Alla inlägg den 15 oktober 2015

Av Kaela - 15 oktober 2015 22:30


    


Har nyss ätit middag efter ännu en lång arbetsdag.

Det är många sådana just nu på mitt jobb.

Det gör inte så mycket eftersom jag är i den fas i livet när jag inte längre har barn hemma.

Skulle jag ha det skulle jag INTE vilja ha dessa arbetstider.


Kan undra hur det ska gå för min nya kollega som har tre stycken växande människor i sitt hus?


Dilemmat för mig är att vi behöver hur många frivilliga som helst nästan.

Och många kan inte komma på dagtid eftersom de jobbar.

Då måste jag ju ta kvällarna till hjälp - och ibland urtidiga morgnar för att genom ytterligare en frivillig få möjligheten att hjälpa ännu en människa.

Göra mera skillnad!


Nu ska jag snart stämma träff med tandborsten och krypa isäng.


Imorgon ska jag tidigt på morgonen till ögondoktorn igen.

Jag fasar lite för vad hon har att säga.

Jag vet att det inte ser bra ut.


Men - som din dag så ska din kraft vara!


Med de orden hoppas jag komma till ro och sova gott inatt.

Det hoppas jag att DU också får göra!


Och så ett citat för oss att ta med oss in i natten.



"Allt kan man ta ifrån en människa. Utom det yttersta.

Rätten att välja förhållingssätt till det som livet för med sig."


Viktor Frankl





Av Kaela - 15 oktober 2015 21:20


 


Den norrländske läkaren Rickard L. Sjöberg uttalar sig på Brännpunk i Svenska Dagbladet om aktiv dödshjälp.


Han är läkare och han skriver på läkarspråk.

Men det är inte svårt att förstå att han varnar för aktiv dödshjälp.

Jag blir glad att se en läkare uttala sig i frågan.


Aktiv dödshjälp kan ju missbrukas.

Det är för mig det allvarligaste argumentet emot.

Artikeln eller inlägget är mycket balanserat och han talar samtidigt om att låta naturen ha sin gång när ingen annan utväg finns.

Och det är ju en helt annan sak än aktiv dödshjälp.

Även om man med fog kan kalla det passiv dödshjälp.


Självhar jag en hel del argument emot aktiv dödshjälp.

Jag  redovisar dem gärna.


1 Människor kan ångra sig men inte våga säga det.


2 Man kan känna sig pressad av både vården och av anhöriga att välja dödshjälp.


3 Det kan bli ett ekonomiskt dilemma.

Ska denna människa få leva och kosta vården?


4 Läkare svär att överallt främja livet. Hur påverkar det dem i förlängningen att utföra aktiv dödshjälp.


Ännu flera argument finns enlig vad jag anser- men jag sätter punkt där.




Av Kaela - 15 oktober 2015 12:28

 


Frihet är ett ord som alla älskar tror jag.

Det signalerar något bra till oss.


Är frihet att göra som man själv vill i varje stund?
Och kan vi vara fria och ändå beroende av andra människor samtidigt!


Finns det en bortre gräns för friheten och hur ser den i så fall ut?


Många tankar om frihet så här över en tallrik soppa  vid skrivbordet.

Att vara fri tror jag är något vi upplever oss som när vi trivs med vår tillvaro.

Med jobbet.

Med vår partner.


Och visst kan frihet innehålla hänsynsagande.

Jag ställde frågan var friheten slutar.

För mig slutar den där min frihet inskränker på en annan människas frihet.


Ett tankespråk som jag verkligen gillar är detta:

"Absolut frihet är detsamma som absolut meningslöshet, för människan är människa endast i kraft av en mängd beroendeförhållanden."
H C Branner


Alltså - ja jag tror man kan vara beroende och ändå fri.

Om det inte vore möjligt kunde vi ju inte älska någon.

Och samtidigt vara fria.

När vi älskar blir vi ju beroende av den personen som är föremål för våra känslor.


Tankar medan jag äter min lunch vid skrivborde.

Nu är det dagsatt börja jobba!



Av Kaela - 15 oktober 2015 05:54

 


Tidig morgon och allt är tyst.

Snart ska trafiken brusa igång och människor ta sig till sina skolor eller arbeten.


Men just nu - en liten stund  - håller staden liksom andan i väntan på trängseln som kommer.


Morgonen vilar fortfarande  i nattens händer, mörkret är totalt.

Visst är det lite svårare att vakna sådana morgnar än det är när solen strålar.

Ändå - detta är en ny dag som läggs i mina och dina händer.

Att göra det allra bästa av.


Hur gör man det bästa av en vanlig grå vardag i oktober?


Jag tror inte det finns något annat sätt än att känna tacksamhet och glädje över att jag får en ny dag att vandra på jorden.

Det är ju ingen självklarhet.

Men en gåva!


Låt tacksamheten vara det dominerande i dina tankar idag så ska du få uppleva underverket att egentligen oavsett hur din dag ser ut - så blir den bra!


Jag önskar DIG en dag av glädje och tillfredsställelse!


Och så ett citat att ta med oss ut i dagen.


"Man måste leva - inte bara existera."


Okänd tänkare

Av Kaela - 15 oktober 2015 05:49

    


Hedvig och Hilllevi

 idag är det er dag!

Ni har namnsdag - det är den 15 oktober - grattis!!


DU som har födelsedag idag - stort grattis!


Önskar er en verkligt fin firardag!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards