Alla inlägg under oktober 2013

Av Kaela - 20 oktober 2013 13:06

 


Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.
Nu är den sista visan sjungen
av sommarens kvinnligt veka röst;
nu stiger uppför bergens trappa
trumpetarn storm i dunkel kappa.


Nu äro alla drömbarn döda
som födts ur vårens sköra lek -
likt buskens rosentyll, den röda,
som första skumma natt gör blek.
Men alla starka känslor glöda
som snårens nypon, kullens ek
och hviska varmt i frost och nordan
om gyllne mognad och fullbordan.


Min sång flög drucken kring det bästa
av färg och doft i ängars ljus,
och det var ljuvligt nog att gästa
de många hjärtans honungshus;
nu vill jag, mätt på sötman, fästa
min boning långt från lust och rus
och hvila under fasta bjälkar,
ej under lösa blomsterstjälkar.


Väl mig, då lekens minnen tvina,
att du var allvar och står kvar,
att ingen sol behövs att skina
vår kärlek varm i svala dar!
Hör, himlens hårda väder hvina
sin högtidshymn för trogna par.
Vi le, när jorden reds och darrar;
vår lyckas hus har goda sparrar.


Erik Axel Karlfeldt

20 juli 1864 - 8 april 1931

Av Kaela - 20 oktober 2013 11:15

 




Fängslad mellan två världar

mellan det synliga och det

som ingen har sett....


Vandrar en stund vill

mellan det sagda

och det osagda...


Anar din ljusgestalt

som skingrar mörkret

och löser banden



Genom stormens öga

genom dödskuggans dal

leder du mig....


Du tar min hand

och säger: jag älskar dig

var inte rädd.....


Du leder mig så milt

genom tårarnas dal

ut i frihet....



Ett dukat bord

en duk så vit

min hungertid är slut....



Nu vågar jag ge dig orden

släpper dem varsamt

i dina händer....


Mellan dimmorna lyser

ditt leende emot mig

leder mina steg


Genom mörka vatten

genom eld och storm

in i Din famn

Kaela

Av Kaela - 20 oktober 2013 08:35

 




Säkert har du varit med om tillfällen när tiden upplevts som plågsamt långsam? Och andra gånger har samma antal timmar eller minuter bara rusat iväg alldeles för fort.

Tiden är väl en sak vi kan grubbla över.

Går den sakta eller går den fort?


Och hur länge sedan var det som det eller det hände?

Vissa saker känns mycket närmare än andra - trots att det kanske gått mycket längre sedan det hände - räknat i dagar och år.

Det finns - bland vissa vetenskapsmän en uppfattning att tiden enbart är ett abstrakt begrepp som vi använder oss av för att skapa en modell av omvärlden.

Är det kanske så?


Ibland upplever vi tiden som något som vi rör oss fram igenom, och ibland  som att vi står stilla men att tiden kommer som en ström, ungefär som en sten som ligger still i en flod med forsande vatten.

Är tid absolut eller bara relativ?

Är tiden  statisk  - eller "går" tiden i någon verklig mening?

Är föreställningar om dåtid, nutid och framtid helt och hållet subjektiva- olika för dig och mig -  enbart beskrivningar utifrån våra sinnen och upplevelser.

 Och ju mera tid man har  desto svårare tycks det vara att få tiden att räcka till.


Man brukar ju skämtsamt säga ibland: "Om du vill ha något utfört - fråga den som har fullt upp?"


Inte lär varken du eller jag bli klokare av dessa mina funderingar....men spännande är det och kittlar tanken gör det.


Avslutar söndagens morgontankar om tid men ett par kloka ord och med dem önskar jag dig en skön söndag!


"Det finns människor som tror att de kan stoppa tidens flykt genom att jaga sekunder."
Okänd tänkare


"Det är så typiskt att det finns tidtagare men inga tidsgivare."

Hellmut Walters




Av Kaela - 20 oktober 2013 08:20

Idag är det söndagen den 20 oktober och Sibylla har namnsdag!


Jag gratulerar!


    


Det finns 1 120 kvinnor i Sverige som har förnamnet Sibylla.

Av dessa har 156 namnet Sibylla som tilltalsnamn.

Sibylla är ett latinskt namn som egentligen är ett namn på en viss grekisk spåkvinna, en sierska.

Har funnits i Sverige sedan 1556.

Historisk person som burit namnet: Kronprinsessan Sibylla, 1908-72 som var kung Carl XVI Gustavs mor.

Av Kaela - 19 oktober 2013 22:00

 

Bilden lånad av en vän


Du är född till att bli ditt bästa jag.

Det är ditt verkliga syfte.

Ta till dig denna enda sanning så kommer den att förändra ditt liv mer än någonting annat du någonsin lärt dig.

Ställ dig den här frågan inför varje ny situation:

”Vilka av alternativen jag har att välja bland kan hjälpa mig att bli mitt bästa jag?”

Av Kaela - 19 oktober 2013 20:49

 


shopalike kan du köpa en jättesöt bakform i silikon för bara 19:- (+ frakt gissar jag)

Men den är så söt - ser ut som en ros.

Vilken lycka när man sätter fram en sockerkaka i form av en ros!


Nämnas bör kanske att dessa bakformar i silikon vanligen drar upp emot 200:-


ros kakform

Av Kaela - 19 oktober 2013 12:46

 


Kanske har vi idag mer eller mindre accepterat att en del kvinnor går omkring med slöja.

Det är nicab eller burka som vi har svårt för - där man bara ser ögonen.


Jag ska till att börja med glatt medge att det funnits stunder då jag avundats slöjbärarna.

"Bad-hair"- day ni vet.

När det inte hjälper vad man gör med håret- det behöver klippas och få lite snäll proffsbehandling - men frissan har inte tid vid de få tillfällen då jag kan komma.

Visst skulle det då kännas skönt att få gömma sin slitna frisyr under en slöja - en hijab.


Visst är det väl så att slöjan är ett uttryck för en tro, en religion - och anser vi - ett kvinnoförtryck?

Eller?

Jag har pratat med en hel del muslimska kvinnor som säger att slöjan är deras eget val.

Jag tvekar emellan om jag ska tro dem - eller om jag ska tänka ...ja ja- ett val under galgen.

Det fria valet är ju nästan alltid en chimär.

Vi har vissa saker att ta hänsyn till när vi gör våra val.

Likadant kan jag tänka mig att det är för kvinnorna som väljer slöja.

Skulle deras man, familj, släkt eller vänner uppskatta och tycka mindre om dem om de kastade slöjan?

Jag kan absolut inte veta - och jag är inte helt säker på om de kvinnor som säger att de valt slöjan av friv vilja vet det verkligen är så.

För vad vet vi om det som styr våra val.

Men oavsett mitt eventuella tvivel om friheten i valet - vill jag alltid möta dessa kvinnor som jag möter andra kvinnor.

Med systerlig omtanke och respekt!


Jag kan inte heller låta bli att låta tankarna vandra bakåt i vårt eget land - när det var mer eller mindre obligatoriskt för kvinnor att bära den svarta kyrksjalen.

Eller den lilla hatten i vissa frikyrkoförsamlingar.

Själv har jag inte upplevt detta och vet därför inte om de kvinnor som bar kyrksjal eller "möteshatt" (för som jag förstått det var det bara då den skulle sitta på huvudet) hade gjort ett fritt val eller inte.


Inte var detta så väldigt länge sedan.

Bara tiden kommer att visa om våra muslimska vänner kommer att kasta sjalen - och säga att den är ett uttryck för en ofrihet.

Eller om de kommer att fortsätta bära den!

Men vi - du och jag idag - vi ska bara acceptera deras val (oavsett det är ett fritt val eller inte) och möta dem med full respekt!










Av Kaela - 19 oktober 2013 08:42

    



Mötte igår en kvinna på mitt arbete som arbetar som en av våra frivilliga.

Hon var upprörd över alla artiklar om hur hemskt det är att bli äldre.

Att man i Sverige (och kanske främst i media) bara ser ålderdomen som ett enda stort lidande.

Att äldre ses som några som ska tas om hand.

Inte som individer med fonder av livsvisdom och massor av kunskaper.


Hon är själv 89 år och kommer till vårt samtal på cykel.

Hon har tillryggalagt 4 km genom tät stadstrafik.

Cykelhjälmen håller hon i handen när hon stiger in genom dörren.

Ett stort leende i ett sött rynkigt ansikte - och snabba steg till kapphängaren.


Hon har haft flera uppdrag genom sitt 17-åriga engagemang hos oss.

Just nu hjälper hon en utlandsfödd flicka på 12 år och hennes mamma.

Med läxor och myndighetspapper.

Med entusiasm och glädje berättar hon om sitt uppdrag - och att hon till och med genom detta hamnat på ett syrianskt bröllop med 700 gäster.

Där lärde hon sig också syrianska danser berättade hon och tillade....du förstår...det är så underbart att bli gammal- man vågar göra saker - man har ju rätten att göra bort sig!



Att få en timmes samtal med henne (något vi kallar uppföljning av uppdraget) är en förmån och en ynnest.

Hela hon är en enda underbar vitamininjektion.

Så vill jag vara när jag blir 89 år!


Avslutningsvis satte hon sig vid vårt piano och spelade och sjöng: Jag trodde änglarna fanns"


Jag skulle velat kunna spela in och filma henne där hon satt och sjöng -m en det är ju så - när livet händer är man upptagen av upplevelsen och har inte en tanke på att spela in.


Jag har i alla fall hittat en inspelning på youtube med Kikki Danielsson  så du får lite lättare att tänka dig upplevelsen.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards