Alla inlägg den 27 december 2013

Av Kaela - 27 december 2013 11:36

 


Kärleken säger ”Jag har en annan åsikt” istället för ”Du har fel”.


Okänd tänkare

Av Kaela - 27 december 2013 09:34

 



Det är mellandag - och en riktigt grå sådan i mina trakter.

Det har regnat i natt - och trädens grenar i dagningen såg ut som att de bar diamanter.

En dag i mitt liv som inte riktigt är en ledig dag och inte riktigt en arbetsdag.

Jag har jour vilket betyder att det kan bli en del telefonsamtal.

Ja, det har redan blivit några...få se hur det fortsätter.


Morgonen har också medfört att jag fått veta att en person i min närhet drabbats av stroke.

Ett ord som känns som en slutpunkt.

Men jag tröstar mig med att jag nyss läst att forskarna har sett att kroppen kan bilda nya hjärnceller och blodkärl efter en stroke.

Jag hoppas det stämmer.

En del av min morgon har gått till att fundera över ett ord.

Ordet underbar har jag funderat på nu och då.

Sammansatt av orden under och bar....eller?

Leker man lite med ordet kan man tänka att det betyder bar under.

Alltså utan underkläder.

Men det är ju verkligen inte så man använder ordet.


Ord upphör aldrig att faschinera mig.

Hur har det blivit just det ordet - för att beskriva just det, det gör?


Nu ska jag ta tag i min mellandag och njuta av att oavsett om det blir en del arbete är jag hemma och kan njuta av det.

Med joursamtalen kommer jobbet att hälsa på ibland...och det är trevligt det också.




Av Kaela - 27 december 2013 09:12

Idag är det fredagen 27 december och Johannes och Johan har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Johannes, är ett namn av hebreiskt ursprung med betydelsen 'Gud har förbarmat sig'.

Johannes är troligtvis ett av de allra vanligaste mansnamnen i den kristna världen.

Det finns 30 712 personer i Sverige med namnet, varav 9 110 med det som tilltalsnamn.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1160.

Historiska män som burit namnet:

*Johannes Brahms, född 7 maj 1833 i  död 3 april 1897 i Wien, var en tysk tonsättare, pianist och dirigent.

*Bo Johannes Edfelt, född 21 december 1904 i Kyrkefalla socken i Västergötland  död 27 augusti 1997 i Raus, var en svensk författare, poet, översättare och litteraturkritiker.


Johan är ett mansnamn och kommer från grekiskans Johannes, som i sin tur är bygger på ett hebreiskt namn som ju betyder "Gud har förbarmat sig".

Det finns 172 276 män som har förnamnet Johan i Sverige.

Av dessa har 76 655 namnet Johan som tilltalsnamn.

Första gången namnet ses i Sverige är på en runinskrift, från 1000-talet, på en sten i Orkesta, Uppland: "Hemming och Själve och Johan, de läto hugga efter sin fader Finnvid, och Vargas och Ragnfrid, sin moder, och efter Ingegärd och efter Kalv och Gärder ... Han ägde ensam allt först…..".

Historiska personer som burit namnet:

*Johan Sverkersson, Johan I, i äldre källor ofta Jon, född 1201, död 10 mars 1222, var svensk kung från 1216.

*Johan 111, född 1537 död 1592, var kung av Sverige 1568-1592, efter att ha tagit makten från sin bror Erik XIV.







Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards