Alla inlägg den 22 oktober 2015

Av Kaela - 22 oktober 2015 22:00

 



En intensiv dag ligger bakom.

Fyra samtal med nya frivlliga som vill arbeta på språkcafe för att stötta våra nya svenskar i deras knaggliga väg till att bli svenskar.

Det sista -samtalet -  tre goa tjejer på 18 år!


Vilken kontrast mot det som hänt i Trollhättan idag!

En ung man tar sig in på en skola med ett svärd och andra vassa föremål.Tre döda, flera allvarligt skadade.


Varför väljer en del ondskan.

När man mår så mycket bättre av att vara god.


Jag tror inte att vissa barn föds onda, att vissa människor faktiskt är omänskliga redan från ´början.
Jag tror att vi väljer.

Men vad får en människa att välja denna oerhörda ondska?

Jag tror ett svar om än bara ett är att den som gör onda handlingar inte har någon glädje och därför ska ingen annan heller få det

Jag tror det finns tusen svar!


Ikväll är vi i8 vårt land - de allra flesta av oss - klistrade vid TV och andra media för att få veta mera - för att kunna förstå.

Men jag tror inte vi kan förstå.


På samma sätt som det finns ett klokt ord som säger att mörker bekämpas med ljus tror jag att ondska bara kan bekämpas med godhet.


Så låt oss sprida godheten.

Möta varandra med omsorg och verkligen se varandra.


Precis som alla andra känner jag starkt med de som drabbats, offren och deras anhöriga.
Visst kan vi komma överens om att antingen knäppa händerna och be för dem ikväll - om vi brukar be.

Eller sända dem all den värme och omtanke och ljus som vår tanke kan uppbringa:


Sorgsen och ledsen - liksom de flesta andra ikväll - går jag till nattens vila.


Och jag önskar DIG en god kväll och natt - trots allt!


Och så ett citat:


"Det man inte förstår, får man lämna bakom sig.

Greta Pettersson.





Av Kaela - 22 oktober 2015 20:30

 



 

 

 

 

När dagen drar

sitt sista andetag
föds nattens sång


där i gränslandet
mellan sömn och vaka

är allting möjligt


när du vilar
stilla i din längtan

skimrar ljusa dagar
i drömmens väv


och stjärnorna
bär i sina hemlighetsfulla toner

ett budskap


som lyfter

det tunga oket

från dina axlar....


Kaela

Av Kaela - 22 oktober 2015 05:40


 



Livet är en vandring genom de dagar vi får!

En ganska spännande vandring....ibland solsken och ljus....andra dagar mörker och dimma och steniga uppförsbackar.


En gammal dam sa till mig en gång att livet är en vandring inåt.

In till oss själva.


Ibland dyker hennes ord upp i mina tankar och jag spinner vidare på dem.

En vandring inåt - till mig själv.

Jag förstår hennes ord som att vi lär känna oss själva mer och mer.


Idag är en etapp på denna vandring.

Kanske kommer vi innan kvällen att veta något mera om den person vi är.

Kanske inte.


Men oavsett vilket - så är den här etappen viktig!

Det betyder något hur vi tar emot den här dagen!


Som en liten del i den spännande vandringen, livet.

Eller som  ytterligare en dag bland en massa dagar.


Tänk om vi tog tillvara på dagen och verkligen levde i nuet som om varje dag var v¨r sista dag (faktum är ju att väldigt få av oss vet vilken dag som blir vår sista).

Kanske skulle vi kunna leva med större medvetenhet och närvaro i nuet, i stället för att ödsla tid på att älta saker från det förflutna eller oviktiga små detaljer som varken ger oss glädje eller mening.


Visst ska vi - du och jag idag - ta emot denna dag med  insikten om att den är viktig!


Visst ska vi göra allt vi kan för att se underverken den här dagen gömmer i fickorna.




Och så morgonens citat förstås:


"Om du har tusen skäl för att leva, om du aldrig känner dig ensam, om du vaknar med lust att sjunga, om allt talar till dig - stenarna på vägen, stjärnorna på himlen, de dåsiga ödlorna och fiskarna - om du förstår vindarna och lyssnar till ystnaden - då kan du vara glad. För då går kärleken vid din sida som din kamrat och broder."

 Don Helder Camara



Av Kaela - 22 oktober 2015 05:36

 



Grattis på namnsdagen 22 oktober Marika och Marita!


Ett stort grattis också till DIG som har födelsedag!


Önskar er som har firaredag en riktigt fin sådan!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards