Alla inlägg den 17 november 2017

Av Kaela - 17 november 2017 16:48

     



Idag när jag gick en promenad i parken lade jag märke till att nästan inga löv finns kvar på grenarna.

Men tittar jag på grenarna där löven suttit så ser man redan små utbuktningar i form av nya knoppar.

Jag har hört en massa teorier om att det är ljuset eller att det är temperaturen som påverkar att träden fäller sina löv.

Men jag tror de är de nya knopparna som knuffar undan de gamla löven.

Det är vår tur nu säger de - i vår ska vi veckla ut våra vackra gröna löv - flytta på er gamlingar.


Tankarna vandrade - och jag tänkte att så upplever många äldre människor det.

Som om de inte riktigt har plats i samhället - det är de som är unga nu som ska ha plats- det är deras tid nu - sa en gammal man till mig härom veckan.
Redan vid så unga år som när man blir pensionär känner en del det som att man slängs på sophögen. Som att livet är slut

 

Det är klart att det kan vara en känsla hos den "drabbade" - men tyvärr är jag rädd för att det finns en sådan tanke hos många unga som vill ha bort det gamla - och de som byggt upp något som de bara behöver ta över.

Att den som blir äldre går och att de unga kommer är ju en naturlig process.

Men det är INTE naturligt att de som går känner sig slängda på sophögen,

Inte efterfrågad längre - fast man hade ett jobb där chefer och andra som uttryckte det totala beroendet av ens tjänster alldeles nyss.


Inte efterfrågad för att man har intressanta dagar på ett intressant jobb längre -  i det sociala livet.

Blir sittande med ett leende som stelnar i takr med timmarna som går.....utan att någon egentligen noterar att man finns till....

Så här beskrev en kvinna det för mig att bli pensionär.

Hon insåg absolut att generationsskiftet är  en naturlig process.

Men....som hon sa....bristen på respekt och bekräftandet av mig som person - vart har den tagit vägen.

Hon berättade om hur hon den första tiden av sin pensionering umgicks med självmordstankar i flera månader - tills hon upptäckte att det fanns en plats där hon var efterfrågad och efterlängtad    - frivilligsektorn.

Där finns hon nu - och mår bra!

Men det borde finnas en sluss för den som ska gå i pension.

Inte bara som det är nu - jobb ena dagen...sista dagen....packa ihop...så dörren som stängs bakom en....och den stora tysntnaden som brer ut sif som ett sorgflor....

Lika väl som det behövs jobbcocher behövs det pensionscocher tror jag.

Det skulle varenda frivilligorgansiation tjäna på.


För att inte tala om de som slipper känna sig överflödiga.

Av Kaela - 17 november 2017 06:05

 

 

 

Så här dags på morgonen - klockan 6.00 har vi +4 grader i Norrköping.

Ordentligt blåsigt men inget regn ännu så länge.

Naemi och Naima har namnsdag och jag gratulerar varmt.

Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag - 17 november!

Var rädda om er dag- den är speciell!

Den här dagen får fyra teman dela på utrymmet.

*Internationella prematurdagen.

*Napoleonbakelsens dag
*De prestigelösas dag
*Internationella elevdagen

 

*Naemi eller Naimi härstammar liksom Naima och Noemi från hebreiskans נָעֳמִי Naomi (el Noomi) som betyder mitt behag eller den angenäma.

1 761 kvinnor i vårt land heter Naermi eller Naimi.

3 män bär namnet.

44 personer bär namnet som efternamn.

 

 

* Naima är besläktat, liksom Naemi, med hebreiskans Naomi som betyder mitt behag eller den angenäma. 
1 474 kvinnor i Sverige bär namnet.Det gör okså 4 män.

7 personer bär namnet som efternamn

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards