Direktlänk till inlägg 6 december 2016

Nej, livet är inte rättvist!

Av Kaela - 6 december 2016 11:30

 

 

 

 

Livet är inte rättvist.

Ju förr vi lämnar denna falska föreställning bakom oss, desto bättre sa en vän till mig för en tid sedan när någon kommenterade en väns motgångar just med order "Livet är inte rättvist".

Och jag tror hon har rätt.

Så länge vi envist hänger fast vid något slags önskan om att livet ska vara rättvist betyder ju det att vi blundar för verkligheten.


Vari ligger rättvisan att jag sitter trygg i en varm lägenhet medan några riskerar sinaliv i gummibåtar på Medelhavet?
Eller i att jag har fem friska barn och sju lika friska barnbarn medan någon annan kanske har ett barn och det är sjukt.

Det är bättre att göra jämförelsen åt det hållet än åt det andra....

När jag ser hur bra jag har det kommer ju tacksamheten.
Rättvisetanken är nog det de flesta av oss har svårast att släppa.

Vi tycks födas med något slags behov av att det ska vara rättvist här i livet.

Vi upptäcker snart att det inte är så....

Ändå finns denna förväntan kvar i oss....


När jag känner det brukar jag tänka på Karin Boyes diktrader:

"Men en stor rättvisa ligger gömd på botten av tingen.
Alla har vi en nåd att vänta -- en gåva som ingen rövar."

 

Det finns en rättvisa bortom det vi ser.

Det vill jag tro!



 
 
Ingen bild

Stina

6 december 2016 21:59

Så fint du skriver, En rättvisa bortom det vi ser!
De tror och hoppas jag också, för nu är det inte rättvist när en del ska behöva sov ute, och sitta o tigga utanför någon butik, och en del har överflöd av allt! Jag ogillar faktiskt det julbordsfrosseri som är nu, hur mycket mat som helst på bordet, man kan ju inte mer än äta sej mätt.Undrar hur mycket som slängs bort?
Hälsn. o kram från Stina

Kaela

7 december 2016 07:19

Ja det är så vi får tro - att det finns en rättvisa....men vi ser den inte ännu.
Ja det 'r fruktansvärt att möta dessa utsatta människor.
Och hur fruktansvärt måste det inte vara att vara i deras kläder?
Ja frosseriet är fruktansvärt.
Om vi alla drog ner bara så mycket att det inte blev 3en hel del vi måste slänga är jag övertygad om att vi skulle kunna fixa en julkväll med mat och nånstans att sova för dessa utsatta människor.
Hoppas allt är väl med dig Stina!
Du har verkligen blivit en vän som är i mina tankar ofta - trots att jag inte ens vet var i vårt avlånga land du bor....
Kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards