Alla inlägg den 21 oktober 2016

Av Kaela - 21 oktober 2016 14:10

 


Jag anar dina sorgsna ögon
i natten
känner din närvaro
din sorg som kramar mitt hjärta

Jag ville plocka stjärnorna
att lägga i din hand
så att dina ögon
får låna deras ljus

Tre flammande stjärnor
vill jag ge dig

en för din sorg
en för din glädje
och en för ditt hopp

och sjunga för dig
medan ditt krossade hjärta
vilar
i mina kupade händer


Kaela

Av Kaela - 21 oktober 2016 06:52

 

Idag har jag till och med hunnit ta en snabb frukost och ögna i tidningen innan jag sätter mig här för att skriva Dagens grattisar och -ja - vad ska jag kalla detta? Lite morgontankar kanske.

Det finns två sammansatta ord som jag har oerhört svårt för.

Jag vet inte hur vi ska ersätta meningen med sammansättningen på annat sätt, men ....

Du har stött på ordet många gånger...

Vet inte om du reagerar när du läser ordet "hedersvåld".

För mig sammansatt av två ord som egentligen inte ens ska stå på samma rad.

Heder och våld har ju inte mycket, om ens något med varandra att göra!


Hellre bör man möjligen säga hedersrelaterat våld.

Även om det försökr'ckliga våldet mot kvinnor framför allt inom vissa grupper verkligen inte har något att göra med grundbetydelsen av heder!

Det är ett fruktansvärt våld med ett ur¨åldrigt tänkande runt kvinnan som ägodel men samtidigt familjens hedersmätare.

Vi behöver massor med upplysning eftersom  detta verkligen är ett omrde där jag tror vi bara kan vinna med upplysning av de som tror på och utövar detta våld.
Bildningens lampa i hustoriens mörker kanske man kan kalla det!


Hedersvåld är planerat, och utförs inte i ”tillfällig galenskap” .

Det gör det hela ännu ruggigare.


Inget trevligt ämne på morgonkvisten kanske.

Men en tung verklighet för människor runt omkring oss - här och där...kanske grannen...

Så låt oss alltid och överallt ha öppna ögon för att förhindra v¨ld så långt vi kan!


En riktigt fin fredag önskar jag DIG!


kanske ett ord att ta med dig ut i dagen...


"Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas."
Sören Kierkegaard


Av Kaela - 21 oktober 2016 06:15


 


Idag - den 21 oktober har Ursula och Yrsa namnsdag!

Stort grattis till er!

Stort grattis också till DIG som firar födelsedag idag!

Se nu till att göra dagen minnesrik!

 

Ursula är ett namn som är en diminutivform av det latinska ordet ursus "björn" och betyder "den lilla björninnan". Ni är cirka 1820 som bär namnet i vårt land.

 

Yrsa är ett fornnordiskt namn som möjligen betyder yr, vild. Enligt de fornnordiska sagorna var Yrsa gemål till sveakungen Adils och mor till danakungen Rolf Krake på 500-talet. (Källa: Historiska Museet)

Mycket få svenska kvinnor bär namnet.

Ni är faktiskt bara 236 stycken!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards