Alla inlägg den 17 november 2015

Av Kaela - 17 november 2015 21:44

 


"Livet är ingen generalrepition - du är mitt i föreställningen" läste jag någon som skrivit på Face-book.

Och det är ju sant - verkligen sant.

Vi får ingen som helst förövning eller generalrepition.

Vi är mitt i föreställningen från vårt första andetag.


Du har huvudrollen i ditt livs drama - och jag i mitt!


Det gäller att "hålla tungan rätt i min"

Vi får ingen chans att gå tillbaka och rätta till - föreställningen fortsätter.....


Men just nu rinner dagens minuter undan och natten närmar sig så sakta.

Då får vi i alla fall en stunds vila.


Jag önskar DIG en riktigt fin tisdagskväll - och en god natts sömn när du tycker det är dags!


Här kommer ett citat som jag ofta tänker på när jag misströstar om mig själv, och det händer nu och då:


“Det finns alltid hopp för en människa som stannar upp för att tänka över livet på allvar”

Benjamin Disraeli



Av Kaela - 17 november 2015 18:03

 





"Det är mycket lättare att vara negativ än att vara positiv" sa någon på kursen jag varit med om att föreläsa på idag.

Och fortsatte:
"Det kan till och med kännas som om positiva människor hycklar ibland, för så  kul kan ju inte allt vara jämt?"


Jag kan någonstans och på något sätt förstå tanken.

Ändå ser jag den som fel.

Det är INTE lättare att vara negativ än positiv.

Den som är negativ får ett ganska svårt liv.


Visst kan det så att om vi känner ett krav på att ”tänka positivt” vad som än händer leder det lätt till känslor av misslyckande de dagar då vi är ledsna uppgivna eller bara helt enkelt trötta.


Men hur vänder man en bankomatkö till något positivt?
Eller hällande regn under den enda semesterveckan?

Tänk på att bankomatkön kan ses som ett utmärkt tillfälle att bara låta tankarna vandra.
Och hällande regn är som gjort för att slippa få dåligt samvete för att man inte är ute i solen.

Positivitet är rätt så härligt när man tänker efter.
Tänk på att det engelska ordet positive betyder inte bara positiv . det betyder också : övertygad, säker, absolut, verklig, bejakande.


Ett sätt att börja tänka lite mera positivt är att försöka lägga märke till allt positivt som händer och inte bara låta det glida förbi utan att vi noterar det.


Tänk tillbaka på sommaren - en riktigt skön stund av den.

Innan du vet ordet av så ler du!


Det kusliga är att negativa tankar faktiskt skadar vår hjärna.

Hjärnforskare menar att optimister i genomsnitt lever åtta år längre än pessimister.


Verkligen ett skäl att börja arbeta på att se saker och ting som vi möter med rosafärgade glasögon, eller hur?

Av Kaela - 17 november 2015 06:02

 





En ny dag!

En av alla dagar!


Visst. Det är sant!


Ändå något väldigt speciellt.

För just idag kan vi göra en dag som är annorlunda.


Vi kan bestämma oss för hur vi handlar och hur vi tänker.

Det är stort!

Och det kan ge oss en dag som blir som vi vill ha den!


Varje dag är unik.

Men vi kan påverka just den här dagen att bli ännu bättre och ännu mera unik genom att tänka:


Idag ska jag välkomna människor och saker som jag tar för givna.


Idag ska jag välkomna en främling eller en ny sida hos någon.

Idag ska jag välkomna människan i personen jag möter.


Idag ska jag välkomna ett okänt landskap hos mig själv.

Idag ska jag välkomna ett annat sätt att se på världen och det jag gjorde igår.


Idag ska jag välkomna mina talanger, erfarenheter och kunskaper.

Idag ska jag välkomna möjligheten att göra en skillnad.


Idag ska jag välkomna dagen och leva den fullt ut.

Idag ska jag välkomna mig själv och alla andra som gästar mitt liv!

Idag ska jag börja dagen i tacksamhet!

Om vi lever efter detta idag kommer vi att landa i en kväll när vi  kanske är trötta - men ändå överflödande tacksamma för dagen som ligger bakom.


Ett citat att ta med oss ut i dagen ska vi förstås ha:


"

Det finns inte mörker nog i hela världen

att dölja ett enda litet ljus."

Irländskt ordspråk


Av Kaela - 17 november 2015 05:57

 




Grattis på namnsdagen idag - 17 november Naemi och Naima!


Och grattis till DIG som har födelsedag!


Ha en riktigt fin firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards