Alla inlägg under oktober 2017

Av Kaela - 28 oktober 2017 16:32


 



Ikväll ska mannen i mitt liv och jag gå på en konsert.

Lyssna på en man som nog har kämpat och säkert fortsättningsvis får kämpa för att klara av sitt liv - klara av att stå på benen - att komma igen...


Verkligen inget vi har gjort en enda gång under de snart tre år vi bott här trots att evenemang är ofta på Arbis.


Men detta vill vi inte missa!


Arbis bar och salong


Av Kaela - 28 oktober 2017 16:15

  

 

 

Jag är barnet som inte kan prata.
Du tycker ofta synd om mig, jag kan se det i dina ögon.

Du undrar hur mycket jag förstår, jag ser det också..

Jag förstår mycket, Jag förstår om du är glad eller ledsen, tålmodig eller otålig, 
fylld av kärlek och hopp, eller om du bara gör det plikten kräver av dig.

Jag blir förvånad över din frustation eftersom min egen är så mycket större.

Jag kan inte uttrycka mig själv eller mina behov på samma sätt som du,

och du kan inte ens föreställa dig hur total min ensamhet är ibland.

Jag konverserar inte och belönar dig inte med roliga kommentarer
som du kan skratta åt och berätta för andra.

Jag ger dig inga svar på dagliga frågor om hur jag mår

eller på frågor om världen runt omkring mig.

Jag belönar dig inte som du är van att blir belönad.

Jag låter dig inte förstå som du brukar förstå...
Jag ger dig något värdefullare...

Jag ger dig istället Möjligheten....

Möjligheten att upptäcka ditt eget inre, inte mitt.

Djupet av din egen Kärlek,
Ditt engagemang, ditt tålamod 
och din förmåga.


Jag ger dig möjligheten att utforska dig själv djupare än du trodde var möjligt.


Jag driver dig längre än du någonsin skulle gå av dig själv.


Jag får dig att arbeta hårdare, söka svar på dina många frågor. 

Och ställa nya frågor

utan svar....
 

för Jag är Barnet som inte kan prata!

okänd poet

Av Kaela - 28 oktober 2017 13:48

     
   



Enligt något jag läste en gång så är det så att två av tre personer i vårt land svarar ja på frågan om det är möjligt att lita på människor.

Lyckliga de som svarade ja på frågan.


Men det finns alltså en tredjedel som anser att det inte går att lita på medmänniskorna.


Jag har också hört sägas att bland dem som svarade nej på frågan är det dubbelt så många som skattar sin egen hälsa som dålig, jämfört med dem som har hög tillit till andra människor.
När livet mest visat avigsidan blir det svårare att lita på människor. 
Egentligen är det ju logiskt.


Jag har tänkt mycket senaste tiden på det här med att lita på eller känna tillit.

Hur viktigt det är!

Och varför en del inte gör det.


Jag försöker själv tänka att jag utgår från att människor är ärliga - att de handlar som de talar - och att de håller sina löften - tills eventuellt motsatsen har bevisats.

Men då är det just den människan jag inte längre litar på.

Inte hela mänskligheten.


En gång i tiden var det inte självklart för mig att lita på människor omkring mig.

Just för att min tillit fått sig en svår knäck genom en människas beteende och svek..

Jag insåg att jag löpte stor risk att bli en bitter och ensam person om jag inte såg till att få tillbaka min tillit.

Så jag startade ett träningsprogram skulle man kunna säga:


Jag började med enkla saker:
När jag gick in genom dörren till mitt arbete litade jag på att vaktmästaren var där (det var han alltid)

Om jag slår på TV:n halvåtta på ettan är jag säker på att de visar nyheter.


Med mera,, med mera i den riktningen.

Snart gav jag mig själv svårare utmaningar


Undan för undan fick  tillbaka min tillit till medmänniskorna.
Men - visst fick jag kämpa för det - mycket medvetet och mycket envist.

Jo - visst - om du läser detta och undrar om jag inte blivit sviken eller besviken sedan dess (detta är många år sedan) - så jo det har jag förstås.

Det är då det gäller att inse att det är just den här människan jag inte kan lita på - att jag råkat möta just henne eller honom betyder inte att hela mänskligheten är svekfull.


Men kan man lita på folk i de sociala medierna - på Internet över huvud taget?

Det kan man - men man bör ha lite mera av vad jag skulle kalla sund misstro.


Och vet du vad - en engelsk studie har visat: det enda som färdas snabbare än ett rykte i de sociala medierna – det är sanningen.


Så - vi kan vara hoppfulla.

Sanningen har snabba fötter.

Av Kaela - 28 oktober 2017 09:22

 

 

 

 

Detta fick jag i ett mejl från en vän från USA. Ursprungligen fick vi kontakt genom att jag läste hennes blogg....den har hon slutat med. Därför var det extra roligt att få detta i eposten.

Frågade henne om jag fick översätta och använda i min blogg och svaret blev

Svaret blev: "Jag sprider gärna kloka saker genom andra"

Så - vill du  - får du också sprida.




Den mest destruktiva vanan ............................................ Oro
Den största glädjen ............................................... ...........Givande 
Den största förlusten ....................................... Förlust av självrespekt


Det mest tillfredsställande arbetet ................................... Hjälpa andra 
Det fulaste personlighetsdraget .................................... Själviskhet 
De mest hotade arterna ....................... Tänkarna


Vår största naturresurs ................................... Våra ungdomar 
Det bästa råg i ryggen .......................... Uppmuntran 
Det största problemet att övervinna ...................................Rädsla


Det mest effektiva sömnmedlet ........................... Sinnesfrid 
Det mest handikappande................................ UrsäkterKärlek


Den farligaste parian ..................................... Skvallraren

Världens mest fantastiska dator ........................ Hjärnan 
Det värsta att vara utan ... ..................................... Hopp


Den mest dödliga vapnet ............................................ Tungan 
De mäktigaste orden ..................................Jag kan
Den största tillgången ............................................... ......... Tro


Den vackraste klädseln ............................................. Leendet

Av Kaela - 28 oktober 2017 01:09

     

 

 

Lördag 28 oktober klockan 01.00 är det 7 grader varmt i "Peking" och fortfarande klart- men regn aviseras framåt morgonen.

Simon och Simoe har namnsdag och gratuleras så varmt.

Du som har födelsedag idag (bland andra min äldsta dotter) gratuleras lika varmt!

Gör en riktigt fin bemärkelsedag!

Två teman delar på denna dag: *Bilens dag* och Hackkorvens dag


*  Simon är en grekisk form av det hebreiska namnet Simeon (Schimeon eller Shimon) som brukar översättas med "bönhörelse".

Det kan också ses som bildat av det grekiska ordet simos - "den starkaste". I Sverige vet man att namnet förekom 1208.

38 680 män bär namnet Simon i vårt land. Och 8 kvinnor.

Dessutom bärs namnet som efternamn av 545 personer.

 

Simone är ett kvinnonamn med franskt ursprung och en feminin form av Simon som i sin tur är hebreiskt och betyder "bönhörelse". 
Simone är också ett italienskt mansnamn, den italienska formen av Simon.
Innan det kom med i almanackan 1986 var det mycket ovanligt, men har sedan dess ökat betydligt i popularitet.
3 205 kvinnor bär namnet i vårt land samt 79 män.

Dessutom bärs namnet som efternamn av 8 personer.

Av Kaela - 27 oktober 2017 09:29

 

 

 

 

 

Vi talar i Sverige ofta om rätten att bära niqab eller burka.... tänk om den inställningen låser fast kvinnor som kommit till oss i en fångenskap som de hade hoppats att slippa i Sverige.

Vi kanske blir vi för tillmötesgående - mot den tradition som ger männen rätt att se kvinnan som sin egendom som bara får vara sedd av honom!

Tänk om de går där med sina heltäckande kläder för både kropp och ansikte och längtar efter en insikt i svensk lagstiftning som skulle ge också dem rätten att visa sig som de vackra kvinnor de är.



Läs artikeln i Expressen av en författare som vet mer än vi  andra


Av Kaela - 27 oktober 2017 07:32

 

 


Oktoberkvällens dimma 
tätnar 

och ur dess famn 
öppnar sig mörkret 

medan älvor av dagg 
dansar 
över höstens 
vissnade blommor 

Svävande fram 
med slöjor 
av fallande 
regn 

Från den kalla 
nattens 
hjärta 

skimrar något oerhört 

en stilla beröring 
som får mitt hjärta 
att skälva 

Kaela

Av Kaela - 27 oktober 2017 06:52

 

 

 

 

 

Fredagmorgonen 27 oktober är här - även om mörkret ännu bäddar in Norrköping. Det är 4 grader varmt och SMHI utlovar en regnfri dag!

Sabina har namnsdag och jag gratulerar DIG som bär det vackra namnet så varmt!

DU som har födelsedag idag får likaså varma gratulationer.

Ta hand om er dag och gör något extra av den - ni som har bemärkelsedag!

Många teman slåss om utrymmet att vara dagens tema idag: *Arbetsterapins dag - *Internationella nalledagen
*Internationella religionsfrihetsdagen - *Internationella skolbiblioteksdagen - Alla svärmödrars dag*

 

Sabina är ett namn med latinskt ursprung, och betyder helt enkelt "sabinsk kvinna".
Sabinerna var ett fornitalienskt folk som levde i bergstrakterna.
En annan form av namnet är Sabine. Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan 1500-talet, men har inte haft något större genomslag förrän på senare tid.
8 274 kvinnor i vårt land heter Sabina/Sabine. 1 person har namnet Sabina som efternamn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards