Alla inlägg under november 2015

Av Kaela - 8 november 2015 07:51



 



En mulen och ganska grå och våt söndag har grytt!

Men även gråväder är väder tänkte jag när jag vaknade.

Eftersom jag längtade ut tog jag en kortare promenad.

Då var det knappast ens ljust.

Gråheten suddade ut konturer - tyckte en buske var en person....

Faktum är att jag var ganska ensam ute....frånsett en tom spårvagn som skramlade förbi och en trött husse med sin hund såg jag bara en och annan bil.


Dey finns en vila i det grå.

En soldag kräver: gör något av mig.

Men en grådag ger möjlighet att bara vara!


På nätet ser jag att ni som bor i Skåne har hemsökts av stormen Freja.

Här blåser det - men inte av stormkaraktär.


Blåst och gråväder....inte mycket att vara glad åt idag är det lätt att tänka.


Men-glädjen bor ju inne i oss.

Glädjen över att finnas till.

Över de människor vi har nära....över en massa andra saker.


Nu och då läser vi eller hör att glädjen är ett val!

Och det är jag helt beredd att skriva under på.


Att välja glädje öppnar för så mycket positiva saker i livet att det skulle ta massor av cyberutrymme att skriva om det.


Men hur - sa någon till mig häromdagen - hur kan man vara glad  när så mycket är nattsvart runt en?


Mitt enda svar till henne och till oss alla är: Vad är alternativet!

Om vi väljer depression och sorg blir världen snart en kyrkogård av krossade drömmar.

Men när vi väljer glädje mår vi själva så mycket bättre- och vi sprider ljus omkring oss - vilket verkligen behövs-för det är sant att det är ganska mörkt på jorden.


Nu vill jag bara önska dig en söndag just som DU vill ha den!


Och ge dig ett citat för dagen:


"Ibland är din glädje källan  till ditt leende, men andra gånger är ditt leende källan till din glädje."

Thich Nat Hahn







Av Kaela - 8 november 2015 07:45

 



Vendela grattas så varmt idag den 8 november - du har namnsdag!


Stort grattis också till DIG som fyller år idag!


Ha en minnesrik firardag!



Av Kaela - 7 november 2015 18:20

 



Man säger att ett litet barn skrattar trehundrasjuttio gånger dagligen - och en vuxen femton gånger.

Var tog alla skratten vägen?
Var tog glädjen vägen?


Vet du - jag tror att en av de viktigaste saker vi kan ägna oss åt är att ha roligt.

Humor och skratt tränger undan problem, den ger styrka i relationer och skänker glädje åt andra.


Ett gott skratt förlänger livet heter det, och visst är det så.

Forskning har visat att vårt skratt stärker immunförsvaret, minskar kraftiga matsug, ökar toleransen för smärta och är allmänt stresslindrande.

Skrattet är en del av det gemensamma mänskliga "ordförrådet", och vi kan förstå
det och känna igen det i hela världen.
Forskare hävdar att skrattet är ett dolt språk som finns i våra gener.

Inte dåligt får man nog lov att säga.


Men om man nu inte tycker att något är roligt - hur ska man då kunna skratta?


Vi tror att vi behöver en orsak till att skratta, men skrattet är helt ologiskt  och oförklarligt.
Vi tror att vi skrattar för att vi är glada och lyckliga.
Men det är tvärtom; när vi har skrattat,då mår vi bra!

Skratt och humor är ett och detsamma, men ändå de är egentligen två helt skilda processer.

Humor är en inlärd och intellektuell process men skrattet får vi med oss ut ur moderlivet.

Med andra ord - det är medfött.


Vi har kanske glömt bort att skratta - så då får vi väl gå och titta på en stå-upp-komiker eller gå på en revy så vi får igång skrattmusklerna igen.


Jag träffade en liten flicka idag som fick mig att tänka i de här banorna.

Hon skrattade nästan åt allting....ett underbar bubblande skratt som kom direkt från hjärtat.

Tala om att det smittar - jag har också skrattat idag!


Nu är kvällen här och snart natten!


Jag önskar DIG  en skön avslutning på DIN lördag och en god natt när DU får sova gott.


Här kommer också kvällens citat:


"När man är tjugo år har man löst världsgåtan; vid trettio
börjar man tänka över den och vid fyrtio finner man den olöslig."

August Strindberg


(

Av Kaela - 7 november 2015 18:00

     


Det syns knappt men krysantemumen från hösten står fortfarande lika gul och fin

Dessutom kan man ana att huset mitt emot är färdigt och gården likaså ( i stort sett)


 

Och mer än så - sommarens pelargoner står i full blom


 

Och julenen står och väntar på adventsbelysningen som den ska få om tre veckor.


Så just nu har vi tre säsonger på balkongen!


Och undra på det - idag - den 7 november är det faktiskt fjorton grader varmt!

Av Kaela - 7 november 2015 09:34

 




Flyktingströmmen till Sverige må ge oss huudbry angående bostäder, hur vi ska kunna ge jobb till alla-ja absolut!

Men vilket strålande betyg till vårt land att så många vill flytta hit - eller hur?


Det tycker jag och det tycker Aftonbladet också

Av Kaela - 7 november 2015 08:27


 





Vaknade av regnets trummande mot fönsterblecket.

Ett härligt ljud!

Det har varit många dagar utan regn - så nog behövs det en dusch i naturen.


En av de första saker som kom i mina tankar - innan jag ännu stigit upp - innan jag ens var riktigt vaken utan mera befann mig i glipan mellan sömn och vakenhet som är så skön - var en vers ur en dikt av Verner Aspenström.


Här går vi nu.
Den som har de vita gummistövlarna
är du.
Den som har de svarta gummistövlarna
är jag.
Och regnet som faller över oss båda
är regnet.


Inte många kan skriva om gummistövlar så det blir poesi!


Jag kan inte minnas hur Verner Aspenström kom in i mitt liv -  jag var  alldeles för liten för att förstå vad det ena och det andra var.

Ttillsammans med Dan Andersson,, Karin Boye och Nils Bolander var han ofta närvarande i min barndom genom min mor som mitt i slitet plötsligt kunde deklamera en dikt.


Regnet som faller över oss är regnet!

Enkelt och ändå poesi!


Så lär det bli för oss idag också - att regnet faller över oss om vi vill ta en promenad.
Och kanske har vi ett par gummistövlar undanstoppade nånstans,så att det inte spelar någon roll att himlen gråter och marken är våt!


Detta är en ny dag - en gåva- en present!


Present - på engelska betyder det ju föreliggande!
Ta hand om denna dag -  din föreliggande dag - som kommer till dig - minut för minut!


Ett citat att med ut i vår dag:



"Den största vvisheten är att ögonblicket bör njutas och göras till livets ändamål, ty ögonblicket är ensamt det reala och allt annat blott en tankarnas lek."
 Ibid





Av Kaela - 7 november 2015 08:11

 



Idag är det 7 november och Ingegerd och Ingela har namnsdag!

Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Jag önskar er en fantastiskt fin bemärkelsedag!

Av Kaela - 6 november 2015 20:12

 


"Om inte OM hade vure hade käringa vure kung".


Ja så sa ofta min gamla mormor.
En kvinna av den gamla stammen - som i princip talade i ordspråk och aforismer.

Det här är något man kan utveckla i alla oändlighet.

För att gå till historien: - Om Karl Martell hade vägrat vapen i slaget vid Poitiers 732 - ja då hade vi alla varit muhammedaner idag..eller?



Ni vet det där lilla ordet på två bokstäver som envist, som en målinställd fästing, fastnar överallt och skapar en fiktiv bild vid sidan om verkligheten.

Ja då skulle mycket ha sett annorlunda ut.


Eller för att gå till våra egna liv...OM jag bara....OM jag inte....OM de bara...


Det kan vara positivt eller negativt.


Om inte OM hade varit skulle vi aldrig ha mötts - vi som har så mycket att säga varandra.

Och om Om inte funnes - ja faktiskt - då skulle jag kanske kunnat vara kung - OM jag inte varit kvinna!

Men  tänk vilken tur att OM finns.

För om det inte funnits kunde du och jag vara en av de där flyktingarna som kommer till Sverige nu:
Som får tillbringa första natten i sitt nya land på ett liggunderlag och i en sovsäck på Migrationsverkets receptions golv - eller i ett tält.

Eftersom att OM finns är vi de vi de vi är - där vi är.
Vi kan se fram emot en skön natt mellan lakan i en skön säng.
Vi har ett jobb att gå till - de flesta av oss.....


Påminner mig om att det faktiskt är dags att önska DIG en  skön kväll och en god natt!

Själv tänker jag titta på Skavlan - och det brukar jag somna till - trött och mätt som jag är...


Här kommer ett citat för oss att ta med oss:


"Om du i en konflikt omedelbart känner ilska har du redan slutat sträva efter lösningen"

Okänd tänkare





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards