Alla inlägg den 18 november 2017

Av Kaela - 18 november 2017 10:53


 


Det finns några få strofer som Karin Boye skrivit.

Kanske var det början till en dikt som aldrig blev-

Eller kanske var det en kort dikt - just bara så.

Detta är ett av de vackraste jag vet!
Och visst hade hon helt rätt!


"Skönast utsikt ha de ställen, som det svårast var att hinna.
Allra kärast blir den mänska, som det kostat mest att finna."

Av Kaela - 18 november 2017 09:01

 



Det är i mötet med varandra vi blir som till människor.

Allra helst vill vi skapa möten mellan oss själva och dem som ser på livet ungefär som vi själva gör.

Men om vi är människor som  har svårigheter med  att möta oliktänkande , och därför undviker det så mycket vi bara kan så missar vi den utveckling som sker i spännvidden mellan oss själva och den som kanske har en helt annan utgångspunkt i sitt sätt att se på tillvaron.


Oftast är vi ju vanemänniskor och vi vill i våra möten med andra människor hitta dem som 
ger våra egna åsikter något att luta sig emot.

På det viset förvandlas vi undan för undan till stillastående.

Det saknas rymd i våra liv.
Och det saknas möten som ger eftertanke.


Om vi vågar oss ut på okänt vatten och öppnar upp för mötet med andra människor som kanske inte alls ser på livet på samma sätt som vi själva  kommer vi att få uppleva att vi bekräftar varandra och påminns om att det finns olika perspektiv.

Det  ökar vårt engagemang och vi blir alltmer öppna och generösa.
Och känner oss mera levande eftersom vi växer som människor.


Att mötas är en spännande upptäcktsfärd med många dörrar öppna till meningsfulla samtal och nya insikter.

 

Jag hade ett sådant möte häromdagen!

Livet sammanförde mig med en kvinna  som jag bara hört talas om.

Aldrig mött.

Men trots detta ansåg att jag hade en klar bild av!
Jag tror att hon också haft en bild av mig som mötet nog reviderade.

 

Mötet gav i varje fall  mig den fantastiskaupptäckten och  insikten att jag hade haft helt fel!
Det avslöjade en levande varm kvinna med ett hjärta som bultar av empati och medkänsla innanfär den eleganta och kanske till synes ytliga ytan.

Någon jag ser fram emot att möta igen!

 

Av Kaela - 18 november 2017 07:51

 

 

 

 

Blåst och regn och 4+ grader möter Norrköpingsborna idag!

Lillemor och Moa har namnsdag - och jag gratulerar er som bär något av de vackra namnen så varmt!

DU som fyller år idag får förstås lika varma gvarma gratulationer !
Ha en fin bemärkelsedag - det är lördag så det underlättar firandet!

Även idag - lördag 18 november är det flera temadagar som får dela på utrymmet:

*Adoptionernas Dag
*Europeiska Antibiotikadagen
*Benbuljongens dag

 

*  Lillemor är ett från början norskt namn som betyder just Lilla mor.
Namnet var som mest populärt på 1930- och 1940-talet.

10 537 kvinnor i vårt land geter Lillemor!

 

Moa är en av 90-talets största moderaketer. Toppen nåddes i slutet av 1990-talet då Moa blev ett av de tio vanligaste förnamnen bland nyfödda.
För 30 år sedan fanns det bara 66 personer, unga som gamla, som hette Moa.
Betydelsen är lite oklar, men det finns teorier som säger att det är ett smeknamn för mor.

17 714 kvinnor heter Moa i vårt land idag.

17 personer bär namnet som efternamn.

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards