Alla inlägg den 21 oktober 2015

Av Kaela - 21 oktober 2015 21:10

 

Bilden lånad från Google



Ingen av oss kommer undan frågan om flyktingarna idag!

Media skriver alldeles säkert alla de spaltkilometer de gör i bästa välmening.

De vill hålla grytan kokande = att vi ska fortsätta reagera - på samma sätt som vi gjorde inför bilderna av den lille döda tre-åringen på en sandstrand och bilderna av en förtvivlat gråtande far.


Men jag tror inte vi glömmer, de följer med oss, till och med ínnanföra slutna ögonlock vid sängdags....


De flyr till fots. De lämnar allt för att söka ett nytt liv.

Ingen av oss skulle lämna våra bekväma hem och hyfsat välbetalda arbeten, våra vänner. vårt hemlands sånger - och starta en livsfarlig vandring mot friheten.


Inte om vi inte vore tvungna.

Om det gällde att överleva.


Tänk om vi vore flyktingar du och jag - tänk om vi tvingades fly!


Om vi vore flyktingar - vad skulle vi önska av människor som vi möter?
Jag tror att det vi mest av allt skulle vilja vore att få hjälp att starta ett nytt liv - i trygghet.

Visst har vi möjlighet att ge den hjälpen?


Hemma efter en jättelång arbetsdag.

Med många intervjuer av människor som vill arbeta med olika saker för att hjälpa de asylsökande.


Så mycket godhet det finns!

Så mycket längtan att få göra en positiv skillnad i en okänd medmänniskas liv!


Det ger mig mer än fulla dagar....dessa fantastiska människor som vill ge en bit, några timmar av sitt liv för en annan människas välfärd.


Visst har jag ett drömjobb.


Men nu är jag jättetrött och vill gå isäng och somna gott och drömma om en värld där ingen behöver fly!


Här kommer kvällens citat:


Och så vill jag önska DIG en bra avslutning på dagen och en god natts sömn!


"Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större."
Thomas Thorild


Av Kaela - 21 oktober 2015 06:13


 


Att vara glad!


Kan man bestämma sig för det?
Är det inte något man blir av vssa företeelser och händelser - och kanske uppfyllda önskningar?


Om det vore bara då man kan vara glad fick vi inte vara glada så ofta.

Visste du att genomsnittsmänniskan tänker över 40 000 tankar per dag och studier visar att nästan 90 % är negativa tankar. 

Det tråkiga  är att negativa tankar faktiskt skadar vår hjärna.

Hjärnforskare menar att optimister i genomsnitt lever åtta år längre än pessimister.


Att vara glad!

När livet går emot.

När det som möter är besvärligt.

Mitt i vardagen med alla dess besvär.


Om vi tänker på det som vi för stunden är missnöjda med påminner vi oss själva om det som är dåligt och på så vis förstärker vi vårt missnöje.


Försök istället hitta det som är roligt. som är fint och bra!


Vi slår upp tidningen och läser om alla farligheter som kan drabba oss, sjukdomar vi kan få, öden som kan hemsöka oss och våra nära och kära, saker vi måste passa oss för, undvika och vara oroliga över.

Inget bra sätt att börja sin dag om man vill må bra!


Det kanske anses inproduktivt och världsfrånvänt att istället  läsa en dikt vi tycker om.


Men - jag lovar - vi mår bättre!


Så börja DIN dag idag med något du blir glad av!
Ställ in din hjärna på glädje!

Och du kommer att upptäcka det fina, det som gör dig glad med just denna dag - en dag mitt i veckan - med fullt upp av arbete.


Och så morgonens citat:


"Hur mycket vore möjligt om ingen försökte det omöjliga?"


Okänd tänkare

Av Kaela - 21 oktober 2015 06:08

 



Idag - den 21 oktober har Ursula och Yrsa namnsdag!


Jag gratulerar!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag!


En fin dag med glädjande överraskningar önskar jag er!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards