Alla inlägg den 8 december 2016

Av Kaela - 8 december 2016 20:25

   


Idag har det varit en riktig höjdardag.

Frissan visste jag ju att jag var bokad hos på eftermiddagen och det såg jag fram emot.

Vid lunchtid bestämde jag mig för en långpromenad ner på stan- något som var riktigt riktigt härligt.Avslutade den i city och kollade runt lite smått med tanke på julklappar bland annat.

Bara det var riktigt roligt

Så mötte jag först en frivillig i Västgötabacken som bredde ut arnarna och gav mig en riktig björnkram  - och lite senare en av de ordföranden jag samarbetat med under mina år på Frivilligcentralen - och fick ytterligare björnkramar.

Vilken lycka.

Så mycket härlig gemenskap i snabba möten på stan.
En kram - en sån där riktig en som varar en stund det bygger vingar och ger glädje.

Underbart!


Nog är det viktigt att vi slösar med kramar!

Och det fina är att kramas ju  i allra högsta grad en win-win situation.

Vi kan ju aldrig egentligen ge bort en kram utan att få en själva.!


Ta hand om dig och ge bort en kram - om inte för något annat så för att själv få en!











Av Kaela - 8 december 2016 07:18

h  

 

 

Tidigt idag på morgonen vände jag på en tidning på köksbordet och läste orden: "Att våga glädjas".

Jag tog med mig orden ut till min tänkarstund på balkongen.

(Jag kan undra ibland om grannarna tror att jag är galen som sätter mig ute på balkongen en liten stund varje tidiga morgon. Isåfall bjuder jag på det.)


Vara glad är väl ingen konst och knappast något som är farligt?
Varför skulle man inte våga vara glad?


Kanske är det så att vi går omkring lite allmänt ifrågasättande och med ett utslätat känsloliv dag efter dag just för att vi är lite rädda för att vara glada.

Kan man vara det?
Rädd för att vara glad?


Livet är aldrig helt okej.Aldrig helt bra....är det inte jobbet som strular, så är det någon familjemedlem-eller hälsan - eller skoskav.... 
Ibland är det mera inte-okej. .
Kanske det egentliga problemet är att vi känner oss pressade till att låtsas att livet inte är svårt - att vi inte mår riktigt bra, men...that´s life you know....
Oftast känns det som att vi förväntas svara: ”Det är bra” när folk ställer frågan: "Hur är det?"

Faktum är att jag tror att vi alla skulle må bättre om vi ibland vågade svara med att klaga på det som gör ont, som är besvärligt - när vi får frågan: "Hur är det?"
Då blir vi ju förhoppningsvis av med den där barlasten som ligger i vägen för att vi ska hitta glädjen.

För den finns ju nära - inom oss.

Men ibland har den fått ett tungt lockk av ledsnad över hur allting är just nu.


Låt oss vara beredda när vi ställer frågan till någon: "Hur är läget?" att ta emot en klagan, en sorg, en förtvivlan till och med. Stanna då till - och lyssna - och inse att du fått vara till stor betydelse för en vän.

Eller också kan vi ha svårt att vara glada för att vi inte riktigt vågar utmana livet med vår glädje....

Kanske fungerar vi som att vår glädje skulle locka fram "demonerna ur hörnen" beredda att kasta sig över oss med olika besvärligheter för att tysta vårt skratt och släcka vår glädje.

Nej så tänker vi förstås inte.
Vi är ju sunda moderna människor.
Hmmm...ja...och ändå fungerar vi ibland just så....


Nu vill jag önska DIG en dag av glädje- ta vara på den där skira vardagsglädjen som möter dig - DU är värd att få vara glad!



...och...ja...förstås...ett citat idag också....


"Ta alltid ut lyckan i förskott.

Det värsta som kan hända

är att du varit lycklig i onödan."
Okänd tänkare



Av Kaela - 8 december 2016 06:47

   

 

En riktigt varm dag i Norrköping + 9 grader redan på morgonen, känns inte riktigt som december-men så är det - den 8 december.

 

Virginia har namnsdag idag och jag gratulerar sådig som bär det ovanliga namnet  -  och DIG som har födelsedag idag!

 

Virginia är ett  latinsk namn, som betyder den jungfruliga.
Namnet är inte särskilt vanligt. 1 641 personer i Sverige Inns det med namnet,

8 december var tidigare dagen då man ärade jungfru Marias obefläckade avelse.
Dagen är helgdag i de katolska länderna.

Ta hand om din bemärkelsedag - DU som bär detta ganska ovanliga namn och DU som har födelsedag idag!






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards