Alla inlägg under maj 2010

Av Kaela - 17 maj 2010 19:36

  


Var på en föreläsning idag som handlade om förmågan att känna empati...skillnaden på sympati och empati med mera...med mera....

Föreläsaren startade med att slänga ut en mening bland åhörarna och be alla tänka några minuter.

Frågan löd: Skulle du vilja ha dig själv till medmänniska i en svår situation?

Oj...dags för självkännedom och självrannsakan....skulle jag vilja ha mig själv som medmänniska....????

Jag är inte alls klar med tankarna som den här frågan gav upphov till hos mig - men nu kastar jag frågan vidare till er kära bloggvänner och läsare....

Skulle DU vilja ha dig själv som medmänniska i en svår situation?

Jag tror att jag skulle kunna tänka mig själv som medmänniska i en svår situation.

Men jag insåg också att det finns mycket att bli bättre på.

Tror aldrig jag sett detta i en sådan blixtbelysning som denna fråga gav.


Nästa sak föreläsaren tog upp var att oavsett vem vi är så påverkar vi andra.

Och att de flesta av oss inte tror att vi gör det.

Vi känner oss alldeles förobetydliga eller oerfarna eller något annat i den stilen.


Men även om du är den nyanställde på lagret - och du sitter tillsammans med dina nya arbetskamrater på kafferasten och någon säger något elakt om feta personer på ett roligt sätt - alla skrattar- men du förblir allvarlig.

Skrattet kommer av sig hos de flesta- och utan ett ord ger du en tankeställare.




Av Kaela - 17 maj 2010 06:13

I S.:t Clara kyrka i Stockholm i söndags sa Annika Östberg att den som räddat henne är Gud.

" Det omöjliga händer, sa Annika Östberg och förklarade att hon lärt sig att vända sig till Gud när hon känner sig osäker."

Helt klart behöver man en tro på Gud för att ta sig igenom det som Annika gjort.

Hon berättade om att det var en svensk sjömanspräst som besökte henne i fängelset i USA som sådde de första fröna till en tro.


Läs mera i Dagens artikel


Av Kaela - 17 maj 2010 06:09

  

 

 

För att komma till källan måste man simma mot strömmen.

Stanislaw Jerzy Lec


Av Kaela - 17 maj 2010 06:00

  

Bilden en gåva från Tessan

 

 

Friheten att se och höra det som finns här och nu,
i stället för det som borde finnas,
fanns eller kommer att finnas

 

Friheten att säga vad man känner och tänker,
i stället för det man borde tänka och känna.

 

Friheten att känna vad man känner,
i stället för vad man borde känna.

 

Friheten att begära vad man behöver,
i stället för att alltid vänta på tillåtelse.

 

Friheten att ta risker för egen del,
i stället för att välja att vara trygg och aldrig sätta båten i gungning

Ur boken: Visa små pärlor




Av Kaela - 17 maj 2010 05:58

Tack för din fina kommentar till min dikt "Elfte timmen"

Önskar dig en bra dag efter nattens vaka!


Ha det gott och var rädd om dig!


Kom och vaka med mig i natten





Av Kaela - 17 maj 2010 00:37


  




Kom och vaka
med mig i natten
tala med mig
i tysta timmar


när dagens lykta
är släckt



Låt oss känna oss
lite starka
och kloka


och prata om allt
som var


Kom
sitt vid min sida
håll min hand i din


medan vi talar om
kärlek som ingen
kan döda


om tiden som
gärna går vill


om att dö
är detsamma
som att födas


att vi mänskor
är mer än den jord
vi bor på


att vi bär en gnista
av eld
och av luft


Kom och vaka
med mig i natten
en stund av en evighet


 Kaela

Av Kaela - 16 maj 2010 19:10

Det finns hemska dagar som vi inte vill minnas - och ändå alltid minns- men de här vanliga dagarna...de är underskattade...de flesta av dom är bra dagar tror jag  Gunilla!


Önskar dig en fin avslutning på helgen!

Kram!

Av Kaela - 16 maj 2010 13:23

  

 

  

 

 

 

IDAG ÄR EN BRA

 

 

 

DAG!!!!!!!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards