediens i vår helgmat


DETTA BEHÖVER DU HEMMA FÖR 4-6 PERSONER:

 

600g - 1000kg kycklingfilé

1 msk rapsolja

1 purjolök (alt. ett knippe salladslök)

2 röda paprikor

10 champinjoner

2 tomater

2 pressade vitlöksklyftor

2 burkar kokosmjölk, ā 400g

2 msk kycklingfond

1 msk tamarisoja

1 msk tomatpuré

1 msk curry

1 tsk gurkmeja

salt och peppar

ev. 1 tsk sambal oelek

ev. 2 tsk arrowrot

 

GÖR SÅ HÄR:

 

Strimla kycklingen, purjolöken, paprikan och champinjonerna.
Kärna ur och tärna tomaterna.
Fräs champinjonerna i en stekpanna tills all vätska ur champinjonerna reducerats, tillsätt purjolök och paprika.
Fräs i några minuter och för över till en stor kastrull.
Stek kycklingen i rapsolja och tillsätt till kastrullen med grönsaker.
Tillsätt resterande ingredienser, förutom tomaterna. Salta och peppra.
Låt grytan puttra på medelvärme i ca 20 min.
Tillsätt sedan tomathacket och låt grytan sjuda i ytterligare 5 min.
För en starkare gryta, tillsätt 1 tsk sambal oelek.
Servera grytan rykande het tillsammans med basmati- eller råris och ev. en grönsallad.
(Önskas en tjockare sås, red av med arrowrot utrörd i kallt vatten).
   


Av Kaela - 6 november 2009 06:12

  

Tänk vad vi har svårt att bara lyssna.

verkligen lyssna....
Vi har fått två ögon ,två öron och en mun alltså ska vi lyssna dubbelt så mycket som vi pratar.


" När jag ber dej lyssna på mej och du börjar ge mej goda råd
så har du inte gjort det jag bad dej om.

När jag ber dej lyssna på mej och du börjar berätta för mej
varför jag inte borde känna så trampar du på mina känslor.

När jag ber dej lyssna på mej och du känner att du måste göra något
för att lösa mina problem,då har du svikit mej hur konstigt det än kan verka.

Lyssna.

Allt jag bad dej om var att du lyssnar,inte prata om annat ,inte tänker på annat
- bara hör på mej.....Lyssna

Och jag klarar mej själv.
Jag är inte hjälplös kanske modfäll och bristfällig men inte hjälplös.

När du gör något för mej, som jag både kan och behöver få göra själv,
så bidrar du till min ångest och svaghet.Min självkänsla behöver ditt stöd

Men när du accepterar att jag känner vad jag känner,
oavsett hur irrationellt det är,
så kan jag sluta försöka övertyga dej
och kan börja arbeta med att förstå vad som ligger bakom denna känsla.

Och när det är klart, är svaren uppenbara och jag behöver inte längre några goda råd. "

Ur boken: Små ting och stora tankar

Av Kaela - 6 november 2009 06:08

  


Vänlighet är kärlekens småmynt, som ska komma till användning i de dagliga utgifterna.
Okänd tänkare

Av Kaela - 6 november 2009 05:59

Butiksbranschen planetrar att lägga ut foton på snattare på nätet.

De anser att om Efterlyst kan visa foton på misstänkta gärningsmän så kan de.

 

Om det handlar om tonåringar som snattar en ögonbrynspenna då är detta ju åt skogen.

Men handlar det om grövre brott som rån och liknande är det kanske en annan fråga.

 

Det måste ju vara oroligt att arbeta i en affär och riskera att bli skjuten eller nerslagen på sin arbetsplats.

 

Jag är ändå lite tveksam.

Och undrar om det ens är möjligt med tanke på svensk lag att lägga ut brottslingar på nätet hur som helst.

 

Läs mera här i Expressenes artikel

 

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1770051/tjuvar-kan-bli-uthangda-pa-natet

Av Kaela - 6 november 2009 05:50

Mirasol är en 22-årig tvåbarnsmamma i Manillas slum.

Hennes två flickor Lyka, 4 år, och Jennilyn, 2 år blir ofta sjuka av vattnet eftersom det är inte är rent.

Hennes julklappsönskan till sina två barn är rent vatten!

Om brunnen borrades djupare skulle hennes dröm bli verklighet.

 

Att borra brunnar kostar en hel del.

 

Men tänk om vi skulle dra in lite på våra julklappar- ett mjukisdjur mindre till våra barn och barnbarn - och skicka de pengarna till pg 90 00 50-6 PMU intererlife som i år sätter fokus på barnen på Filippinerna.

 

Visst kan man koka vattnet - men ved kostar pengar och pengar är i högsta grad en bristvara för Mirasol.

 

Läs mera här i Dagens artikel:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=192078

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards