Alla inlägg den 3 december 2013

Av Kaela - 3 december 2013 16:43

Läste en mycket intressant artikel i DN om att forskare kommit fram till att vi kan ärva minnen.

Visst känns det lite märkligt, men varför inte.

Det skulle ju förklara sekellånga släktfejder bland annat.

Dessa har man ju annars svårt att förstå.

Även om vi hitintills kanske förklarat det med att antipatierna har förmedlats från generation till generation.


Läs artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 3 december 2013 15:15

 






Minns du drömmarna du hade som ung- du som hunnit en bit i livet?

Om du skulle jämföra de drömmarna med din verklighet idag - är det drömmarna som har fått anpassa sig till din verklighet eller har du lyckats få verkligheten att se ut just så som du drömde för så där 20 år sedan?


Har du lyckats få din verklighet idag att likna din ungdoms drömmar då är du verkligen ovanlig tror jag att jag vågar säga!

Jag tror att för de allra flesta av oss så kraschar drömmarna förr eller senare mot verklighetens skurgolv.


Åtminstone om drömmarna rörde att vi skulle bli berömda, kända eller/och rika.

Nu tror jag nog att vi också med åren och den ökade vishet de förhoppningsvis gett oss insett att lyckan nog inte är berömmelse eller ekonomisk rikedom.


Vi har nog upptäckt att vi har andra drömmar också.

Drömmar om hur vi ska vara - hur vi ska möta det som händer.


Och det märkliga är att med tiden så förändras drömmarna.

Kanske kan man säga att de blir mer realistiska- verklighetsanpassade.


Men jag väljer att tänka att de blir visare.


Man ska drömma stort när man är ung.


Men man bör drömma ännu större när man fått några vuxenår på nacken.


Då bör man involvera hela världen i sina tankar - och ändå veta att det enda jag kan förändra i den här världen- det är mig själv.


Walt Disney lär ha sagt att alla våra drömmar kan uppfyllas bara vi har modet att uppfylla dem.

Så sant- den enda som kan uppfylla mina drömmar är jag själv.


Den insikten gör mina drömmar till redskap för en bättre framtid.

Av Kaela - 3 december 2013 13:15


 



På Internet lär man känna varandra  -  inte på grund av utseende eller handslag utan genom människors hjärta och själ.


Vilken otrolig möjlighet!

 

Om du skulle ha mött dessa människor på gatan så skulle du kanske inte ha lagt märke till dem; eller kanske skulle du tittat på dem och tänkt: "Vad tjock han är" eller: "Den där verkar vara en glad prick" eller kanske t.o.m "Oh, vilken färgstark människa!"

 

Du skulle ha gjort så och aldrig fått veta något om hur den människan är inuti.

 

Detta är tråkigt eftersom jag också är en sådan människa som skulle ha gjort så.

 

Men nu har jag träffat människor på nätet som verkligen har berört mitt hjärta på många sätt. De kanske har gjort mig till en bättre människa.

 

Skulle det inte vara något om hela världen kunde bli berörd så, att lära känna varandra på ett sätt som de aldrig skulle ha drömt om vara möjligt.

 

Jag är säker på att om de kände varandra så skulle det inte bli några krig och inga hemlösa eller hungriga människor.

 

Och det här gäller också för de människor vi känner -- låt inte stolthet komma i vägen för kärlek.

Vi måste stanna upp och tänka efter hur det skulle vara i morgon om vi förlorar denna människa och inte hade chansen att säga förlåt.

 

Så, nästa gång du träffar en människa, döm dem inte efter hur de ser ut eller hur de bär sig åt -- bara vänd dig mot henne och ge henne ett leende och snart kommer detta att smitta av sig och vi alla går och ler.


OM VI INTE SER VARANDRA IDAG KOMMER MORGONDAGEN INTE ATT SE UT SOM VI DRÖMMER OM!

Av Kaela - 3 december 2013 12:15

Idag är det tisdagen 3 december och Lydia har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Lydia är ett latinskt kvinnonamn som betyder flicka från Lydien.

 Har också betydelsen svart på hungriranska, som talades i början 100-talet.

 3 297 personer i Sverige heter Lydia varav 1 346 använder namnet som tilltalsnamn.

Har funnits i Sverige sedan 1600-talets mitt.

Historiska personer som burit namnet: Lydia Wahlström, 1869-1954, professor i historia, författare och feminist.

Lydia Ernestine Becker, född 24 februari 1827, död 18 juli 1890, var en brittisk kvinnorättskämpe samt en amatörbiolog och amatörastronom.

Lydia Baxter, född 2 september 1809 i Petersburg, USA , död´23 januarii 1874 i New York poet och medlem i en baptistförsamling i Petersburg.

Under flera år var hon bunden vid sjuksängen och hennes mest kända sånger kom till mot slutet av hennes liv.







Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards