Alla inlägg under oktober 2016

Av Kaela - 25 oktober 2016 11:45





 


Den gamla kvinnan


Böjd av åren
grå i håren
men med ett leende
som lyser
så solen
blir avundsjuk

Visst är den tunn
den tråd som ännu
håller henne vid livet

men ännu minns hon
alla namn
på ängens blommor

ännu kan hon öppna famnen
för en liten unge

gå bortåt vägen
på ömma fötter
men med vinden
i sitt hår


Kaela

Av Kaela - 25 oktober 2016 05:45

 

Jag var sju år och satt i farmors kök....långt hemifrån allt jag kände och visste om...ensam för första gången på resa....men en resa till det välkända.

Jag kan minnas känslan när jag vill -  stämningen i hennes kök.
Hon satt där och det liksom lyste om henne - glad att få ha sitt barnbarn hos sig några dagar
Hon fick mig att känna mig omsluten av värme.

Jag kanske inte kunde ordet då - men senare är det så att varje gång jag hör eller läser ordet "omsluten" är jag tillbaka där i köket på Högtomta- högsta punkten i Åtvidaberg sägs det....som gav mig ett minne för livet.
Ett minne som skapat ett rum inom mig.

Dit jag kan gå när det blir för stormigt eller blåsigt i nuet.

Där jag är omsluten.


Så viktigt att vi omsluter varandra - bygger trygga rum inom varandra med den värme och lyskraft vi alla besitter.
Och det gäller att aldrig glömma att vi omslutna av ljuset faktiskt har kraften att ta tag i mörkret.

 

Jag kan aldrig ge tillbaka farmor det hon gav - men kanske är det inte så ekvationen ser ut, kanske är det så att jag ska skicka det vidare - bygga rum inom mina barnbarn....och inom alla vuxna barn jag möter....

 

Nu önskar jag DIG en skön och fin tisdag!

 

Ett citat att bära med ut i dagen kanske....

 

"Hemligheten bakom lycka är att få andra att tro att de är orsaken till den."

Okänd tänkare


 

 

 

Av Kaela - 25 oktober 2016 05:22

   

 

Tisdag är det idag - och den 25 oktober - Inga och Ingalill har namnsdag!

Stort grattis till DIG som bär något av dagens namn - och förstås till DIG som har födelsedag idag!
Ta hand o0m dagen - den är DIN på ett särskilt sätt!



Inga
är en fornsvensk kortform av namn som börjar på gudanamnet Ing som är ett annat namn för fruktbarhetsguden Frö.

Det är också en kortform av andra namn på Ing-, exempelvis Ingrid och Ingeborg.
Det finns drygt 39 000 kvinnor i Sverige med namnet Inga.

 

Ingalill eller Inga-Lill är  en sammansättning av namnet Inga och ordet "lilla", alltså ett slags diminutivform av Inga.

Cirka 39 000 kvinnor i vårt land bär namnet.

Av Kaela - 24 oktober 2016 21:17

 


Flera år sen vi sågs....idag....en snabb glimt som fick oss båda att springa mot varandra....DU....härligt...båda har bråttom...men kramen gav silverglans åt gråmolnen då jag rusade vidare för att uträtta mitt ärende.


Och nu när det är kväll och jag är jättetrött känns det varmt i hjärtat att minnas vårt snabba möte....


Av Kaela - 24 oktober 2016 06:11

 -  

 

 

En stund i mörkret och kylan på min balkong har väckt mig efter en natt som innehållit lite för lite timmar med tanke på den dag som väntar.

En lååång dag idag också, med kurs för nya frivilliga ikväll.

Ordet ofrånkomlig dök upp inom mig medan jag ordnade filten runt mig så jag skulle hålla mig varm under min tankestund.

Ofrånkomlig låter som något som man inte kan undvika.

Åtminstine tänker jag mig inget positivt när jag hör ordet.

Man åldras ofrånkomligen....det är väl kanske det som kom i min tanke.

Och så är det ju  - alla åldras.

Men det är ju inte bara dåligt.

Man får större möjligheter att ta vara på det goda i livet för man har lärt sig hur man gör.

Känslorna svallar kanske inte lika heta och övermäktiga som då man var yngre.

Så det finns helt klart fördelar i detta ofrånkomliga faktum.

Och en slags allt överskuggande rättvisa-

Alla åldras!


Önskar DIG en skön måndag som början på en god vecka i DITT liv!


Och så ett citat...


"Ålder är inget man är utan något man har. Och när man vet att man ÄR, då spelar det ingen roll vad man HAR."

John Bertil Lunde

Av Kaela - 24 oktober 2016 05:56

 


Idag är det måndagen 24 oktober och Evert och Eilert har namnsdag!

Stort grattis !

Stort grattis också till DIG förstås - som har födelsedag idag!

 

Evert eller Ewert är ett mansnamn med tyskt ursprung. Det är en lågtysk form av Eberhard som är bildat av eber - "vildsvin" och hard - "hård", "stark".
Cirka 17 200 män heter så i vårt land.

 

Eilert är ett tyskt namn som betyder ungefär "vassa eggen".

Namnet bärs av mycket färre män än mansdagsgrannen - bara knappt 900 personer i Sverige kallas så idag.

 

Ta hand om er egen dag och gör något extra av den!

Av Kaela - 23 oktober 2016 12:35

 


Dimma - det är moln på jorden.

Så att gå omkring i dimma är att gå omkring i moln.

Nu blev det lite roligare med dimma eller hur....

Jag har väl alltid tänkt att dimma är spännande ....och visst är den....särskilt när man får höra detta





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards