Alla inlägg den 17 december 2015

Av Kaela - 17 december 2015 20:10

 



Det kvällas sa de gamle när klockan närmade sig nio- tio tiden på kvällen.

Är det någon som har försökt att få barn att höra när man säger att det är dags att gå isäng.


De fortsätter leka trots påpekanden om att det börjar bli dags.

De hör inte!

Trots att föräldern höjer rösten-

Vad beror det på?



Var säker på att de  hör men de lyssnar inte.
Precis så gör vi alla ibland.


Hela vårt vakna  liv hör vi något.
Det mesta av vad vi hör lyssnar vi inte på.

 Mycket av det vi hör är något slag av bakgrund, till exempel sorl eller musik, och bakgrundsljudet lyssnar vi vanligen inte på.

.Att lyssna på vad någon har att säga är inte bara betydelsefullt, det är ett ofrånkomligt krav för att kunna kommunicera.

Det någon vill förmedla  är inte alltid bara ord  utan också genom till exempel genom ansiktsuttryck och andra kroppsrörelser.

Med andra ord - kroppsspråket.


Så viktigt det är att vi verkligen lyssnar.

Att inte lyssna är att osynliggöra den som vill förmedla något.

Och det är kanske något bland de värsta vi kan göra mot en annan person.


Nu vill jag bara önska DIG en riktigt fin avslutning på DIN kväll - och så - när Du lägger dii - en god natt!


Här kommer kvällens citat:


"Att kunna lyssna är en gåva.
Att höra är ingen merit, en ko på Öland hör också"
Niklas Jonneson

Av Kaela - 17 december 2015 18:47

 



Ganska lugn dag på jobbet.

Verkligen ovant.

Men det är nog så att även människor som har behov av en Frivilligcentrals tjänster har lite annat i tankarna så här precis före jul.


Jag hade ett samtal idag med en syrisk familj.

Mamma och pappa och en liten dotter på två år.

De har varit i Sverige i fyra veckor men kunde engelska vilket gjorde det möjligt för oss att prata med varandra.


De har en lång resa - delvis med livet som insats bakom sig.

Jag förundras över det lugn och den styrka de utstrålar.


De saknar jobb och de bor i en slags kollektiv i en studentkorridor.

Jag kände hur obetydliga de kände sig så jag ville uppmuntra dem och sa:

Helt oberoende av vad ni gör eller inte gör, vad ni lyckas med eller misslyckas med, vad andra säger eller tycker. Vad ni själva tänker om er.
Om ni har ett jobb eller inte,så är ni värdefulla.

Ni  är värdefull fö er själv, för er lilla dotter, för omgivningen, - ja för hela världen.

Ni fyller en funktion som bara ni kan fylla.
Ni är unika och oersättliag för det finns bara ni två som är som er!


Tårarna rann utför deras kinder, och den unga kvinnan kramade min hand, hårt, hårt medan jag pratade.


När det var dags att skiljas fick jag två fantastiskt goa öppna varma kramar!

Eller ska jag säga två och en halv - för liten ville också vara med.


En stark upplevelse som jag kommer att bära med mig länge.



Av Kaela - 17 december 2015 09:45

    


Så mycken kärlek som aldrig når hamn
och mänskor som gråter
i kärlekens namn
Med varma händer vi kunde ge tröst
och lösa upp knuten
i ångestfullt bröst
Men vi går frusna och väntande på
att någon ska ge oss
vad vi längtar så
Vi går där blinda och kan inte se
att det vi behöver
det måste vi ge

Vi stänger inne och låser vår själ
och missförstår ofta
när nån vill oss väl


Så mycken kärlek som tyst går i grav
och smekningar varma
som aldrig blir av
Av sorgsna hjärtan vår omvärld är full
och säkert det är för
vår frusenhets skull
Vi kunde öppna vår blick och vår famn
för mångfaldigt flera
i kärlekens namn -


Birger Franzén

Av Kaela - 17 december 2015 06:05

 


Regnet öser ner därute.


Många längtar efter snö.

Jag är glad för varje dag av mild och grön vinter.

Och tänk så glada de måste vara på sjukhusen där man slipper ta hand om människor som halkat och ådragit sig frakturer av olika slag.

Läste att under vintern 2010-11 skadades enbart i Skåne 1600 fotgängare lindrigt, måttligt eller svårt i halkolyckor. Enligt en uppskattning som forskarna har gjort kostade de olyckor som drabbade förvärvsarbetande i åldern 25-64 år drygt 30 miljoner, varav största delen, 23 miljoner, var produktionsbortfall för att de skadade inte kunde arbeta.

Detta enligt en rapport som VTI tagit fram på uppdrag av SKL.


Men allra gladast är jag över denna vinter för våra vänners skull - datt e som är rullstolsburna inte blir satta i fängelse på grund av dålig snöröjning - och/eller för mycket snö på trottoarerna.


Visst blir det ljusare med vitt i naturen - och det kan ju påverka humöret.

Men det är inte bara en utseendefråga detta med en massa snö.

Synd om snösvängen är det förstås  - (i den mån våra kommuner alls har någon sådan längre) de tjänar mindre pengar.

Vilket dock ju i sin tur gör att kommunerna får mycket pengar över.


Nu har vi ju av och till lite halka när det är vått och temeraturen kryper ner under noll.

Men det  har i mina trakter varit mycket tillfälligt.

Jag kan bara minnas ett par morgnar då det varit halt och tösaltet som brukar gå åt ganska snabbt är fortfarande det mesta kvar av på mitt jobb.

Vår trätrappa som leder in till huset blir oerhört hal när vädret är sånt - så där måste man halkbekämpa en hel del för att skydda de som besöker från fall.


Jag hoppas att DU inte är alltför ledsen över den uteblivna snöns.

Den har tid på sig att komma än....menblir  intekvar  lika länge som om den kommer tidigt.


Ha en härlig torsdag - så här några dagar före jul!


Ett citat ska vi förstås ha:


"Visa tacksamhet till de som sprider glädje, dessa trädgårdsmästare som får vår själ att blomma.” 

Marcel Proust




Av Kaela - 17 december 2015 06:01


 


Stig har namnsdag idag - den 17 december.


Grattis säger jag!


Grattis säger jag också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards