Alla inlägg under maj 2010

Av Kaela - 19 maj 2010 08:11

Äter du vanliga värktabletter typ Alvedom mer än tio dagar i följd per månad riskerar du att drabbas av kronisk huvudvärk enligt ny forksning skriver SvD.

Man vet inte vad det beror på.

Tillåt mig tycka att det måste tas fram vanliga smärtstillande som inte ger kronisk huvudvärk.

Många reumatiker, personer med fibromyalgi med mera behöver sina smärtstillande preparat för att kunna fungera i arbetslivet.



Av Kaela - 19 maj 2010 06:13

  


Den betydde mycket då - en gång - och jag har den kvar i min bokhylla.


Men jag läser den ytterst sällan.


Jag bara memorerar den första meningen:" Life is difficult."


Hela boken handlar om hur man bäst förhåller sig till detta enda.
Att livet inte för någon enda är lätt.


Hur man hanterar det svåra.


Hur man gör för att våga se och möta livet och de svårigheter det innebär. Istället för att undvika.


Jag tror vi måste söka och hitta det som får våra hjärtan att sjunga.


Unna oss att få gå in i och njuta av de små sakerna i våra liv som ändå är någorlunda bra.


För de små och stora lyckor vi själva känner betyder något i universum.
Världen behöver sjungande hjärtan.


Jag behöver dina drömmar...och du behöver mina....

Av Kaela - 19 maj 2010 05:48

 

  

 

Innan jag gifte mig hade jag sex teorier om barnuppfostran, nu har jag sex barn och inga teorier.

Henrik Pontoppidan

Av Kaela - 19 maj 2010 05:43

Den lilla tioåringen som varit försvunnen i Svenljunga återfanns i en butik i Borås igårkväll skriver DN

Det är ju glädjande i och för sig.

Men samtidigt innebär det ju troligtvis att hon och familjen utvisas.

De har delgivits beslut om det, men när flickan försvann så sköts utvisningen upp.

Tragisk är hela denna situation, med en familj som kanske satsat allt de har för att ta sig hit......och som nu troligen går emot ett verkställande av beslutet om avvisning.






Av Kaela - 18 maj 2010 21:59

I stadsdelen Kneippen i Norrköping har det uppstått en stor vattenläcka som ställt många hushåll utan vatten och man befarar dessutom att källare blir vattenfyllda.

Du kan se bildspel här


Även Expressen skriver om det

Av Kaela - 18 maj 2010 21:43


  



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


Ca 1 kg kycklinglår - tinade om de varit djupfrysta
Smör eller olja att steka i
Salt & peppar
1 gul lök
2 klyftor hackad vitlök
1 tärnad paprika, valfri färg
1 påse saffran
1 tsk torkad timjan

3 dl långkornigt ris
1 burk krossade tomater + ½ burk vatten
2 dl frysta ärtor
1 dl oliver, svarta eller gröna efter smak
SÅ HÄR GÖR DU:
Dela kycklinglåren  precis vid lederna.
Bryn dem runt om i stor gryta.
Salta och peppra.
Ta upp dem ur grytan.

Bryn lök och vitlök tillsammans med paprikan.
Krydda med saffran och ev timjan.
Lägg i kycklingbitarna.

Lägg i riset och späd med burktomater samt vatten.
Koka upp och låt koka under lock i 15 minuter.
Rör om nu och då.
 Smaka om kryddningen är bra.
Späd med mera vatten om det behövs.
Lägg i ärtorna och  oliverna, låt koka upp och koka under lock i ca 5 minuter.
Detta recept fick jag av en vän som hittat det i en veckotidning för ett par år sedan.
Sen dess har denna gryta ofta stått på bordet i vårt hus.

Av Kaela - 18 maj 2010 21:35

  



Hmmm, undrar om man är normalviktig, funderar en mamma högt, när hon klickar i ett test på datorn.

Sonen som leker på golvet tittar upp med en förtrytsam min: - Mamma, DU är INTE normalviktig! .... Du är jätteviktig.

Av Kaela - 18 maj 2010 20:51

Kreativ eller psykiskt sjuk.

Nu visar svenska forskare för första gången att det verkligen tycks finnas ett bevisat samband mellan psykisk ohälsa eller hjärnor som fungerar som sjuka och kreativitet och förmåga till nytänkande.

Man har ju förr hört att dåren och geniet är kusiner....och det verkar stämma- gammal kunskap eller gamla antaganden vilket det nu är- bevisas med modern forskning.

Läs mera i SvD:s artikel

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards