Alla inlägg den 23 november 2017

Av Kaela - 23 november 2017 16:24

 

 

 

 

Snubblade över orden i en annan blogg - att tänka goda tankar - .

Orden har levt inom mig eytt par dygn nu - även om innehållet i orden inte är något okänt begrepp för mig.

Jag har nera tänkt: "Kan man alltid tänka goda tankar...

Jag tror att man kan det och jag tror att de goda tankarna är det som föder och göder inställningen att livet alltid har mer att erbjuda och att det alltid finns möjligheter som jag ännu inte har upptäckt - därför att jag inte behövt de möjligheterna hitintills.

Det är den tanken som  gett och ger kraft i de stunder då kraften egentligen varit slut.
Det har också givit mig insikten när det känts som att vägen framåt är helt blockeras att man alltid har ett val.

Inte ett val för vad som ska hända - men ett val hur jag ska hantera det som händer mig.
På den vägen hittar jag alltid nya möjligheter till att leva ett meningsfullt liv.

Livets resa är som ett elljus-spår. Det går upp och det går ner. Och ibland är det bakhalt.

Men under allt får det ändå framåt.

 

Av Kaela - 23 november 2017 16:09

 


Så har jag återigen läst en bok genom att lyssna.

Har sagt det förut och säger det igen att det inte slår det egna läsandet.

Men jag är fantastiskt tacksam över att möjligheten finns.


Boken "Anne- Bell" handlar om en 17 årig flicka försvinner på en mindre oer i Sverige.

Kriminsalinspektör  Charlene "Charlie"Lager skickas dit tillsammans med sin kollega Anders för att bistå lokalpolisen i sökandet efter flickan och så småningom efter en mördare.

För Charlie blir det en tidsresa bakåt i tiden.
Hon tvingas återvända till platsen hon lämnade när hon var fjorton Efter en barndom som saknade allt som en trygg barndom ska vara fylld av.

Under tiden som Charlie försökerhitta  sanningen om vem Annabelle var och vad som hänt henne, gör honskrämmande  och ovälkomna upptäckter om sin egen bakgrund.

 

E n oerhört intensiv och skicligt sammanvävd historia som inte alls slutar som man trodde den skulle göra.

 

Intressant kan det väl sägas vara att författaren Lina Bengtsdotter är uppvuxen i Gullspång  (orten där allt utspelar sig men bor numera i Stockholm. Precis som Chalie i boken!

Av Kaela - 23 november 2017 07:14


 



Mörkret är ganska kompakt därute just nu!
Och mörkare blir det för varje dag!

Vi tänder ljus och brasor och försöker få ljusglimtar på alla sätt.

I Norrköping firas för tredje året  Light festival.

Jag älskar det - men kan inte hindra att jag skulle uppskattat att man sa Ljus festival!

Varöfr lånar vi in ord från engelskan för ord som vi har.

Vi kommer att utarma vårt fantastiskt poetiska och uttrycksrika språk om vi fortsätter i den takt vi har nu.

Men Ljusfestivalen är fantastiskt vacker och ett mycket bra tillfälle att jaga bot lite av det allt tyngre mörkret som ligger över oss just nu.

Vi måste hitta sådana saker att göra som får oss att minnas att det finns ljus!

Tänd ett ljus på bordet till frukosten. 

Det kommer att påverka dig hela dagen!




Av Kaela - 23 november 2017 06:25

 




Vädret svänger kan man säga. Idag är det +8 grader varmt här i Norrköping på morgonen.
Lite blåsigt.

Klemens har namnsdag idag och gratuleras så varmt.

Du som har födelsedag i dag får också varma gratulationer!

Önskar er en dag som ger goda minnen!

Flera teman på samma dag :

*Sankt Clements dag
*Internationella hattdagen

* Thanksgiving day

 

*  Klemens eller Clemens är ett namn med latinskt ursprung med betydelsen "den milde."  Den första påven hette Clemens. Många påvar har hetat Clemens sedan dess.
Namnet var förr även vanligt i Norrland

533 män i Sverige heter Clemens/Klemens. 1 kvinna bär namnet.
47 personer bär namnet som efternamn.

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards