Alla inlägg den 2 november 2017

MOD

Av Kaela - 2 november 2017 19:20

 

 

 

 

 

Det kräva mod
för att leva
med svårmodet


och det krävs mod
om än inte
övermod
att hantera
vemodet

 

utan att bli
modstulen

 

Kaela

Av Kaela - 2 november 2017 13:51


 

Finns det någon människa som bara har haft det bra i livet?

Jag tror faktiskt inte det.

Även om jag ser att en och annan får mycket tyngre bördor att bära än oss andra.

Men ingen kommer nog helt undan det svåra.


Men det fantstiska  är att det som var ditt och mitt mörkerkan förvandlas till ljus för någon annan.

Kanske till och med det som är vårt mörker idag.

Det kan åtminstone förvandlas till förståelse för en medvandrare.
Och förståelse är det man mest av allt behöver när isvinden blåser.


När vi kommer ur vårt  mörker kan det fantastiska hända att vi blir en som lyser andras väg
Vi behövs, för vi bär på kunskapen om hur man bäst bär en smärta.
Vad den är till  för - - att vi inte kan veta varför den drabbat oss- men att den kommer att integreras med vårt jag - och bli något vi kanske inte ens vill vara utan.

Vi har fått insikt i hur man tar sig igenom de svåra dagarna.

Vi bär på en vishet - den dyrköpta som tagit något ifrån oss . men som också givit oss denna kunskap..


Vetenskapsmännen tror att för mycket ljus kan påverka såväl immunförsvar som muskelmassa och benstyrka..

Så är det när det gäller vår kropp.
Man vet också att djur som utsätts för allt för mycket ljus utvecklar benskörhet.

Kanske är det likadant med vår själ.

Att vi behöver mörkret för att utveckla styrka- att vi blir försvagade i ett ständigt ljus.


Jag tror faktiskt det finns en insikt- en vishet och en styrka som bara  de svåra upplevelserna i livet kan ge oss.

 

Under promenaden hem från mitt inhopp på mitt gamla jobb,gjorde de här tankarna mig sällskap.

Detvar ett gott sällskap.

 

En dikt som du kan läsa här nedanför lyfte upp!

 

Var inte rädd f
ör mörkret,    
 ty ljuset vilar där
Vi se ju inga stjärnor,    
 där intet mörker är 

I ljusa irisringen du     
bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt som     
ljuset med bävan     

ängtar till

Var inte rädd
för mörkret,     

ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,     
som ljusets hjärta bär.
Erik Blomberg

 

 

Av Kaela - 2 november 2017 07:18

 

 


Jag tror de flesta av oss hänger med lite motvilligt när det bär in i den mörkare delen på året
Minst tre månadet framöver är det kmer eller mindre  mörkt både när de flesta av oss går till jobbet och när vi åker hem.

Jag,som oftast numera slipper rusa ut i mörkret för att ta mig till jobbet - ska faktiskt ge mig ut så småningom idag!

När morgonen blivit lite ljusare.

Min efterträdare på jobbet behöver lite hjälp - och det är jätteroligt att kunna hjälpa till.

Det är inte lätt att ta över den stora verksamheten.

När jag började en gång för många år sedan, var det ett trettiotal frivilliga ,och inte så mycket verksamhet - några uppdrag i månaden.

Det jag lämnade över till min efterträdare är 100 tals uppdrag på en månad och 350 frivilliga ungefär.
Jag fick möjligheten att växa med verksamheten - hon får ta över allt detta....som faktiskt är alldeles för mycket för en person, själv jobbade jag mig nästan till hopklappning på slutet.och det är inte lätt- för henne - svårare än för mig, jag hade mera rutin -  så ibland - nu och då, ropar hon på hjälp.

Och så länge jag ser så mycket att jag kan vara till nytta svarar  jag så gärna ja!

Så nu ser jag fram emot en rolig förmiddag!

Hoppas DU också har något roligt att se fram emot idag!




Av Kaela - 2 november 2017 06:23

 



Strax är klockan halvsju på morgonen och det är 9 grader varmt ute - denna torsdag 2 november.  Risk för en och annan regnskur under dagen.

Tobias har namnsdag och jag gratulerar DIG som bär det fina namnet så varmt.
Varma gratulationer får också DU som har födelsedag idag!
Gör en härlig firardag!

Dagens tema är: "Internationella stoutdagen  ( en slags öl som dricks över halva världen denna dag) - *De dödas dag.


* Tobias är ett namn av hebreiskt ursprung som betyder 'Gud är god'.
 Tobias är huvudperson i Tobits bok, en av Bibelns apokryfiska böcker. 
32 033 män bär namnet i vårt land.

Dessutom 1 kvinna.

8 personer bär namnet som efternamn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards