Alla inlägg den 6 december 2016

Av Kaela - 6 december 2016 16:24



 



Inom mig bär jag mina tidigare ansikten,

som ett träd har sina årsringar.

Det är summan av dem som är ”jag”.

Spegeln ser bara mitt senaste ansikte,

jag känner av mina tidigare

                                                  



                              Tomas Tranströmer

Av Kaela - 6 december 2016 11:30

 

 

 

 

Livet är inte rättvist.

Ju förr vi lämnar denna falska föreställning bakom oss, desto bättre sa en vän till mig för en tid sedan när någon kommenterade en väns motgångar just med order "Livet är inte rättvist".

Och jag tror hon har rätt.

Så länge vi envist hänger fast vid något slags önskan om att livet ska vara rättvist betyder ju det att vi blundar för verkligheten.


Vari ligger rättvisan att jag sitter trygg i en varm lägenhet medan några riskerar sinaliv i gummibåtar på Medelhavet?
Eller i att jag har fem friska barn och sju lika friska barnbarn medan någon annan kanske har ett barn och det är sjukt.

Det är bättre att göra jämförelsen åt det hållet än åt det andra....

När jag ser hur bra jag har det kommer ju tacksamheten.
Rättvisetanken är nog det de flesta av oss har svårast att släppa.

Vi tycks födas med något slags behov av att det ska vara rättvist här i livet.

Vi upptäcker snart att det inte är så....

Ändå finns denna förväntan kvar i oss....


När jag känner det brukar jag tänka på Karin Boyes diktrader:

"Men en stor rättvisa ligger gömd på botten av tingen.
Alla har vi en nåd att vänta -- en gåva som ingen rövar."

 

Det finns en rättvisa bortom det vi ser.

Det vill jag tro!



Av Kaela - 6 december 2016 09:08

 


I morse blev det en ganska kall funderarstund på balkongen. Trots varm filt . Åtminstone om näsan.

Det märks verkligen direkt då det är minusgrader....-2 denna morgon.


Ett lyckat högtidlighållande av Internationella Frivilligdagen igårkväll.

Glögg och pepparkakor  när folk kom och ungdomsorkestern Kork som underhöll under minglet.

Senare kaffe och macka och härlig samvaro.

Samt tal förstås.
Av socialnämndens ordförande, och av ordförande för Frivilligcentralens styrelse  och dessutom av IOGT:NTO:s ordförande, i vars nya lokaler vi höll till..


Blev lite överrumplad av sorgen och saknaden som överföll mig när jag gjort undan morgonsysslorna.

Jag är van att ha bräddfullt och överfullt att göra.

Och plötsligt visste jag inte vad jag skulle lägga händerna på.

Allt är ju klart....tvättkorgarna tomma och diskmaskinen körd.

Läge för sorgen över situationen med min syn att poppa upp igen.

Det är en sorg och måste få vara det medan jag orienterar mig vidare.

Var är livsuppgifterna eller uppgiften nu?

Bestämde mig för att kolla runt lite på föreningar som arbetar för synskadades rättigheter och behov.

På den vägen hittade jag till en hemsida och till en blogg hos Caroline som bara har 10% syn.


Just vad jag behöver.

Nya förebilder.

Nu ska jag läsa allt hon skrivit under förmiddagen tänkte jag....eller i varje fall det mesta.


Önskar DIG en fin tisdag!


och så förstås...ett citat...


"Det finns inget slut medan vi lever. Bara en ny start. Ge aldrig upp!!

Lena Nyhlén









Av Kaela - 6 december 2016 03:14





 

 

Idag är det den 5 december.

Nikolaus och Niklas har namnsdag och Finland firar självständighetsdag!

 

Stort grattis till namnsdagsbarnen  - och likaså till DIG som har födelsedag idag - och en varm önskan om en härlig bemärkelsedag!


Nikolaus kommer från grekiskan och betyder människan som segrar.
Sammansatt av Nike (seger) och laos(folk)
Det finns 172 män i Sverige som bär namnet.

Niklas, Nichlas, Nicklas eller Niclas är en nordisk kortform av namnet Nikolaus som alltså också har grekisk härkomst. En annan variant är Nicholas eller Nikolas. . Niklas (Nikulas) är belagt som namn i Sverige på en runsten från början av 1100-talet.
Efter att Nils blev ett vanligare namn bland allmogen kom Niklas att ta dess plats som populärt förnamn inom adeln.

Ungefär 43 500 män bär namnet i vårt land!

 

Gör dagen minnesrik!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards