Alla inlägg den 3 oktober 2016

Av Kaela - 3 oktober 2016 06:10

 

En ny dag och en ny vecka....

En slags nystart.

Faktiskt också ny månad sedan vi senast var på jobbet.

I varje fall för de flesta av oss som arbetar måndag till fredag.

Vaknade mitt i natten med ett ord i huvudet.

Ord är vu något som faschinerar mig....men det är sällan mitt i natten de poppar upp i mitt huvud.Förunderlig var det ord som faktiskt gjorde att jag låg vaken en stund och funderade.

När jag nu på morgonen slår upp ordet får jag veta att synonymerna bland annat är besynnerlig och märklig - men också underbar och förundransvärd.

Sammanhanget i vilket ordet kom till mig var att jag när jag mötte mitt eget nattrufsiga ansikte i badrumsspegeln tänkte: Det är förunderligt att vara människa.
Och visst är det.....tanken dröjer vid ordet...meningen... även nu när jag snart ska rusa till duschen och sedan ut i plikterna.

Det är stort att vara människa.

Att få möta alla andra förunderliga människor.

Alla dessa mirakel och underverk som människor faktiskt är.

Ser fram emot en vecka med många möten med mirakel!


Önskar DIG en fin måndag och ny vecka - just så som DU vill ha det!


morgoncitat att ta med ut i dagen.....


"Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma"

Okänd tänkare



Av Kaela - 3 oktober 2016 05:53

 

Det är måndag 3 oktober och Evald och Osvald har namnsdag idag!

Jag gratulerar så varmt!

 

Evald (även stavat Ewald) är ett för och efternamn med gammalt tyskt ursprung (Ewald eller Ewawald). Namnet är sammansatt av det fornhögtyska substantivet ewa ("lag", "lag och ordning") och det fornhögtyska verbet walten ("styra", "dominera", "regera").

Cirka 4 800 bär namnet i Sverige.

 

Osvald är ett namn med gammalt nordiskt ursprung (Osvaldr, Ásvaldr).
Bildat av áss - "gud" och valdr - "härskare". Namnet fanns i den svenska almanackan redan på 1600-talet, efter en engelsk helgonkung, men rensades sedan ut och återkom igen först år 1986. Den engelska formen är Oswald.

Drygt 1000 män i vårt land bär namnet.

 

Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!!!

 

Gör något alldeles extra av denna dag - det är DU värd - du som har bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards