Alla inlägg den 25 oktober 2015

Av Kaela - 25 oktober 2015 21:45

 

Bilden från Google 





Migrationsverket bedömer att det kommer att saknas mellan 25.000 och 45.000 boendeplatser för asylsökande vid slutet av året.

Med andra ord - krisen är ganska total..

Läget är akut och övergår när som helst i desperat.

 

Åtminstone om det bränns fler och fler asylboenden.

 

I högsta grad en samhällsfientlig verksamhet!

Vad ska vi göra?

Vad kan vi göra?

Ska vi snabb-bygga typ evakueringshus eller byggbaracker?

Eller kan vi inventera alla tomma platser - skolor, ödehus med mera, med mera -  som finns!

 

Jag vet inte.

 

Men jag vet att vi inte kan stänga ute desperata människor som flyr från krigshärdar och terror!
Vi kommer att få betala ett pris säger många.

Ja självklart.

Men de flesta av oss klarar en skattehöjning för att rädda livet på medmänniskor - eller hur?

 

Det är inget Grand Hotell vi erbjuder de nyanlända.

Och det ska det förstås inte heller vara!

Men tak över huvudet, kläder på kroppen och enkel mat i magen!

Det måste vi bara ku7nna klara!

 

Nu är det kväll - söndagkväll.

Och jag är inte avundsjuk på våra politiker som ska försöka lösa denna situation.

 

Vi andra går mot en ny arbetsvecka med något så när vettiga arbetstider, medan poliiker får jobba många sena kvällar.

Nog behöver de vårt tack!


Tacksam över alla gränser att jag inte behöver fly för mitt liv!

Att jag har en säng att sova i som är både varm och skön!

För att jag kan duscha och ta på mig kläder- garderoben är full!

Tacksam för kvällsmaten som gör att jag kommer att somna gott!


 

Önskar DIG en bra kväll och en skön nattsömn.

 

Här kommer kivällens citat:

 












"Det är bara med medkänsla och förståelse från hjärta och sinne som vi kan göra förändringar i världen."

Av Kaela - 25 oktober 2015 13:30

 



En underbar speciell doft är det i skogen på hösten.

När luften är hög och klar är det nog något av det bästa som finns att vandra i skogen.

Luften är mättad av dofter.


En god vän säger att det luktar förmulnelse och död om hösten.


Men även den doften är ju en doft av liv - de gamla löven ger upphov till ny växtlighet!


 Hösten är alltid en ny början.

Blicka framåt nu, -  dom gamla bladen ramlar snart av för att nya späda löv ska kunna grönska till våren.


Nej, det är inte för att trösta mig själv och andra jag tänker i de här banorna.

Det är ju så här det är!


Och vilken annan årstid kan bjuda på en så färgsprakande vernissage som hösten gör?




Av Kaela - 25 oktober 2015 09:45

 




Idag är himlen full
av gråa moln


men de rör sig i blåsten
och där bakom anas solen


det blir nog en fin dag
trots grå morgon


genom det öppna fönstret
hör jag den stilla tonen
av vindens sång
i Promenadens lindar


I dag är en dag
helt för sig själv


Min resa
gör ett uppehåll nu


idag - en sällsam dag


innan vägen går vidare

in i grå november


Kaela

Av Kaela - 25 oktober 2015 08:50

 


Denna vita julkaktus har jag aldrig fått att blomma om. Den har bara vuxit.

Så kom jag att tänka på att min mor brukade ställa ut julkaktusarna under sommaren.

Så den har bott på balkongen i några månader.

Kom in och fick ny jord för två veckor sedan - och nu blommar den så här fint!

På jobbet har jag en röd julkaktus som varit lika ovillig att blomma.

Även den fick stå ute över sommaren - och blommar lika fint som sin vita kusin.

Av Kaela - 25 oktober 2015 07:09

 


Förr i tiden tror man  att människor här  i Norden inte använde sig av orden vår och höst.

Det fanns bara vinter och sommar.

Midvinter och midsommar.

Varför det var så vet jag inte - och inte heller varför man senare "uppfann" orden vår och höst.
Kanske för att man började tycka att det fanns en årstid mellan vinter och sommar?


Igår på förmiddagen var det varmt i solen, men isigt i skuggan.

En fjäril besökte oss när vi  drack  den sena frukostens kaffe på balkongen.

 Den gula lilla flygaren steg och föll i nyckfull dans med solstrålarna.

Kanske kom den för att säga hej då innan vintern definitivt tagit över.


På eftermiddagen gick vi en promenad och då hade solen halvvägs tagit paus.

Lagt sig till ro i ett moln.

Vi åkte ut på landet och följde en stig in i skogen.

Man kunde tro att det brann därborta i skogen, men det gjorde det  förstås inte.
Det var bara hösten som svepte förbi.

Med röda lönnar och en röd solskiva.


Idag är den dags att ställa om klockan till vintertid.


Snart har det brunnit färdigt i skogen - passa på,  ta en promenad innan allt är borta-det kanske bara är kvar idag !

Årstiderna har väldigt bråttom nuförtiden - precis som tiden  som rusar....


Önskar dig en  underbart skön söndag!

Gör det DU mest av allt längtar efter!


Och så ett citat inför dagen:


"Att lära sig att vara stilla, riktigt stilla och låta livet hända – den stillheten blir strålglans."
Morgan Freeman

Av Kaela - 25 oktober 2015 06:57

 



Idag är det söndagen 25 oktober och Inga och Ingalill har namnsdag!

Stort grattis till er!


Stort grattis också til DIG som har födelsedag!


En dag att minnas önskar jag er!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards