Alla inlägg den 13 november 2017

Av Kaela - 13 november 2017 21:15


  




Det första steget är svårt att ta,
det sista är tungt att gå.
Alla livets steg dessemellan
tänker vi knappast på.

Slentrian och rutin är vår arvedel då
vilket tydligen bara är bra.
Ty de första stegen är svåra att gå
och de sista är tunga att ta.

Alf Henriksson

Av Kaela - 13 november 2017 17:08

     




Jag försöker tänka att varje sak som händer mig är utsänt till mig för att jag skall tränas i något.

Varje människa jag möter likaså.

Det blir mycket lättare då.

Och mer intressant!


Då är det ok att jag tappar strösockerpåsen på golvet när jag ska fylla på sockerskålen....eller att jag tappar pärmen i golvet så att alla papper åker ur och det tar minst en timme att sortera allt på nytt...

Just detta med pärmen hände mig häromdagen och givetvis kom irritationen först - men sedan tanken - vad ska jag lära mig av detta. Givetvis att kolla att pärmen verkligen är stängd innan jag sätter in den...men vad mera....denna gång bjöd verkligen på en glad överraskning .....mitt ibland alla papper låg ett som jag sökt i flera dagar...det skulle inte alls vara i den pärmen..men tydligen hade jag stuckit in det i ett förvirrat ögonblick.


När jag inser att allt som händer och alla jag möter har ett ärende till mig  behöver jag  inte bli arg på mannen som tränger sig före i kön på ICA - Jag kan säga"varsågod" och plocka fram mitt mest strålande leende.

När någon förtalar mig så kan jag lugnt tänka: "Det säger mycket mer om dig än om mig"



Det är inte ovanligt att vi ibland tänker “varför händer allt jobbigt eller dåligt på samma gång”.

Jag tror inte det är en tillfällighet.

Det beror nog på var jag själv befinner mig i  känslomässig obalans just då.

Om jag känner mig som att allt tokigt möter på samma gång måste jag ta det som en signal till att ta en paus.

Rensa huvudet på tankar - andas djupt och känna lugnet sprida sig.


Om det tråkiga som möter är en människa som kastar en elak eller snål kommentar i vårt ansikte gäller det att inte ta åt sig.

Det mest effektiva då är att bli idel omtanke och fråga den andra hur den egentligen mår just nu.

Det kan bli upphovet till en riktigt fin vänskap.

Och nästan alltid till ett samtal som var vad den människan behövde just då.

Så enkelt kan jag se till att både jag och den andra personen mår bra istället för att två sårade och ledsna människor går omkring.

Av Kaela - 13 november 2017 11:46

 


Jag drömde du kom inatt 

jag drömde du sjöng inatt 

en sång om fjärran länder 

och breda floder 

om gnistrande stjärnor 

och en evig dag 


Vaken insåg jag 

att sången jag hörde 

i drömmen 

var ett eko 

av mitt hjärtas minne 

 

Kaela

Av Kaela - 13 november 2017 07:01

     

 

 

 

 

 "Så skönt - det är måndag och allt återgår till ordningen" hade jag en lärare som ofta utbrast på måndagsmorgonen i grundskolans mellanstadium.

Han fick ett enat NEEEEEJ från sina elever.....med fortsatte träget att hälsa varje ny måndag välkommen på det sättet i alla fall.


Visst kan man undra över varför måndag heter måndag - eller hur.


Den andra dagen i veckan var måndag förr (Nu för tiden ser vi den som den första dagen i veckan).
Månens dag. monandaeg i fornengelskan.
Dies lunae hette den på latin och Hemera Selenes på grekiska, alltså gudinnan Selenes/Lunas dag – månens dag.
Och vi, de germanska folken bytte i vår tur ut namnen mot våra gudar.

 

Denna dag -  andra dagen i veckan var måndag. Månens dag.

Men idag visar sig ingen måne....det är alldeles för molnigt!

 

Ha nu en riktigt fin måndag - det är ju en ny början - stäng dörren till den gamla veckan med sina misstag och tråkigheter och öppna den mot en underbar vecka - 13-19 november 2017!!!

Av Kaela - 13 november 2017 06:19

 

 

 

 Idag - den 13 ovember är det -2 grader hos mig....svag vind och ganska molnigt!

Kristian och Krister har namnsdag - och gratuleras förstås så hjärtligt!

Med samma hjärtlighet gratuleras DU som har födelsedag idag!

Önskar er en härlig dag att bli firade ordentligt på!

Idag är det * Smörgåstårtans dag så varför inte lyxa till det och äta en god bit smörgåstårta till lunch eller middag!


Kristian
 eller Christian/Cristian är ett namn med latinskt ursprung (Christianius), med betydelsen 'kristen'.

Det var ett vanligt namn bland nordiska (danska) kungar från 1400- till 1900-talet.
Namnet var ett modenamn på 1970-talet.
De flesta stavar namnet med Ch, men trots detta är det K som används i almanackan.

I Sverige fnns det 54 458 män och 18 kvinnor som bär namnet Kristian/Christian/Cristian.

Dessutom bärd namnet som efternamn av 40 personer.


: Krister,/ Christer, är ett namn och en nordisk variant (ursprungligen Christiern) av Kristian, som i sin tur är av latinskt ursprung och betyder "kristen".
Namnet betyder även den store och starke.

43 095 män och 1 kvinna heter Krister/Christer


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards