Direktlänk till inlägg 10 september 2015

Låt oss göra famnen vid

Av Kaela - 10 september 2015 22:15


 




 Idag pratade jag med en äldre dam.

Ja man kanske till och med får säga gammal för hon fyller 97 nästa gång.


Hon var väldigt ledsen för att hon var rädd för att allt intresse för flyktingarna nu skulle ta intresset och insatserna bort från äldre.


Det får aldrig ske.

Vi klarar både våra äldre och flyktingarna.

Man får aldrig någonsin ställa utsatta grupper mot varandra.


Ännu mot sängdags klingar hennes ord i mina öron: ....men det är väl inte så vikigt med oss gamlingar. Vi ska ju ändå snart dö!


Medan jag borstade tänderna kom Bo Setterlinds dikt i mina tankar.


Livet är så gränslöst kort.


Låt oss ge varandra tid

Låt oss göra famnen vid




Ja låt oss göra famnen vid!!!!

Så den räcker till alla som behöver en famn.


Just nu vill jag skicka en godnattkrtam till DIG!

Sov gott och kom ihåg att du är en mycket speciell person.


Och så kvällens citat:


"När det finns kärlek är det lätt att dela en potatis"


Irländskt ordspråk






 
 
Ingen bild

AndersLeander i Mönsterås

11 september 2015 09:49

Hej Kaela!

Det får aldrig ske skriver du, vi klarar både våra äldre och flyktingarna. Man får aldrig någonsin ställa utsatta grupper mot varandra???

Då frågar jag dig Kaela, vad är det våra politiker gör??
Jo dom ställer grupper mot varandra. Dom kastar till exempel ut människor som denna gamla tanten, från deras äldreboende för att ge plats åt dessa så kallade flyktingar, där så gott som alla av dessa har en mobil telefon.
Dom drar in på sylten till pannkakan för det blir för dyrt m.m listan kan göras mycket lång... Jag skulle också vara rädd om jag var som den gamla tanten.

Våra politiker ställer vanliga svenskar mot dessa människor som kommer till vårt älskade land, som just denna gamla tanten har varit med och byggt upp.

Gå ut i skogen Kaela, ute på landsbygden se alla dessa stenmurar som finns där och skogarna. Skogarna har inte växt upp av sig själva den gamla tanten har slitit som ett djur, för att sen dessa politiker från mitten av 70-talet och fram till nu, håller på att rasera allt som denna kvinnan har slitit för att bygga upp.

På tre decennier har våra politiker raserat det som har tagit dessa gamla över hundra år att bygga upp, till vad det är idag.

Ha en bra dag!

Kaela

11 september 2015 19:12

Hej Anders.

Nu råkar jag jobba på en FRivilligcentral som frivilligsamordnare.
Och d'r har vi många underbara frivilliga.
En del av dem är födda i ett annat land.
Cirka 20 % av de frivilliga.
De blir älskade av de gamla som vi hjälper där det offentliga inte räcker till och den privata sektorn saknas eller är långt borta geografiskt.
Vi ska ta god hand om våra gamla.
Och ge flyktingarna ett bra mottaganden.
En dag kanske du och jag får hjälp (när vi blir gamla) av en som var flykting.
Vi har råd att klara båda delarna.
Ingen gammal kastas ut från ett äldreboende.
Men det kan vara svårt att komma in.

Ha det gott!

 
AndersLeander i Mönsterås

AndersLeander i Mönsterås

13 september 2015 19:05

Hej Kaela!

Du skriver att vi har råd att klara av både våra äldre och flyktingarna och man får t.ex aldrig någonsin ställa utsatta grupper mot varandra säger du. Vad är det som sker i vårt samhälle? Vad är det som just sker? (se länk nedan)

http://qet.se/2015/09/12/studenter-vrakta-for-att-ge-plats-at-ensamkommade-i-norrkoping/

Jag säger inte att alla invandrare är dåliga, jag känner många bra invandrare som är mycket trevligare än många svenskar. Men du borde öppna ögonen och se verkligheten i vårt samhälle. Vi har inte råd, Sverige går på knäna när det gäller ekonomin, och vem får lida? Jo.. våra gamla, våra barn, pensionärer, arbetslösa, skolan.

Följer du inte samhällsutvecklingen om vad som händer och sker i vårt land?

Ha en fortsatt bra dag!

http://andersleander.bloggplatsen.se

Kaela

13 september 2015 20:01

Anders, jag följer samhällsdebatten mycket noga.
Men jag är ganska kritisk.
Och just den här artikeln som studenter som vräks för att ge plats åt ensammande flyktingbarn är en gåta.
Där de ensamkommande flyktingbarnen bor...den så kallade Fotbollen eftersom den är belägen bredvid idrottsparken är så pass gammal och i så dåligt skick att där vill inga studenter bo.
Det är riktigt att det i Norrköping ( ja jag bor dä) liksom på andra platser med högskola är tufft för studenter att hitta boende.
Just nu byggs hundratals nya bostäder - just för studenter.
Det blir tufft innan de blir klara.
Men - det kommer.
Jag arbetar som jag skrev med äldre som mottagare av frivilliga insatser.
För sällskap och promenader ställer många hundra frivilliga upp ö- här i Norrköping.
Och det organiseras genom Frivilligcentralen vilkens samordnare jag är.

Önskar dig en bra ny vecka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards