Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Varför ska vi ha en fast pensionsdag?

Av Kaela - 9 november 2012 11:12

Allt flera räknar med att arbeta längre än till 65 årOftast av ekonomiska skäl.


Men, visst är det välsslöseri att skicka hem erfaren och kunnig arbetskraft på grund av att de nått en viss ålder.

Det borde vara så att vi hade en flexibel dag för pension.

Den som vill och/eller inte orkar ska självklart gå i pension vid 65, eller tidigare om man behöver.

Men den som är frisk och alert och vill ska kunna jobba betydligt längre.

Svårt att sätta en övre gräns - men kanske 75 är ett bra tak.

Vi kommer att ha svårt att klara ekonomin med en åldrande befolkning om inte ganska många jobbar längre.


Läs i Svenska Dagbladet

 
 
Ingen bild

Sanna

9 november 2012 23:01

Folk kan ju fortsätta jobba efter pension.
Har de varit duktiga så kan de tiom jobba kvar på sitt jobb i en annan tappning en tjänsten de haft - och få både pensionspengar och lön. Vi har en kvinna på mitt jobb som jobbar kvar - jag tror det är 80% - fast hon gått i pension. Hon trivs inte med att vara hemma och har kanske inte så mycket att göra under vardagarna - men hon säger att hon har det bättre ställt och möjlighet att resa mycket mer nu än när hon bara hade lön - och hon kan ta ut ledighet i princip när hon vill (de måst ju kunna sätta in någon för henne så inte på morgonen eller dagen innan förståss).
Om man kan göra så så är det en fast ålder men ändå inte :)
hoppas helgen startat bra
allt gott
Sanna

Kaela

10 november 2012 09:25

Det var en modell jag knappt hört talas om.
Att man jobbar en hel del men ändå tar ut pension.
Men så kan man ju också göra.
Framför allt handlar det ju om att göra det man är bra på - och få känna att man kan - fortfarande.
Jag möter nypensionerade i mitt jobb och ser att de har det jobbigt med sin självbild.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards