Alla inlägg under november 2017

Av Kaela - 10 november 2017 11:26



 


Kanske måste vi leva 

nära gränsen till det omöjliga


om nya drömmar ska födas 
nya tankar springa fram


måhända måste vi lämna 
det givna - det förutsägbara


så att livet blir ett torg 
där människor kan mötas


utan det förflutnas 
gråa skuggor över sina ansikten


och framtiden ta emot oss

bara några andetag bort


Kaela

Av Kaela - 10 november 2017 11:16

        



Många insändare i olika tidningar börjar med orden: "jag retar mig på....

Vi har så lätt för att reta oss på olika saker vi människor.

Åtminstone blir det min slutsats när jag läst det flera gånger under några dagar i vår ortstidnings insändarsidor.


Så tråkigt man måste ha det när man retar sig på det mesta som inte är precis som man vill ha det.

Tänk att det faktiskt är så att om man slutar reta sig på allt och alla, så får man så mycket mer energi över att hitta på roliga saker på.

Vi retar oss  ofta på  .....

Nedskräpare.

Felparkerare.

De som lämnar disken på bänken.

Klottrare.

Snusare.

Fortkörare.

Hundbajslämnare.


Vi retar oss också på små ovanor hos dem vi egentligen älskar och delar livet med.


"Tänk att han aldrig kan lägga strumpor och kalsonger i tvättkorgen....alltid ligger de på badrumsgolvet."


Eller...".tänk om hon en enda gång kunde låta bli att peta näsan"


Men - tänk om vi kunde låta bli att reta oss.

Lära oss att ta det med en axelryckning.


Var hamnar vi till slut om vi inte kan tåla vissa små ovanor hos vår partner?

Vi söker den perfekta.

Den som aldrig skulle orsaka någon som helst störning för mig.

Som var överens med mig i allt.

Som aldrig glömmer saker, pratar för högt eller för tyst, inte petar sig i näsan och inte skrattar förhögt.


Då är vi ute efter en perfekt person.

Och en sak är säker.

Det perfekta är tråkigt.

Och då är det ju inte perfekt längre - eller hur?


Det där att vi blir retade, irriterade - det tar massvis av vår energi som vi istället kunde lägga på att må bra - att gilla livet som det är och människorna omkring oss - både okända och mycket kända och nära.....


Vi kommer alltid att reta oss ibland.

Annars vore ju vi lite mer åt det perfekta hållet.

Och då är livet statiskt, tråkigt och ja.....kanske utan de flesta överraskningar som trots allt kryddar tillvaron.


Men vi kan i alla fall bestämma oss för att inte bli så retade att det formar oss till gnäll -månsar och lip-lisor.


För att få må så mycket bättre!


Hoppas DU har en fin fredag!

Av Kaela - 10 november 2017 07:00

     


Morgonen den 10 november har grytt med blåsigt väder och +6 grader.

Växlande molnighet är att vänta säger SMHI!

Martin och Martina har namnsdag och jag gratulerar så varmt!
Födelsedagsbarn idag kanske DU är - då gratuleras också DU så varmt på DIN dag!

Denna morgon den 10 november 1938 grydde den fruktansvärda kristallnattens morgon.
Dagens tema är: *Mårtensafton och *Världsdagen för vetenskap för fred och utveckling



* Martin
 är ett västerländskt mansnamn med latinskt ursprung. Den äldre formen Martinus betyder ”marsiansk, tillhörig Mars” efter krigsguden Mars i den romerska mytologin, och i överförd betydelse ”krigisk” eller ”stridbar”. I vissa delar av världen är namnet även ett vanligt efternamn.
73 521 män i Sverige heter Martin, dessutom bär 23 kvinnor detta namn och 1 135 personer bär namnet som efternamn.

Namnet Martina betyder krigisk och stridbar.

*Martina är  femininform av Martin.
Namnet var populärt på 1920-talet och nu senast under 1980-talet 1980- och början av 1990-talet.
Namnet Martina betyder krigisk och stridbar.
13 043 kvinnor i Sverige heter Namnet Martina betyder krigisk och stridbar.. Och 16 personer bär namnet som efternamn!

 

Av Kaela - 9 november 2017 08:08

 

 

 

Att leva i nuet.

Få saker tror jag är så svåra.

Vi befinner oss betydligt oftare i minnesrummen i vårt inre eller i förhoppningarna eller rädslorna inför morgondagen än vi är just där vi är just nu.

Men egentligen borde inget vara enklare.

Nuet - idag - just denna minut - det innevarande ögonblicket, är alltid med dig var du än befinner dig.


Rätt ofta är det alldeles för många bitar i våra livspussel för att vi ska få ihop det.



Men - tänk om det går att lära sig att ibland stanna upp.

Att bestämma sig för att vara närvarande i det som sker runt omkring och inuti precis i stunden!


Jag vet att det går.

Men det kräver en uppmärksamhet som vi ibland har svårt att stilla oss nog för att kunna prestera.

Särskilt när stressen flåsar oss i nacken.

När vi står i den långa kön i affären och klockan springer och tiden minskar för varje gång minutvisaren hoppar fram.

Hur ska jag hinna?


Tänk om jag istället för att tänka så - istället tar ett djupt andetag och sedan lugnt andas ut.

Börjar iaktta människorna omkring mig.
Undrar vilka de är?
Vilket liv har de?


Vi har faktiskt läromästare idetta.

Börja titta på barnen.

Fyraåringen som plockar upp en sten med en lycklig min.

Speglar sig i vattenpölen.

Går plötsligt baklänges bara för att känna hur det känns.


Nu menar jag inte att vi bokstavligen ska börja bete oss som fyraåringar.

Men titta på dem - lär av deras nyfikenhet just i stunden - just där de är.


Stäng av autopiloten och bli människa.

Möt blicken hos de du möter på väg till jobbet.

Le mot alla eller bara rakt ut.

Är du inte glad innan så blir du - och du känner att du verkligen lever - att du verkligen är här och nu - på väg till jobbet - men det är om ett tag.

Just nu går du bara här på gatan och är lycklig!


Du lever bara en gång – den gången är nu!!


Just denna minuten.

Igår är redan historia och imorgon är en oviss dag som vi kanske når.

Men just här och nu kan du vara lycklig.


Någon som lärde mig massor om detta var den barnmorska jag hade då jag väntade min Rebecca!

Det var en komplicerad graviditet och jag var en så kallad riskmamma.

Ultraljudet var så nytt att det användes bara ibland.

Fanns inte just i min stad.

Men vid ett tillfälle när jag fått åka in med hotande missfall och ligger där på britsen och gråter kommer barnmorskan in med en liten apparat i handen: Hon säger: IVarken du eller jag vet hur det här slutar.

Men jag vet att du har en bebis i magen nu - för jag har hört det lilla babyhjärtat slå - och nu ska du få göra det också.

Hon satte apparaten mot min mage och plötsligt fylldes rummet av hjärtslag - mitt barns hjärtslag.

Detta tillfälle lärde mig massor.


Som har gjort mig till en fyraåring med aptit på tillvaron många gånger.

Och det är jag innerligt tacksam för.

Jag har fått så många härliga nu- stunder.....

Av Kaela - 9 november 2017 07:17


 

 

 

 

Öppna dörren till DIN nya dag med ett leende!

Det är DIN dag att göra det bästa av!

Andas in dess doft och andas ut all oro.

Du har fått ännu en dag!


"Bryt upp bryt upp- den nya dagen gryr...

Oändligt är vårt stora äventyr"


är sista orden i Karin Boyes dikt "I Rödelse"


Låt oss ta dikten på orden och öppna famn och hjärta mot denna vår nya dag!!!

Av Kaela - 9 november 2017 05:54

 

 

 

 

   Torsdagsmorgonen den 9 november är mulen med svag vind och +5 grader.

Solen finns ju alltid bakom molnen men det finns inte anledning att tro att den ska synas något idag.

Teodor och Teodora har namnsdag idag och jag gratulerar DIG som bär något av de namnen varmt! 
Lika varmt gratulerar jag DIG som fyller år idag!
En fin dag att fira på önskar jag er!

man finns det denna dag: 'World Quality Day och *World Usability Dayskare 

*Theodore/Teodor är ett namn med grekiskt ursprung.
Bildat av theos - "gud" och doro - "gåva".
Namnet var mycket vanligt i början av 1900-talet, och är nu 100 år senare åter på väg upp i frekvens. Bland de yngsta är det ett av de 75 vanligaste namnen.

5 399 män i vårt land bär namnet Teodor/Theodore. 7 kvinnor  likaså.

18 personer bär namnet som efternamn.

 

*Teodora eller Theodora är ett  med grekiskt ursprung och femininform av Teodor som ju är bildat av theos - "gud" och doron - "gåva".
Teodora/Theodora har alltså samma betydelse som sin manliga motsvarighet.

I vårt land finns 1 303 kvinnor med namnet Theodora/Teodora! 
1 person bär namnet som efternamn.

Av Kaela - 8 november 2017 15:41

 



Självkänsla är själens kondition säger Mia Rörnblom och hon arbetar som livscoach och har säkert ögnat sig åt att se efter vad som gör oss harmoniska, vad vi mår bra av.


Självkänslan är ju den uppfattning vi har om oss själva.

Många gånger är det andra som missat att ge oss rätt bild av oss själva.

Många av oss som växte upp på -40  -50 och -60 taletnfick inte den uppmuntran vi hade behövt.

Men skyll inte på föräldrarna för de hade inte heller fått den. Ännu mondre än vad du och jag fick!
Viktigt att ha en egen självkänsla för att kunna ge andra det. 

Och det är viktigt att ha en positiv självbild  för det är nyckeln till både psykiskt och fysiskt välbefinnande.


Hur får man det -  om man inte fick det med sig under sina mest formbara år?

Till att börja med - jämför dig inte med andra.

Ägna istället energin åt att upptäcka den fantastiska person DU är.


Kanske har du en massa negativa tankar om dig själv som givit dig en felaktig självbikd.Säger du ofta "typiskt mig" när du gör ett fel eller snavar eller vad det nu är.

Stoppa dig själv från att säga så.

Tänk istället: Vilken reflektionsförmåga jag har...annars hade jag ju stått på näsan....nu blev det bara nästan....


Om någon säger något negativt till dig om hur du ser ut, eller  hur du presterar eller något annat- ta inte åt dig...tänk istället.:Jaja - dåliga dagar har alla- du också tydligen.


Du har stora resurser och klarar det du vill klara.

Kanske har du inte upptäckt det för att ingen har talat om det för dig eller för att du stått i skuggan av andra vars resurser du har tyckt överträffar dina.

Kliv ut ur den skuggan och ställ dig mitt i solen och säg: Jag är bra på det jag gör.
Säg det minst fem gånger och du kommer att uppleva att du långsamt tar till dig det som en sanning.

Men en sanning som du behöver upprepa många gånger varje dag.

Tills den är helt invävd i sin självbild!

 Kom ihåg....du har alla de resurser du behöver för det du vill göra....och du har ett ljus inom dig som dolts av skuggor.

Nu är det så - för att detta ljus ska glöda så du ser dina resurser och tillgångar måste du göda för att det ska kunna glöda därinne.


Lycka till!



Av Kaela - 8 november 2017 09:10

 

   

   

 

"Att släppa taget om dig själv är det enklaste sättet att komma närmare andra."


Michael A. Singer

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards