Alla inlägg den 16 oktober 2015

Av Kaela - 16 oktober 2015 22:15


 

Det är fredag kväll och ingen klocka ringer imorgon bitti.

Det är det allra skönaste  med fredag-kvällen tycker jag.

Att veta att jag får sova tills jag vaknar.


Det sägs att för lite sömn är skadligt men även att sova för länge!
Lagom är bäst gäller tydligen även här.

Studier har visat att 6,5 - 7, 5 timmars sömn anses vara optimalt för friska personer med normalsömnbehov om man är över 30 år.

Det finns människor som till exempel idrottar hårt som behöver mera sömn.

Men även om detta med sömn och hur mycket vi behöver också varierar något från person till person så är inte variationerna efter vad jag förstår markanta.


Forskarna vet egentligen inte varför vi sover – bara att vi inte klarar oss utan!
Forskningen visar att sömn är en biologiskt styrd mekanism som är nödvändig för vår överlevnad, vår hälsa och vårt fungerande.


Vilken tur då att vi har en säng att krypa ner i....i ett varmt hus.


Blir lite bekymrad när jag läser och hör att migrationsverket börjat bygga tältläger för de flyktingar som kommer till oss.

Även om jag förstår att tillgången på hus kanske börjar nås.
e säger ju själva migrationsverket alltså - att de hoppas slippa använda tältlägren.


Vilken otrolig förmån vi har som slipper fly och lämna allt.


Tacksamheten borde flöda inom oss varje dag!


Nu är det dags för mig iallafall att krypa isäng med en arbetsvecka bakom mig där egentligen en enda natt blev normallång.


Önskar DIG en riktigt god natts sömn!


Här kommer kvällens tankespråk:


"Håll ögonen på dina ideal men fötterna på jorden"

Lars Schmith


 



Av Kaela - 16 oktober 2015 18:59

 





Mannen i mitt liv är på höstfest på sitt jobb.

En ensam kväll för mig som jag förgyller med TV och en godispåse.

Fredagskvällsgodis i ensamhet smakar dock inte alls lika gott som när man äter det i sällskap.


Men - egentligen älskar jag att ibland ha några timmar då jag är själv - så det är inte synd om mig.


Själv är inte lika med ensam vet du.



Ett bra möte med ögondoktorn....skadan har inte förvärrats den senaste månaden.

Det var enligt henne något bra. Och det är det förstås.

Klart jag gick med lätta steg därifrån - och bestämde mig för att glömma nästa månads koll - ett par veckor i alla fall.


Jobbet har varit en betydligt lugnare plats idag än vad det brukar vara.

Några enstaka telefonsamtal.

Men - det bästa - ett härligt möte med en extramormor till två treåriga tvillingar som också var med och hälsade på.

Någon som försökt få en lugn fikastund med två treåringar som springer åt var sitt håll.

Om inte kan jag berätta att lugnt är det inte - men ganska spännande.


En bra dag med andra ord - en dag att känna tacksamhet och glädje över.




Av Kaela - 16 oktober 2015 06:18

  


Fredag morgon är lite annorlunda än andra veckans dagar.

Det är sista dagen på arbetsveckan för många av oss!

Och med fyra arbetsdagar bakom oss börjar vi nog lite till mans och kvinns bli lite trötta så vi ser fram emot en ledig helg.


Nu på morgonen medan jag tvättade håret satte min hjärna full fart!
Jag "fick" en tanke.


Fick...men var kom den ifrån?

(Visste du förresten att det finns en plats som heter "Tankar"?

Tankar fyrö  som ligger i södra Bottenviken i Karleby ytterskärgård, ca 15 km nordväst från Karleby.)


Tillbaka till det jag egentligen funderar över.

Var kommer alla våra tankar ifrån?

Ibland kallar vi tankarna för idé - och då menar vi ofta en snabb tanke som bara dök på från ingenstans.

Eller - det är så vi upplever det i alla fall.


Hur dyker de upp i ens huvud och vad det är som får en att tänka just den tanken...just då?


Det tror jag ingen av oss kan svara på.


Ju flera år mitt liv består av -  desto tydligare blir det för mig att mina tankar inte är unika.

Oavsett hur udda idéer jag tycker att jag har finns det alltid någon annan som funderar på precis samma sak.


Allting som vi gör börjar ju med en tanke.

Tanken ger en plötslig känsla eller får oss att uträtta en handling, ofta utan att vi är riktigt medvetna om det.

I vårt bakhuvud finns ju hela tiden en tanke.

En tanke som på sätt och vis är ett slags samtal med oss själva.

Sätter du dig ner, sluter ögonen, och lyssnar så kommer dunästan  att höra detta inre samtal med dig sj'äv-


Allteftersom vi gör alltfler erfarenheter, ser alltfler nya samband mellan olika företeelser och tänker allt djupare tankar, växer vår värld.


Hur vet vi att våra tankar är verkliga?

Vår enskilda tankevärld och verklighetsbild är unik,  tror jag att jag vågar säga -  men ändå är den samtidigt delar av den alltomfattande medvetenheten, den grundläggande verkligheten.

Så kanske är det inte så fel att säga "fick" en tanke.

Någonstans kom den ifrån - och landade i just din eller min hjärna.


Härligt eller hur?


Nu önskar jag DIG en riktigt fin fredag - full av förväntan - ta tag i förv'ntan och låt den bära dig in i en fin helg!



"Beröm är lika viktigt för medmänniskor som den luft de andas. Beröm någon idag!"


Okänd tänkare


Av Kaela - 16 oktober 2015 06:14

 


Idag är det fredagen den 16 oktober och Finn har namnsdag!


Jag gratulerar!


Grattis till DIG som fyller år också!


Önskar er en underbar bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards