Alla inlägg den 23 december 2013

Av Kaela - 23 december 2013 15:08

 




Minns du hur det var att vara fem år när det var jul.


Jag fick ett litet tillfälle att försöka minnas när jag i slutet av förra veckan fick ett samtal med Tindra fem år.

Hon var in på mitt arbete tillsammans med sin extramormor.


När jag frågade henne varför vi firar jul sa hon ungefär så här: På julen kommer min farmor och farfar och Lisa, hon som bor bredvis deras dörr. Pappa ska städa så att mamma kan få in granen.

Och så ska vi ha Jesusbarnet på skåpet.

Och hans mamma och pappa och alla djuren.

Och så kommer tomten förstås, Han är snäll

Av Kaela - 23 december 2013 07:44

 


Endast tomten är vaken....

men ingen snö på taken.

Däremot står regnet som snö i backen...

Inne doftar det av skinka köttbullar, sillinläggning med mera.

Och granen står så grön och grann i stugan....så visst är det jul!


Jag saknar inte snön mer än möjligen lite lite grand just på julen.

Då är den ju faktiskt en mysfaktor.


Däremot har jag faktiskt lite svårt att förstå att det är jul - igen.

Det var ju så nyss vi packade ner julgranssakerna och andra stämningshöjare efter förra årets julfirande.


Ju flera åren blir i ens liv, desto fortare tycks de gå.

Idag anländer julgästerna.

Så hör ska städas.

Kanske syns jag lite nu och då trots gäster här i min hörna av cybervärlden...om inte vet ni vad jag gör.


Önskar er alla fina besökare och bloggvänner en riktigt underbar jul!







Av Kaela - 23 december 2013 05:30

Grattis på namnsdagen måndagen 23 december Adam!


Jag gratulerar dig - och även Drottning Silvia somi år  firar sin 70-årsdag på din namnsdag!


 


Adam är ett mansnamn av hebreiskt ursprung som kan betyda 'människa' eller 'den rödaktige. Den latinska formen är Adamus. Adam var den första människan enligt Bibeln och Koranen.

Förutom DU heter 21 161 män  i Sverige Adam , varav 16 243 använder namnet som tilltalsnamn.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1229.

Historiska personer som burit namnet:

*Adam är enligt bibeln människosläktets stamfader.

*Filosofen Adam Smith, 1723-1790.

*Danske skalden Adam Oehlenschläger, död år 1850.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards