Alla inlägg under november 2012

Av Kaela - 17 november 2012 09:36

I Dagens Nyheter läser jag en sak som gör mig otroligt ledsen.


En 90-årig kvnna såg ett gäng sparka på en bunden hund.

När hon sa till dem överöstes hon av sparkar och slag.

Den gamla kvinnan tog sig hem på något sätt - och låg i sin lägenhet flera dagar innan hon upptäcktes.


En vän till mig brukar säga: "Den unge som hållit i en kattunge och fått sagor lästa för sig väskrycker inte gamla"


Kan det vara så att våra barn alltför ofta  inte längre får lära sig omtanke och känsla för människor och djur!

Av Kaela - 17 november 2012 09:29

 




Det doftar alltid av den hand som skänker bort rosor.


Okänd tänkare

Av Kaela - 16 november 2012 11:09


 

Bilden lånad av Leena



Som alla andra läser och upprörs jag av de tre SD-politikernas beteende efter en blöt kväll på krogen.

Och det vänder sig i mig när man tar till sin fylla som försvar.


Om man vet att man blir våldsam när man dricker - då bör man avstå från att dricka alkohol!

Alla skrivereier i alla medier gjorde att jag satt på en spårvagn och skrev ner följande tanker:


När människor tappar orden och börjar kommunicera med andra delar av kroppen kan det bli hur bra som helst – eller hur dåligt som helst.

I de flesta situationer är det väldigt bra om vi använder mindre ord och i stället vågar möta varandra genom en kram genom att vila blicken i den andres osv....


Men det gäller ju i de goda mötena...där vi är ute efter att möta den andra i ömhet och kärlek...där växer kärleken..

men om vi överger orden och tar till knytnävarna - då växer hatet.


Våld skadar.
Den som blir utsatt glömmer det aldrig  - bär det med sig...och det befruktas och rullar vidare .

Begrepp som tillit, omsorg och makt får motsatta betydelser.

Våld är tabubelagt och skapar skam, förvirring och ensamhet.


När man tar till våld - då har man börjat förlora sa en gammal man till mig en gång.

Och det visar sig gång på gång.

Och den som använder sig av våld mot människor för att de har en annan kultur, en annan hudfärg eller/och språk - den bevisar bara sin brist på intelligens!



Av Kaela - 16 november 2012 05:55

 



Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Det finns alltid något man kan bidra med. Det farligaste är likgiltigheten.


Jan Eliasson

Av Kaela - 15 november 2012 22:10


 



............som jag längtar
till den nyskurade trappan

och trasmattan
med sin färggranna randning

.

........till doften av kokkaffe
som slingrar sig
mellan pioner och rosland


........till ditt randiga förkläde
ditt skratt - ditt djupa allvar
och stilla humor


............som jag längtar
till detta
som inte längre är....


Kaela

Av Kaela - 15 november 2012 15:53

Ett mycket läsvärt personligt meddelande

till en kvinnlig förare som hade väldigt bråttom

Av Kaela - 15 november 2012 08:28

Igår hade jag ett mycket celebert besök på min arbetsplats.


En liten människa som bara var 14 dagar gammal.

Visst är det något alldeles speciellt med en så ny människa.

Man njuter av doften och den märkligt visa blicken....


Denna lilla människa färdades dessutom i en riktigt ståndsmässig vagn.


Måste visa foto på den.


(Har röjt undan alla mina pappershögar ur hyllorna när fotot togs för att inte förstöra intrycket.)


 


Inte nog med att den är från 40-talet trodde bebisens mamma - den är också otroligt välbevarad.

Barnets morfar var den förste passageraren.

Av Kaela - 15 november 2012 05:30

 




Rikedom mäts inte i hur mycket du har utan i hur mycket du ger.


Rhonda Bhyrne

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards