Direktlänk till inlägg 3 oktober 2012

Öppna sinnet mot det livet ger dig idag!

Av Kaela - 3 oktober 2012 07:49


 



Jag träffar nu och då en underbart positiv människa.

Hon är en av de frivilliga som jag har som jobb att samordna.


Jag vet att hon haft många svårigheter att kämpa med under flera perioder av sitt liv.

Om det har hon nämnt en enda gång.


Men hon talar ofta om glädjen.


Det är en vitamininjektion att sitta en stund tillsammans med henne.


Hon inte bara talar om glädjen - hon sprider den omkring sig på ett förunderligt sätt.


En gång frågade jag henne om hennes hemlighet. Hur kan du alltid vara så glad?

Hon skrattade och sa: Det är ingen hemlighet.

Jag har en liten anteckningsbok vid sängen...där har jag sedan flera år tillbaka skrivit upp en fin och positiv sak som hänt under dagen.

Den boken kallar jag min livsbok.

Och den bläddrar jag i nu och då - och inser hur otroligt rik jag är, som varje dag får uppleva minst en härlig grej.


Vad står det i den då fortsatte jag.

Vad är det för härliga saker som händer dig varje dag?


Igår till exempel- såg jag ett ungt par som möttes på biblioteket-kärleken slog gnistor.....det stänkte också på mig som stod i närheten.


Kanske skulle man börja skriva livsbok....eller vad säger du?

 
 
e-k

e-k

3 oktober 2012 11:48

Säger bar naw, jag blir så varm inombords.
Jag har ju mina guldkorn på små lappar i en fin ask och tittar på då och då och jag försöker komma ihåg att när jag lägger mig leta upp något positivt som hänt under dagen och leta upp saker i vara tacksam för. Är helt övertygad om att sådana handlingar är bomull för vår själ.
Som vanligt Kaela så berättar du med sådan värme. Tack

http://www.steeperz.com

Kaela

3 oktober 2012 16:28

Tack för fina ord som nästan lockar fram glädjetårar.
Ja om man samlar på stunderna ser man att de är ganska många!!!

Kramar om dig!

 
Ingen bild

Sanna

3 oktober 2012 16:56

Jag måste säga att bilden du satt in här är så vacker och jag har njutit av känslan den gav av att se den.
Natur är härligt och ger - i alla fall mig - lugn, ibland även när det bara är på bild, som den här bilden.

Kaela

4 oktober 2012 05:55

ja det har du helt rätt i - naturen är både själens och kroppens läkare.

En fin dag önskar jag dig med en kram!

 
skrivmoster

skrivmoster

4 oktober 2012 08:40

Det är en god tanke att ha en "livsbok" och skriva upp glädjeämnen i. Vi glömmer så lätt de små guldkornen som vi dagligen får i vår hand. Hellre grottar vi ner oss i det som är negativt ...
Fint skrivet som en påminnelse om livets verkliga guldkorn, de som vi knappt ser men absolut förnimmer. Tack vännen! Kram till dig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

5 oktober 2012 05:52

Ja det är bra att skriva upp.
En gammal man jag träffade som drabbats av demens och glömde en hel del sa: Det är så att jag läcker, jag kommer inte ihåg, det rinner bort.
Det gör vi alla litet grand.
Vi läcker.
Därför behöver vi kunna ha svart på vitt hur mycket gott livet mött oss med.
Roligt att du är hemma igen!
Förstår att du haft det gott med dina små juveler.
Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards