Alla inlägg den 1 november 2016

Av Kaela - 1 november 2016 19:31


   




¨¨

De gamle
gjorde alltid ett tillägg
tänker jag på nu
när man talte med dom
om tid framöver
- om man lever då -


Det tar lite tid
att tänka om
att tala och tänka
som dom
- om man lever då -


Nu som först
förstår jag de gamle
- som varande en av dom
Reservationen finns där nu
även om den blir
outtalad -
framtiden finns bara
kortsiktigt
- en månad eller så
möjligen
- om man lever då -

Birger Franzén

Av Kaela - 1 november 2016 05:41

 

 

 

Trots filten bet morgonkylan nästan i näsan idag.

Enligt vår termometer är det endast 2 grader varmt på balkongen....

En viss känsla av det som ligger framför oss.

Vintern lär vara på intågande i vårt land...Som värst kan det bli uppåt 20 centimeter snö i Dalarna, dessutom blir det snö och slask i så gott som hela landet sägs det.

Än så länge ingen snö i sikte på min plats i Norrköping, men min morgonstund inramades av ett ihärdigt kallt trummande regn.

Det är november som lever upp till sitt rykte kanske man kan säga.


Igår var en sån där lååång dag på jobbet.

Var faktiskt där redan kvart i sju och sedan var inte arbetsdagen över innan denna veckas omgång av introduktionskursen för nya frivilliga avslutats klockan 20.30

21.15 var jag hemma igen.


Medan jag satt där på balkongen, ganska tom på tankar och ganska trött, eftersom sömnen inte riktigt varit med mig inatt.....så kom ett  minnesfragment av ett samtal från igår upp.
Samtalet handlade om att vara lyhörd.


Jag tror att vi alla vet vad vi menar när vi säger att någon är en lyhörd person.

En person som lyssnar också till nyanserna och kanske till och med till det som finns där mellan raderna i orden....

Precis så.....eller hur....


Någon sa en gång när vi diskuterade vad ordet kommer ifrån, vad det är sammansatt av - ly+hörd - att för henne betydde ordet att lyssna så man hör....

Det tog jag till mig och det kom i mina tankar idag.

Jag vill lyssna idag så jag verkligen hör vad folk säger och det betyder bland annat att jag måste vara fullständigt förutsättningslös och hålla mina egna tankar i schack medan jag lyssnar.


Med de här lite röriga funderingarna från en idag ganska trött hjärna önskar jag DIG en god tisdag - en dag med stunder - såna du vill ha dem!


....morgonen måste ju också komma med ett citat....eller hur....



"Ju tystare du blir desto mer kan du höra."

Doe Zantamata





Av Kaela - 1 november 2016 02:14

 

 

 

Idag är det ingen som har namnsdag.

Det är den första november och det är Allhelgonadagen.....

Bered er på spöken och gräsligheter.....själv tänder jag hellre ljus och tänker på de älskade som lämnat....


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards