Alla inlägg under september 2010

Av Kaela - 19 september 2010 17:43

18 personer ur en sekt i Kaliforneien försvann efter ett bönemöte i lördags - vet inte vilken lördag som avses men det bör ju vara igår.

I DN:s artikel kan man läsa om avskedsbrev och efterlämnade personliga tillhörigheter vilket fått anhöriga att bli riktigt oroliga.

Det är flera barn med bland de försvunna.


Vi som varit med ett tag minns säkert Jim Jones som från början var de svartas röst och som så småningom byggde ett tempel: Folkets tempel.

Det var en isolerad sekt med misshandel och sexövergrepp.

Till slut flyttade Jones hela sin församling till Sydamerika och Guyana.

Mitt i djungeln hade han byggt upp en mini-stad som han döpte efter sig själv.

Där tvingades och/eller drevs sektmedlemmarna (900 stycken) till självmord.

jag minns inte mycket av det men som en del andra har jag sett filmen.


Hoppas att dessa människor som nu är försvunna inte ska dö på samma sätt.

Av Kaela - 19 september 2010 15:01


  


Undrar hur många av oss det är som upplever att vi har tillräcklig tid att leva på.

Jag har personligen ett fulltecknat schema och lite till - och för två år sedan kände jag mig på väg att gå in i den berömda väggen.

Insåg att det var stressen som knäckte mig.

Började fundera på om det inte går att komma tillrätta med stressen.

När jag så mötte en person som hade mycket obokad tid men som var ännu mera stressad än jag själv insåg jag att det inte var min fullbokade arbetsdag och kalender som var boven - utan just stressen.


Jag tog semestern till hjälp för att gå ner ordentligt i varv.

Och en flytt från innerstan ut på landet.


Jag märkte att det går att ha mycket att göra utan att vara stressad.


Det första jag gjorde var att så långt det var möjligt avsluta vad jag höll på med innan jag började något nytt.

(Inom parentes sagt svårt ibland på en arbetsplats där det ständigt händer saker.)

Men det går....att säga till sig själv när jag slits ifrån pappersjobbet av ett oväntat besök att det här är kul - ett oväntat besök.


Jag inventerade mina begränsningar och försökte lägga ribban för vad jag ska klara på en rimlig nivå.

Det fungerade jättebra och gör det ännu.


Jag lärde mig att "rycka på axlarna" åt saker jag inte kunde påverka.

Underbart - jag inser att det inte går att styra allt....ibland får man bara följa med.

Och njuta av åkturen


Jag satte punkt för bokningarna i kalendern tidigare än förr så jag hade gott om tid emellan.

(Fungerar inte alltid, ibland måste det bli tajt - men ibland klarar jag bra)


Skiljer på arbetstid och fritid så mycket det bara är möjligt.

(Ibland är det omöjligt - jobbet får följa med hem - men det måste vara ett undantag och undantag klarar jag bra.)


Jag lärde mig att säga nej!
(Mycket viktigt - var dålig på det förr, men blir bättre och bättre.)

 

Släppa fram humorn och se till ha roligt även när jag jobbar.

Ta små pauser när tillfället ges...kanske hoppa in i bloggen.

(Det fungerar också bättre och bättre.)


Du kan säkert göra din egen lista.

Kanske kan du ha nytta av någon av mina punkter.


Av Kaela - 19 september 2010 12:07

  


Morötter är minsann inte bara orangefärgade...

GP har en artikel idag om att moroten är en underskattad rot.

Och det stämmer verkligen.

Förutom att den är god och går att använda till massor så är den oerhört nyttig.


En studie från Karolinska Institutet vusar attrisken för magcancer minskar med 57 procent om man äter tre portioner morötter i veckan, jämfört med den som äter mindre än en halv portion!

Morot är lättodlad och klarar av många olika sorters klimat.

Den är därtill lätt att lagra, vilket gör att det är en av de grönsaker vi kan äta i färsk lagrad form året om.

Moroten har odlats i Medelhavsområdet redan före Kristus och kom troligtvis till våra breddgrader genom klosterväsendet.


På köpet får du här ett recept på en härligt saftig morots och äpplesallad:


Riv ett äpple med skalet på och skala moroten och riv. Båda rivs på det grova. Blanda. Sen är det klart. Kan det bli enklare?

Av Kaela - 19 september 2010 09:58

DN skriver att nästan all forskning om ADHD och autism handlar om pojkar.

Detta medför att flickor med dessa problem - som har normal begåvning ofta upptäcks mycket senare än pojkarna.

Som i de flesta andra fall har pojkarna fått utgöra normen.

Och eftersom störningarna visar sig på olika sätt hos pojkar och flickor så får flickorna vänta länge på sin diagnos och på att få den hjälp de behöver.


Visst har ni hört det förr?

Pojkar och män utgör normen.

Så har det ju länge varit med hjärtinfarkt till exempel, vilket lett till många onödiga dödsfall bland de kvinnliga patienterna.


När ska vi lära oss att mänskligheten består av två kön - och inse att samma sjukdomstillstånd yttrar sig olika hos kvinnor respektive män....istället för att göra ena könet till norm!?

Av Kaela - 19 september 2010 08:33


  


Mät aldrig bergets höjd förrän du nått toppen.

Då skall du se hur lågt det var.

Dag Hammarskjöld

Av Kaela - 18 september 2010 23:24

  



Nu säger alla berg godnatt,

de bruna till de blå,

de blå till alla dem som stå

med gyllne sadlar på

de gröna till de forntidsgrå,

ett rött till ett orange

och bortom dem ett berg i silver

till ett berg i svart.


Bo Setterlind

Av Kaela - 18 september 2010 18:48


  



Och så har jag en underbar bloggvän som gifter sig idag.

Önskar henne all lycka - det är hon värd efter allt hon gått igenom!!

 

E-K

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards