Alla inlägg den 9 december 2016

Av Kaela - 9 december 2016 19:38


 
 Brasan sprakar....

även fastän alla de som fanns en gång

som små i min famn

inte längre finns härhemma....

 


Av Kaela - 9 december 2016 14:48

ia  


Jag kom in efter en halvtimmes snabb promenad.

Solen lockade ut mig.

Och det var jätteskönt efter städning av badrum sträcka ut och gå snabbt ute i friska luften.

Jag gick och tänkte på ett möte för ett par år sedan med en kvinna  som jag sedan dess mött ytterligare ett par gånger.

Hon har svår reumatism.

På grund av cancer är båda hennes ben amputerade.

Och denna plågade kvinna fullkomligt gnistrar av livslust.

Jag kommer aldrig att glömma de fina möten jag haft med henne.
Och vad de har lärt mig!

Var rädd om glädjen och tacksamheten sa hon sista gången vi skildes åt...


Hon har intagit en plats i mitt hjärta"


Nyss kom jag in och såg genom balkongfönstret hur himlen färgades i guld och orange i ett stråk bakom Matteus kyrkas torn.


Livet är gott....för oss som haft turen att födas i det här landet....även om saker och ting kan vara besvärliga - har vi det riktigt bra!



Av Kaela - 9 december 2016 10:26

 

Igår knopp - idag en klocka utslagen

Av Kaela - 9 december 2016 09:58

 



Utmattningssyndrom -gå i väggen....som blivit det bildlika namnet på den tragiska kortslutningen.

För tragiskt är det.

Man kan tycka att en psykiater borde kunna veta hur man skyddar sig men tydligen inte.

Här kan du läsa  om hur även den som arbetar med människans hjärna kan drabbas.

För mig visar det på vikten av att arbetsgivare är medvetna om att arbetsbördor kan bli för stora....och göra något åt det

Av Kaela - 9 december 2016 07:39

 

Avfotad teckninge

 

Idag har vi ett begrepp som väl funnits med oss under ganska lång tid - men som "kommit på modet" och använts betydligt oftare nu - det är att "ha blivit kränkt".

Vad är att bli kränkt - och vem bestämmer om det jag upplevde som en kränkning faktiskt var det?

Det är den utsatta personen själv som "äger tolkningsföreträde -  alltså bestämmer om det skedda var en kränkning eller inte.

Självklart kan ingen annan veta om jag blivit kränkt av ett visst bemötande, eller ett visst ord.

Men kan man vara säker på att den som står för kränkningen faktiskt har avsett att kränka?
Nej - jag skulle nog vilja säga att det kan man inte alls.

Det är lätt att veta och förhålla sig till att vi inte ska kränka någon på grund av etnecitet, kön religion eller hudfärg.
Men det kan vara svårt för till exempel en chef som vill få ett visst arbete eller projekt utfört - och som har två som vill göra det.

Båda vill bli utsedda.
Den ena är klart mera meriterad.

Hur väljer chefen?


Det allra troligaste är förstås att han/hon väljer utifrån firmans eller företagets bästa- alltså den mest meriterade.
Men om då den andra känner sig kränkt?
Ingen kan ju ta ifrån personen upplevelsen av att vara kränkt - men är det verkligen en kränkning?
Så svårt är det att fastställa om ett handlande innebär en kränkning eller inte....eller...är det kanske inte alls svårt?
Borde ju i varje fall vara lätt att se varför chefen valt som skett.
Men nu är det ju så att enligt lagen har den som känner sig kränkt tolkningsföreträde - vilket ju innebär att den personen kommer att säga att det är en kränkning.

Och också känna så och må dåligt.
Just detta har en vän till mig i chefsposition råkat ut för.
Vännen känner starkt med den som känner sig kränkt men kan ändå inte med bästa vilja i världen säga att jag har kränkt.

För det fanns inte ens med i tanken.

Verkligen inte enkelt!

Du som läser - har du något svar på hur man kan få alla att må bra i den här situationen?


Ha nu en skön fredag - och ta hand om DIG idag


Och så ett citat idag också.....


"Att avlära oss de de flesta saker de lärt oss är ofta viktigare än att lära nytt!.”
Eduard Punset



Av Kaela - 9 december 2016 07:10

 



Idag, den 9 december har Anna namnsdag!

Gratulerar DIG som bär det fina namnet - samma namn som Jesu jordiska mormor enligt många källor!

Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

Anna är ett av de absolut vanligaste namnen  - 310 344 kvinnor bär det....så det går åt många namnsdagstårtor idag!

Anna har med största sannolikhet ursprung från den grekiska formen av hebreiska Hanna, och med betydelsen "nåd" eller "den benådade".

Gör en riktigt fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards