Alla inlägg den 18 oktober 2015

Av Kaela - 18 oktober 2015 21:45


 




Tänk så olika vi människor är- och ändå så lika.

Basalt sett har vi samma behov av mat och hem och kärlek.

Vi borde ha större möjligheter att förstå varandra än vad det ofta verkar som.


Hur kan man bränna ner det som ska bli ett tillfälligt hem till plågade medmänniskor.

Orkar man inte ens försöka sätta sig i deras situation!

Det kan faktiskt hända här också - hur otroligt det än kan verka.


Det onda gör ont att se.


Det gäller att komma ihåg att det finns en massa godhet.

Och jag är helt säker på att den finns hos alla - eller kanske jag för säkerhets skull ska säga- hos nästan alla!'


Även den som bränner ner det som skulle skydda har godhet någonstans inom sig.

Det gäller att inse att ondskan har ått herraväldet i deras liv eftersom något hänt - något där det gick snett.


Nu är det söndagkväll och jag hoppas på en lugn natt i vårt land.


Vill också önska DIG en god natt!

Med god sömn och vackra drömmar!


Kvällens citat kommer här:


"Vad än du kan vara säker på, var säker på detta; att du är fruktansvärt lik andra människor."


James Russell-Lowell

Av Kaela - 18 oktober 2015 16:07


Bredvid detta  miniväxthus om man ska kalla det så har vi suttit i t-shirt och druckit kaffe.

Det var mitt på dagen och solen faktiskt brände genom mina kläder.

Tyvärr vaknade getingarna också så till slut fivk vi ge upp kampen och gå in.

Det hjälpte inte att tala om för dem att de inte fått något inbjudningskort.


Pelargonerna blommar rikt och tycks ha klarat en och annan natts frostkyss.

De tre som står i "huset" har ju ett visst skydd men det står faktiskt en på bordet också och den blommar lika fint.

Men syns inte på bilden. Julikänsla helt klart.


Det vackra vädret lockade ut oss på en promenad och dåvar det betydligt svalare och omgivningen såg mycket höstligare ut

Tala om två säsonger på samma dag!


 










Av Kaela - 18 oktober 2015 09:04

 


Den svarta morgonen utanför fönstret har förbytts i en gråblå  med skymt av sol.

En vacker morgon säger vi när det ser ut så.


Men egentligen är ju alla morgnar vackra!

Även stormiga och gråa dagar bär på en slags skönhet.

Kanske inte lika lätt-tillgänglig som när solen skiner- men den finns där.


Varje dag är en given gåva inte en självklar rättighet, när man tänker så känns livet stort, det är ingen rättighet att få finnas och få en ny dag varje dag, det är en gåva.


Varsågod denna dagen är DIN!

Gör något bra av den!


Så morgonens citat:



"Allting har sin skönhet, men alla ser den inte."

Konfucius






 
Av Kaela - 18 oktober 2015 07:52

 



Att vara rädd för att åldras i den nerbantade åldringsvård vi har - ja det är inte märkligt.

Pratar ofta i mitt arbete med hemtjänstpersonal eftersom de ofta efterfrågar våra frivilligas tjänster när det gäller ledsagning.

Att följa en äldre person som känner oro och ångest inför att ensam ta sig till vården.
De hör dåligt, de ser dåligt, blir lätt yra.

Och att då ha en människa med sig som agerar ens förlängda arm och finns med som ett stöd är oerhört viktigt.

Hemtjänsten får - i många kommuner idag - inte längre utföra biståndet ledsagning.

Man rationaliserar bort tjänster.

Man drar ner på den hjälp som så väl behövs.

Idag har vi  en så ytlig och materialistisk värld där åldringsvården drastiskt försämras och fler och fler är ensamma att det kan skrämma.

Får jag vård.....kommer jag att ligga ensam och bortglömd på ett boende utan att få ens den mest nödvändiga hjälp?


Med den åldersfördelning vi har i vår befolkning idag är det självklart att kostnaderna för äldrevården blir  stora.
Men det får ju inte innebära att de gamla får lida.


En äldre dam jag pratade med häromdagen väckte dessa tankar hos mig.

Hon är 88 år men bor fortfarande hemma ensam i sin lägenhet men börjar känna det svårt att klara vissa saker.

Hon avslutade vårt samtal med orden: "Jag är så rädd för den moderna ättestupan!"


Jag funderade, när jag gick därifrån, vad hon kunde ha menat.


Nästa dag mötte jag en dotter som kallade den enorma mängd psykofarmaka som ges till gamla för den kemiska ättestupan.


Dessa möten fanns kvar inom mig när jag nu på morgonen gogglade lite om psykofarmaka till äldre med mera.

På den vägen hittade jag ett riktigt långt brev från en dotter som heter Kerstin Berminge. Läs det! Det tar tid men det är ett viktigt budskap!


Kanske är det inte så konstigt att det finns en rädsla!





Av Kaela - 18 oktober 2015 06:42


 


Lukas har namnsdag idag - den 18 oktober.


Jag gratulerar!


Ett stort grattis också till DIG som har födelsedag!


En fin bemärkelsedag önskar jag er!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards