Direktlänk till inlägg 7 december 2014

Lyckligast är vi när vi vet att någon behöver oss!

Av Kaela - 7 december 2014 16:22

 



Det  har länge varit så i västvärlden att jakten på mer och mer och mer...har varit det primära  i sökandet efter den odefinerbara "lyckan". 

Mer pengar, mer makt, större bil, större hus, dyrare kläder, mer exotiska resor..


Varför hittar forskare inte några starka samband mellan pengar och lycka?

Och hur kommer det sig att trots att vi människor ofta tror oss veta att pengar inte gör oss lyckliga så fortsätter vi att arbeta hårt för att tjäna pengar som vi egentligen kanske inte behöver.


Men är det lyckan?

Enligt Professor Aaron Ahuvia består 3-5 % av vår lycka av våra inkomster och samlade förmögenheter.

Det var inte muycket att hänga i julgranen som min gamla mormor skulle ha sagt!


Eller hur?


Det finns - enligt vadf jag kommit fram till  - inga tydliga likamedstreck mellan pengar och lycka.

Egentligen kan jag bara hitta en enda gång när man kan använda pengar till lycka.

Och det är när man kan ge pengar till något som gör andra lycklig - ja faktiskt - , då kan pengar faktiskt köpa lycka,


 Pengar så att vi klarar oss är bra, så att vi har en grundläggande rörelsefrihet.

Men en extra platt-tv eller tusenlapp är inte så viktiga - inte egentligen.


Nej pengar är absolut inte allt ... men som det ser ut idag kommer man inte långt utan en fast inkomst.

Ändå - Tomhänta kom vi till världen och tomhänta skall vi gå ur den.

Vi får ingenting ta med oss när vi går...


Nu betyder ju inte det att vi inte vill ha det så bra som möjligt under vägen...och det är i sig inget fel.

Pengar är heller inget fel.

Bara de inte får binda oss.

Eller att vi inbillar oss att de är ett medel att köpa lycka.


Lyckan fungerar som en god cirkel; En lycklig människa ger en tiggare på gatan en sedel för att han är just lycklig och därmed mer empatisk, tolerant och generös.

Men själva handlingen i sig gör också att lyckonivån höjs.


Så tydligen är det så att vi blir lyckligare av att ge än av att få eller ha.


Nu är jag lite ambivalent inför ordet lycka - och jag har märkt att om jag frågar människor om de är lyckliga kommer svaret (vilket det nu blir) med ganska stor tveksamhet.

Men jag frågar om man känner sig nöjd med sitt liv får jag påfallande ofta svaret.

Ja jag är nöjd.

Jag vet att jag behövs.

Nu är det ju så att jag ofta talar med frivilliga och de får verkligen veta att de behövs.


Jag är säker på att vårt största behov är behovet av att behövas.


Med den slustsatsen är det förstås så - att människor som känner att de har en livsuppgift är de lyckligaste eller nöjdaste människorna vilket man nu vill säga.







 
 
Carina Jacobsson

Carina Jacobsson

7 december 2014 20:52

Undrar om vi har kontakt på ett högre plan du och jag ;-) vi har så mycket tankar som är lika och ofta när jag tittar in så ser jag att vi skriver om samma saker fast med våra egna ord.
Stor kram fina Kaela som har ett vackert hjärta <3/carina

http://www.caelumlife.blogspot.com

Kaela

8 december 2014 06:25

Det har vi säkert Carina!
Ibland är det som att vissa saker är "i luften".

Stor kram och en varm önskan om en ljus adventstid till dig!

 
TantGlad

TantGlad

8 december 2014 05:59

Klart lycka inte är pengar.
Lycka är då vi sänker kraven hos oss själva och är nöjd med jaget.
Tacksam är vad vi ska vara för de små sakerna, stunderna i livet.
Men vi behöver pengar för att äta oss mätta och betala våra räkningar.
Vi har alla olika livsuppgifter i livet. Vi är åxo behövd av olika saker.

En skön ny vecka önskar jag dig.
Kram.

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

8 december 2014 06:22

Ja vi behöver verkligen varandra!
Vi är otroligt viktiga för varandra.

En fin vecka önskar jag dig med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards