Direktlänk till inlägg 2 november 2017

Du ser ju inga stjärnor där inget mörker är

Av Kaela - 2 november 2017 13:51


 

Finns det någon människa som bara har haft det bra i livet?

Jag tror faktiskt inte det.

Även om jag ser att en och annan får mycket tyngre bördor att bära än oss andra.

Men ingen kommer nog helt undan det svåra.


Men det fantstiska  är att det som var ditt och mitt mörkerkan förvandlas till ljus för någon annan.

Kanske till och med det som är vårt mörker idag.

Det kan åtminstone förvandlas till förståelse för en medvandrare.
Och förståelse är det man mest av allt behöver när isvinden blåser.


När vi kommer ur vårt  mörker kan det fantastiska hända att vi blir en som lyser andras väg
Vi behövs, för vi bär på kunskapen om hur man bäst bär en smärta.
Vad den är till  för - - att vi inte kan veta varför den drabbat oss- men att den kommer att integreras med vårt jag - och bli något vi kanske inte ens vill vara utan.

Vi har fått insikt i hur man tar sig igenom de svåra dagarna.

Vi bär på en vishet - den dyrköpta som tagit något ifrån oss . men som också givit oss denna kunskap..


Vetenskapsmännen tror att för mycket ljus kan påverka såväl immunförsvar som muskelmassa och benstyrka..

Så är det när det gäller vår kropp.
Man vet också att djur som utsätts för allt för mycket ljus utvecklar benskörhet.

Kanske är det likadant med vår själ.

Att vi behöver mörkret för att utveckla styrka- att vi blir försvagade i ett ständigt ljus.


Jag tror faktiskt det finns en insikt- en vishet och en styrka som bara  de svåra upplevelserna i livet kan ge oss.

 

Under promenaden hem från mitt inhopp på mitt gamla jobb,gjorde de här tankarna mig sällskap.

Detvar ett gott sällskap.

 

En dikt som du kan läsa här nedanför lyfte upp!

 

Var inte rädd f
ör mörkret,    
 ty ljuset vilar där
Vi se ju inga stjärnor,    
 där intet mörker är 

I ljusa irisringen du     
bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt som     
ljuset med bävan     

ängtar till

Var inte rädd
för mörkret,     

ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,     
som ljusets hjärta bär.
Erik Blomberg

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards