Alla inlägg under september 2013

Av Kaela - 10 september 2013 20:27

 


Du vet säkert vem Henry Bronnet är.

Cirkusdirektör - just det ja...tänker du nu.

En av bröderna bakom Cirkus Scott.

Men människor är mångfacetterade  - det vet jag ju - men fick ytterligare ett bevis för när en god vän sände mig en dikt som heter Höst - av Henry Bronnet.


HÖST


avsked ligger
i luften
liv och död
följs tydligt åt


dörren synlig
i dunkelljuset
ännu stängd fast
med tydlig såt

i dess närhet
hör jag hjärtat

blir jag älskad
älskar jag

för min hand
är ännu tom


hinner jag
innan dörren
öppnar sig för
mig en dag

Av Kaela - 10 september 2013 19:55

 



Har du tänkt på hur ofta vi använder ordet "diagnos" i Sverige idag.

Vi har en diagnos för allting...tror jag.

Framför allt tänker jag nu på skolans värld - barnens värld.

Jag har nästan börjat ställa mig undrande till diagnoser, så pass att jag ibland rent av ifrågasätter diagnoser.

Min gamla mormor sa när en unge var stökig - "låt tiden ha sin gång - det blir folk av de flesta".


Med detta vill jag definitivt inte ha sagt att jag tror att allt vad diagnoser heter är av ondo.

Men tankarna kom igång idag när jag tog emot en ny person i min grupp av personer inom sysselsättningsafasen - och när denna unga fina kille skulle presentera sig för några andra sa han: Hej, jag heter xxxxxxx och jag har diagnosen ADD.

Jag vet ungefär vad den diagnosen står för.


Det är en så kallad funktionsdiagnos enligt den amerikanska diagnosmallen DSM IV. Diagnosen används globalt och de råd och rekommendationer som lämnas till föräldrar och lärare är likartade i alla anglosaxiska länder.

 Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

 Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurserdå men inser sedan ganska snabbt att det inte var givande, kul -  hoppar av och påbörjar något annat istället..

När denne kille fick frågan när han fått diagnosen svarade han: I sjätte klass i grundskolan.

Fortfarande i en mycket formbar ålder.

Hans mamma och pappa fick säkert ett papper med en uppräkning av de svårigheter han ansågs ha.

Det debatterades hemma och med andra....han hörde det ofta.

Klart han fick de här problemen.

Jag undrar dessutom var man lär sig att man ska presentera sig så som han gjorde?

Han har ju så att säga stigmatiserat sig själv i gruppen från början med dessa få ord.

Är det inte lite grymt?

Tyck gärna till - och gärna med avvikande åsikt.


Av Kaela - 10 september 2013 05:00

Idag är det tisdagen den 10 september och Tord och Turid har namnsdag!


Jag gratulerar!

 


10 226 män har förnamnet Tord.

Av dessa har 5 762 namnet Tord som tilltalsnamn.

En fornordisk kortform av namnet Torfrid som är sammansatt av gudanamnet Tor och frid som betyder fred, beskydd.

man kan datera namnet Tord till 1000-talet för då finns det på en runsten vid Ene, Södermanland: "Tord och Toke reste denna sten efter Bysja, sin fader. Han vart död på knarren."

Historiska personer som burit namnet: Tord Kolbeinsson, ca 972-1048, västisländsk furstelovsskald.
Tord Mauraskald, isländsk skald vid 1000-talets slut.

Marsken Tord Bonde, mördad år 1456


Och 447 kvinnor har förnamnet Turid.

Av dessa har 322 namnet Turid som tilltalsnamn.

Turid är en kortform av det fornnodiska namnet Torfrid som är sammansatt av gudanamnet Tor och frid som betyder skön, älskad.

Har funnits i Sverige sedan 1886.

Känd person som bär namnet: Marit Turid Lundqvist (mer känd som bara Turid), född den 16 november i Stockholm, är en svensk vissångerska, kompositör, sångtextförfattare och musiker.


Av Kaela - 9 september 2013 14:52

 



Har du funderat på ord och dess betydelse någon gång?

Jag gör det ofta.

Senast var det ordet "gift".

Det är ju dels något som man kan dö av och dels när man väljer leva tillsammans med
annan människa i ett lagstadgat förbund..


Hur kan ett ord ha två så olika betydelser?


Enligt DN:s språkfrågor äförhåller det sig så  här:


Orden gift och gifta (sig) kommer ursprungligen från samma ord, giva, som i äldre svenska vanligen skrevs gifva.

Förr kunde en far säga till sin blivande svärson:

Jag gifter dig min doter til heders och hustru. Dottern fick med sig en hemgift.

Ordet gift i betydelsen ’farligt ämne’ är också bildat av giva, alltså ’något som ges till förtäring’.

Den betydelsen har vi lånat in från tyskan, där man började använda ordet gift på det här sättet redan under medel­tiden, troligen som en eufemism – en förskönande omskrivning – för att ge någon medicinska preparat.


Håll med om att ord och deras ursprung är spännande!

Av Kaela - 9 september 2013 14:46

Hur är man egentligen funtad när man ger sig p´å och misshandlar en man med en ettåring så barnet bland annat faller till marken????


Jag kan bara hoppas att polisen mycket snart griper dessa gärningsmän.

Händelsen är rubricerad som ett hatbrott.


Läs mera i Dagens Nyheter

Av Kaela - 9 september 2013 05:15



Idag är det måndagen 9 september och Anette och Anita har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


59 843 kvinnor har förnamnet Anita.

Av dessa har 27 153 namnet Anita som tilltalsnamn.

1 man bär också namnet men använder det inte som tilltalsnamn.

Anita är en spansk diminutivform, lilla Anna, av det urprungligen hebreiska namnet Anna, egentligen Channah som betyder nåd.

Har funnits i Sverige sedan 1864.


Och 30 719 kvinnor har förnamnet Anette.

Av dessa har 19 573 namnet Anette som tilltalsnamn.

Även Anette är en spansk diminutivform, lilla Anna, av det urprungligen hebreiska namnet Anna, egentligen Channah som betyder nåd.

Oklart hur länge det funnits i Sverige.


Av Kaela - 8 september 2013 19:27


 

Bilden lånad här



Det är söndagskväll och skymningen tätnar utanför mitt fönster.

Jag vet att jag har en vecka som det är snällt att kalla fulltecknad (övertecknad är ett bättre ord) framför mig.

Lätt att känna stressen i maggropen och starta jobbet redan i tanken.


Tänk vad man behöver öva på att ta en sak i taget....

Vi blir aldrig full-lärda.

Jag blir det åtminstone inte.


Som många andra smygkollar jag mejl ibland under möten.

Jag avbryter aktuellt  arbete för att bara "snabbfixa" några andra grejer som plöstligt pockade på.

Jag skriver jobbmejl medan vi lagar middag, med mera, med mera.

Företeelsen kallas multitasking!

Och är verkligen inte framgångsrik i längden.

Det effektivaste sättet att jobba är att fokusera fullt ut på en uppgift i taget har vetenskapen slagit fast.

Och min egen och andras erfarenhet stryker under detta.


Sakta men säkert töms våra reserver när vi blir så härsplittrade.

Dessutom förlorar vi allt mer förmågan att vara närvarande och det är nog det värsta av allt.


Ändå ser man ganska ofta annonser där man söker personal - och det står att "förmågan att hålla många bollar i luften samtidigt" särskilt värderas.

När ska både vi arbetstagare och våra arbetsgivare lära oss att vi är människor och inga robotar.

Och det är som människor vi gör det allra bästa arbetet när vi är närvarande i det vi gör.

Det är ju så att kropp och själ alltid skickar signaler till oss när vi har överansträngt oss.

Men om vi gör något åt budskapet - det är vårt eget val.


Du och jag som har lätt för att försöka ha många bollar i luften - kan vi inte komma överens om att den vecka som kommer nu kallar vi för"en boll i taget i luften"

Vi får nog träna mer än en vecka innan vi blir riktigt bra på det!


Men vi startar imorgon - eller hur?





Av Kaela - 8 september 2013 11:48

 



Vi kan aldrig uppfatta världen såsom den är, bara såsom den ter sig för oss.


Immanuel Kant

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards