Alla inlägg under augusti 2016

Av Kaela - 5 augusti 2016 20:01

 


Självkänsla, det är något vi bär med oss ut i livet - det finns naturligt hos det lilla barnet.

Självkänslan är känslan av att vi duger. Ett litet barn möter i regel din blick utan att så mycket som blinka. Men det finns så mycket i livet som kan få självkänslan att bli allt sämre.

Till att börja med borde jag kanske ha nämnt att självkänsla och självförtroende inte är samma sak - men det visste du förstås redan....

Du gör det förstås inte - men det är lätt att  blanda ihop begreppen självkänsla och självförtroende.

Kort uttryckt kan man ju säga att god självkänsla betyder att man vet vem man är, och att man står upp för sig själv.

Självförtroende däremot baserar sig på yttre bidrag - att man kan och att man gör.


Hur får man då självkänsla - om man hör till dem som tappat den gåva man hade med sig ut i livet?

Det är faktiskt bara du som kan göra det och det är bara du som kan bestämma dig för att du är en person med en god självkänsla.

Kanske behöver du börja med att stärka ditt självförtroende.

Räkna upp för dig själv detta som du är bra på, och upprepa de här egenskaperna för dig själv tills du  har hjärntvättat dig själv att verkligen tro och inse att det är så.

Tills du vet rakt igenom hela dig att i DIG bor en hjälte!

En fantastisk person!

En människa som många vill lära känna lite mera!


Osäkerhet - dåligt självförtroende och därmed en kass självkänsla hör oftast ihop med ihop med en känsla av att ha andras blickar på sig, att man upplever det som att andra tittar på en med kritiska ögon.
Vet du vad!

Släng de tankarna över bord!

Så är det sällan, för alla har fullt upp med sig själva!


Glöm nu inte att skriva en kärleksbrev till dig själv innan du går isäng. Skriv en enda kort mening där det står något som du vill vara - sätt den på spegeln i badrummet.....du läser den det första du gör (nästan i varje fall) i morgon - och det går in i dig och verkar i dig och blir en sanning när du undan för undan upprepar detta dag efter dag!


Nu vill jag önska DIG en fin fredagskväll!


Ge DIG SJÄLV lite extra uppmärksamhet.
Det är DU verkligen värd!


Ta med dig kvällens citat....



"Den mest inflytelserika person du kommer att prata med idag är du, så var noga med vad du säger till dig själv."
Lena Matthichmo


Av Kaela - 5 augusti 2016 06:19

 


Idag är det fredag och visst är det en särskild känsla.

Också så här i slutet av första arbetsveckan efter semestern.

Jag ser fram emot en dag med flera fina möten på mitt jobb idag.

Ska göra vad jag kan för att dessa möten ska få substans och bli verkliga möten.

 

Önskar DIG en fin fredag - en dag med lite skön förväntan inför helgen!

 

Ta gärna med dig morgonens citat ut i DIN dag...


"Vänskap värmer som en solstråle, fascinerar som en god berättelse, inspirerar som en modig ledare, omsluter som en guldkedja. "
Newwell D. Hills

Av Kaela - 5 augusti 2016 06:07

   

 

 

Ulrik och Alrik har namnsdag idag!


Varmt grattis till er"


Varmt grattis också till DIG som har födelsedag!


Önskar er -  dagens bemärkelsebarn - en dag som bli något extra!

Av Kaela - 4 augusti 2016 21:35

   

 

 

Häromdagen när jag passerade en plats i stan där alkisar och andra med missbruksproblem - så kallade utslagna människor samlas hörde jag en skrovlig stämma säga:
"Man har väl för f-n ett människovärde."



I riksdagspartiernas program står att varje individ är unik och att alla är lika mycket värda.
Hur mycket värda vi är nämns nu inte, men man förstår att det är rejält tilltaget.

Man skulle ju kunna hårddra frågan och säga att vi har ett ekonomiskt värde

Och då blir ju doktorn mera värd än städaren.
Men så har vi ett socialt värde och där kanske det blir så att det finns många flera som älskar vår städare än det är som älskar doktorn.

Då blir plötsligt städaren mera värd

Jag vill se det som att varje människa har ett unikt och omätligt värde.

Vilken måttstock man än använder så blir det fel nånstans.

Jag avslutar de här spridda funderingarna med en dikt ab en av mina favoriter....Birger Franzén.

Och önskar DIG med den en fin avslutning på dagen och en god natts sömn!

 

 Min vän - du är viktig
ingen kan ersätta dig -
för några människor
är just du viktig

 

- aldrig någonsin
kommer det att finnas
någon enda mer som d

på denna jord
skapas det inga kopior

 

därför är du så viktig

 

På någon plats
där du befinner dig
kan du skapa något
som blir till glädje
för någon eller många

 

 

 för någon eller många
kan du betyda mycket
mer än de andra -


ör någon människa
finns kanske bara du

 

Birger Franzén

Av Kaela - 4 augusti 2016 06:16

 




Jag kommer ofta i kontakt med äldre  - eller kanske ska jag säga äldre/äldre i mitt arbete och ofta undrar jag vad vi har för möjligheter idag att ge människor en bra ålderdom.


Ålderdomen borde vara en belöning på ett långt liv.

En belöning som innefattar en livskvalitet av hög standard.

Där man i trygghet kan åldras och veta att samhällets resurser på bästa sätt medverkar till att ge mig bästa möjliga omvårdnad när jag behöver den.

Idag är det alltför ofta inte så.


Förnedrande situationer i äldrevården är tyvärr så vanliga att man börjar fundera över om beslutsfattare har en slags fribiljett som garanterar dem att inte hamna i samhällets äldrevård.


Det finns så många olika vilsenheter kring äldreblivandet, både hos de äldre själva och hos omvärlden.Och jag tror att många äldre inte känner igen sig i alla märkliga föreställningar om dem.


Även när vi blir äldre tror jag att man har drömmar.

Även om drömmarna har ändrat karaktär.

Man är samma människa, gillar samma saker. även om skidåkningen för den som intresserad av detta - inte längre består av att kasta sig utför i skrämmande fart - utan kanske mera ett stilla glid en bit från husknuten.

Har man älskat teater tror jag man gör det även när man blir gammal.

Och så vidare.....


Åldern byggs inte in i jaguppfattningen.

Det man ser i spegeln stämmer inte med ens inre uppfattning om mig själv sa en gammal kvinna (88 år) som jag mötte härom veckan.

Jag tror hon rörde vid något viktigt!


Någon har sagt att hjärtat inte får rynkor och så är jag övertygad om att det är.

Man kan helt säkert bli lika huvudlöst förälskad vid 87 som vid 17 år.

Har åtminstone hört och läst många säga det!


Tänk om vi inte vore så åldersfixerade!

Vad mycket mera vi skulle ge varandra och få av varandra.

Ålder  - recis som alla andra etiketter vi sätter på oss själva och andra bygger murar.

Låt oss rasera dem och vara just människor!

Som har gått olika lång bit av livsvägen ...och har olika lång bit kvar!

Och som alla har massor att ge varandra - över de gränser vi skapat.

Önskar DIG - med de tankarna - en fin dag...hos mig har det regnat så gatorna lyser svarta när jag tittar ut. Glad för det....regn behövs nu!


Ett citat att stoppa i fickan (eller minnet) och ta med ut i dagen....


"Ålder är inget man är utan något man har. Och när man vet att man är, då spelar det ingen roll vad man har."

John Bertil Linde

Av Kaela - 4 augusti 2016 06:09

   

 

Idag är det torsdagen 4 augusti och Arne och Arnold har namnsdag!


Stort grattis till dig som bär något av de namnen!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Låt dagen ge er den uppskattning och glädje ni längtar efter!

Av Kaela - 3 augusti 2016 18:36

 

 

 

Jag tror att vi kanske alla har mött dem.

Dessa människor som man kanske rentav mycket tidigt i relationen känner ett visst obehag inför.

Lite som att få på sig en tvångströja i deras närhet.

Den känslan är en varning.

Fly så långt och snabbt du kan om du inte vill bli utsatt för den här personens försök att manipulera dig.


Den som av en eller annan anledning vill manipulera dig spelar på dina känslor.
De gör något för dig- eller ger dig något eller ställer upp på annat sätt för att på så vis få dig att känna skuld.

Gör du det har de dig snart i sin makt.

Ett av de stora problemen med just känslomässigt eller mentalt våld är att ”det inte syns”. ”Ingenting har hänt”. ”Ingenting går att bevisa”.

Du känner bara att du utsatts för våld i ditt inre.


Precis som man kan träna fysiskt självförsvar så kan man träna psykiskt självförsvar.

Vill du försvara dig mot att bli manipulerad måste du lära dig att öva upp  förmågan i dig att koppla på eller av ett filter som "slår larm" om du utsätts för manipuleringsförsök.

Och - inse att alla kanske inte tycker om dig - men det är okej - om du vill vara omtyckt av alla blir du ett lätt offer för manipulation.

Har du någon gång råkat ut för den här ordern på din arbetsplats?

”Det här behöver vara gjort tills imorgon. Du fixar det, va.”
Och har du då svarat så här trots att du vet och den som vill ha det gjort vet -  att det betyder jobb halva natten:

”ja...ja, okej. Visst.”

Vad hände egentligen i den här situationen?

Du har blivit överkörd!.Så som ordergivaren  formulerar sig ges ingen öppning eller möjlighet till dialog och replilk som är annat än jakande.

Det är en attack  mot dig - lika tydligt som om någon bundit dig vid stolen med tjocka rep!

Människor som utsätter oss för sådana här attacker ska vi fly från som om det gällde livet.

Och det gör det faktiskt.

Ditt liv- så som du - och ingen annan vill ha det!


Har idag suttit i samtal med en kvinna som blev utsatt för den här typen av manipulation från sin tidigare chef.

För ett år sedan, då vi sågs sist, var hon verkligen förtvivlad.

Vi har haft samtal flera gånger under året.

Hon försökte först hitta strategier att klara av att inte manipuleras.

Det blev omöjligt och ohållbart.

För tre månader sedan sa hon upp sig.

Tog en långsemester och började för tre veckor sedan, på ett nytt jobb där hon känner sig sedd för den hon är!

Så även om man får gripa till dramatiska lösningar - som att säga upp sig på jobbet är det möjligt att ändra på sin situation!


Nu önskar jag DIG en skön kväll!


Och en god natt så småningom!


Ett citat att ta med dig in i aftonen kommer här...


"Jag vet att du är rädd;
Jag vet att smärtan är verklig;
Jag vet att det krävs mod;
Mer än du någonsin visste att du besatt;
Men jag vet också att du har det mod
som krävs för att släppa fången inom dig fri."

Matthew Schnipper



Av Kaela - 3 augusti 2016 06:14

 

 

 

Solen lyser och färgar grannhusets fönster i guld....men det känns ganska svalt i luften.

Kanske ett bud om att den där riktiga högsommaren är på väg bort.

Det känns så !

Men i år har sommaren slösat hos de flesta av oss och vi har mättats med bad och värme och härliga varma kvällar.


Visst är våra årstidsväxlingar något fantastiskt som väcker vår förundran gång på gång-


Håller visserligen inte riktigt med om att det är fyra årstider! 
Höst och vår, övergångstiderna, går ju så fruktansvärt snabbt att man knappt hinner reagera
Sommar och vinter hinner man bli lite mera bekant med....

Men - jag skulle nog egentligen gärna se att sommaren var lika lång som vintern och att vintern fick sommarens längd.


Idag kan vi fortfarande ha sommaklänningen eller shortsen tror jag - och glömma jackan hemma....låt oss njuta av det....det är ju en så skön upplevelse - en av sommarens gåvor....detta att slippa ytterkläder.

Livet blir så mycket enklare!


Önskar DIG en fin sensommardag - en dag när du känner att du är där DU vill vara!


Delar också ett av mina favoritcitat med dig...


"Vad vill du ha? Be om det. Det är generöst att begära, inte själviskt. Hur ska andra människor veta vad du behöver, om du inte talar om det?"

Okänd tänkare



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards