Alla inlägg under november 2015

Av Kaela - 19 november 2015 05:33

 



Elisabet och Lisbet har namnsdag idag den 19 november


Stort grattis!


Stort  grattis också till dig som har födelsedag idag!


Önskar er en fin bemärkelsedag!

Av Kaela - 18 november 2015 22:27

 


Plötsligt har oron ryckt närmare.

Söpo har höjt beredskapen till 4 som är hög beredskap.Det näst högsta.


Låt oss alla göra det vi kan för det land vi ju älskar egentligen även om vi smågnäller på det ena och det andra.


Du som brukar be....knäpp händerna till en bön för Sverige och förstås övriga Europa - ja för hela världen.


Du som inte känner dig bekväm med bön - samla alla dina


goda tankar....


Mitt i allt detta vill jag ändå önska DIG en god avslutning på dagen och en god natts sömn!


Här kommer kvällens citat - kanske ger det lite trygghet detta engelska ordspråk i den turbuluns vi upplever.


"En fara som kan förutses är redan till hälften avvärjd"



Av Kaela - 18 november 2015 18:23

 



Riktigt i god tid hemma idag.


Har redan satt in ugnspannkaka med bacon i ugnen.

Om du vill pröva den maträtten gör du så här.


Prövar ett nytt recept som jag fick av en av dem som var på kursen - glutenfri.

Detta eftersom vi ibland har glutenallergiska matgäster.


Få se nu om denna pannkakan blir fluffig och fin eller degig som den blev när jag prövade ett annat recept.



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

4 ägg
3 dl mjölmix, glutenfri
4 dl mjölk
1 tsk Fiberhusk
1 tsk bakpulver
lite salt
1 förpackning bacon (140 g), skivat eller tärnat


SÅ HÄR GÖR DU:

Mät upp lite mer än hälften av mjölken i en bunke och vispa ner mjöl, fiberhusk, bakpulver och salt.

Vispa ner äggen ett i taget och tillsätt resten av mjölken, vispa tills allt blandats.

Låt stå ca 10 min.
S
kiva baconet i småbitar och fördela i en ugnsform , stek mitt i ugnen ca 5 min i 220 grader. Häll sedan på pannkakssmeten och grädda mitt i ugnen, ca 30 min till.


PS.Har tagit ut den och den ser bra ut!



Av Kaela - 18 november 2015 08:20


 




Visst har du varit med om att stå i affären och söka efter dammsugarpåsar till din dammsugare?

Och inte kommit ihåg vad det är för dammsugare du har.

Du trodde det räckte med Volta eller Electrolux - men inser att så är det inte - där framför väggen med påsar till olika märken

Det kan du slippa genom att gå in på Dammsugarpåsar.nu och leta upp just din modell av dammsugare.

Du har dammsugaren nära och kan kolla och du får rätt påsar - och dessutom snabbt!

Du kan välja betalmetod.

Av Kaela - 18 november 2015 06:00

 



Klockan säger att dagen har grytt - men ännu är himlen svart!

Om någon timme kommer det att vara lite ljust - men till dess gäller det att tro på klockan.


Jag lockas inte längre ut till en promenad i vår närbelägna park när jag vaknar.


Träden står kala.

Men det finns något vackert även i dessa kala träd.

Inte samma överdådiga berusande skönhet som i grönskan.

Men en grafisk upplevelse är det att se trädens svarta nakna grenar mot den blyertsgrå himlen.


Idag kan vi ta emot det som möter oss med förväntan.

Le mot den vi saitter mitt emot på spårvagn, tunnelbaka eller buss.

Känna tacksamhet över de människor vi har omkring oss på jobbet eller var vi nu är.


Tacksamhet förvandlar en grådag till en skimrande mölighet!


Kanske hittar du - liksom min dotter som då var åtta år en sten att  stoppa i fickan:


EN DUMDAG

En dumdag - en höstdag
då allting var trist
jag hade glömt läxan och fröken var sur
mamma hade ont i huve´t
och själv har jag fått snuva


och ingen kompis hemma när jag ringde på


En dumdag - en höstdag - när allting var trist
och sommar´n var glömd och regnet så vått
jag sparka i gruset
för vad skulle jag göra


Då klirrar det plötsligt till vid min fot

jag böjer mig ner - och gissa vad jag hitta?


En blå liten sten - den blåaste jag sett

En dumdag blev en bradag fastän det var höst

och stenen - den hamna förstås i min ficka.

Kaela


Önskar jag dig något särskilt att stoppa i fickan idag.


Om inte annat - så ta med dig morgonens citat ut i din dag.


"”Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans.”    
Okänd tänkare




Av Kaela - 18 november 2015 05:57


 



Idag är det onsdagen 18 november och Lillemor och Moa har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idaqg!


Önskar en fin bemärkelsedag till er som har sådan att fira idag!

Av Kaela - 17 november 2015 21:44

 


"Livet är ingen generalrepition - du är mitt i föreställningen" läste jag någon som skrivit på Face-book.

Och det är ju sant - verkligen sant.

Vi får ingen som helst förövning eller generalrepition.

Vi är mitt i föreställningen från vårt första andetag.


Du har huvudrollen i ditt livs drama - och jag i mitt!


Det gäller att "hålla tungan rätt i min"

Vi får ingen chans att gå tillbaka och rätta till - föreställningen fortsätter.....


Men just nu rinner dagens minuter undan och natten närmar sig så sakta.

Då får vi i alla fall en stunds vila.


Jag önskar DIG en riktigt fin tisdagskväll - och en god natts sömn när du tycker det är dags!


Här kommer ett citat som jag ofta tänker på när jag misströstar om mig själv, och det händer nu och då:


“Det finns alltid hopp för en människa som stannar upp för att tänka över livet på allvar”

Benjamin Disraeli



Av Kaela - 17 november 2015 18:03

 





"Det är mycket lättare att vara negativ än att vara positiv" sa någon på kursen jag varit med om att föreläsa på idag.

Och fortsatte:
"Det kan till och med kännas som om positiva människor hycklar ibland, för så  kul kan ju inte allt vara jämt?"


Jag kan någonstans och på något sätt förstå tanken.

Ändå ser jag den som fel.

Det är INTE lättare att vara negativ än positiv.

Den som är negativ får ett ganska svårt liv.


Visst kan det så att om vi känner ett krav på att ”tänka positivt” vad som än händer leder det lätt till känslor av misslyckande de dagar då vi är ledsna uppgivna eller bara helt enkelt trötta.


Men hur vänder man en bankomatkö till något positivt?
Eller hällande regn under den enda semesterveckan?

Tänk på att bankomatkön kan ses som ett utmärkt tillfälle att bara låta tankarna vandra.
Och hällande regn är som gjort för att slippa få dåligt samvete för att man inte är ute i solen.

Positivitet är rätt så härligt när man tänker efter.
Tänk på att det engelska ordet positive betyder inte bara positiv . det betyder också : övertygad, säker, absolut, verklig, bejakande.


Ett sätt att börja tänka lite mera positivt är att försöka lägga märke till allt positivt som händer och inte bara låta det glida förbi utan att vi noterar det.


Tänk tillbaka på sommaren - en riktigt skön stund av den.

Innan du vet ordet av så ler du!


Det kusliga är att negativa tankar faktiskt skadar vår hjärna.

Hjärnforskare menar att optimister i genomsnitt lever åtta år längre än pessimister.


Verkligen ett skäl att börja arbeta på att se saker och ting som vi möter med rosafärgade glasögon, eller hur?

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards