Alla inlägg den 25 december 2015

Av Kaela - 25 december 2015 21:00

 



En jul som präglas av närvaro, mänskliga möten  och en känsla av att kunna spendera tid med de vi  älskar mest!


Så är vår  döm om julen  - de flerstas dröm - tror jag!

Så har det varit hos oss.


Vi har bara tagit det lugnt.

Ätit sovit pratat och tagit blåsiga promenader!


Underbart.


Och något att leva på - länge!


Hoppas DU har haft det så också!

Nu vill jag bara önska DIG en riktigt god juldagskväll och em god natt när det det blir dags  för dig att krypa ner mellan lakanen!


Var rädd om dig och stunderna med dem DU älskar!


Det är både de och DU värda!


Ett citat att ta med dig in i kvällen och natten:


"Det du fyller din tid med
är också det du fyller ditt liv med. 
Om folk bara struntade i att försöka 
vara så fantastiskt lyckade

kanske de skulle ha tid över att bli lyckliga."

Anna Leastadius Larsson

Av Kaela - 25 december 2015 16:08

Igår var Alfons säker på att tomten som vi väntade på skulle vara morfar som klätt ut sig:

Men när det ringde på dörren satt morfar i sin fåtölj.

Frågade Alfons idag om han tror på tomten svarade han: Lite grann, men jag ska nog lösa gåtan nästa jul.
Då behöver jag bara en röntgen, för den kan se innanför tomtens kläder....för den kunde se igenom min kompis ben.... Smarta barn nu för tiden.

Alfons fyllde sex år för ett par månader sedan



Av Kaela - 25 december 2015 10:09

 


Nu - när det är juldag....kom tankarna på  hur vi skyndar genom livet...som om det är ett maratonlopp som ska vinnas.

Först till  målet vinner.....men det blir kanske inte det mål vi tänkt oss....det målet har ingen återvändo...


Vi går omkring i en upplevelsebaserad tillvaro där det ständigt skall hända något nytt - helst varje minut.


Ett konstant flöde möter oss - dagarna i ända - av snabba och kontinuerligt föränderliga ljud- och bildintryck.


Vad är det som gör att vi accepterar att livets ekorrhjul rullar fortare och fortare och att vi bara åker med i dtta stresshjul?

Vad är det som gör att världen blir mer och mer likt ett enda stort Disneyland?

En tillrättalagd upplevelsebaserad tillvaro med måttligt intellektuellt innehåll.

Man kan undra!


Men förresten, varför inte passa på att prova ”gårdagens” sätt att kommunicera.

Skicka ett hederligt gammalt brev med posten medan Postverket (som visserligen bytt namn till Postnord och med förändrat ägareförhållande) ännu finns kvar!

Då måste man förstås lätta på häcken, masa sig ner till brevlådan och till och med kanske inhandla ett frimärke.

Den stora frågan är dock!

Gör det något om ett meddelande kommer fram 24 timmar senare?

Är det bara nuet och direktkontakt som gäller.


Men tänk, tänk vilken skön känsla det är att komma hem och se att det där ligger ett brev.

Ett brev till mig! Att känna det i handen, sprätta upp det och under tiden fundera på vad det innehåller och vem det är ifrån.

Läsa det och sedan kanske ha det liggande på nattduksbordet.

Att fundera på ett svar.


Att svara - och hinna tänka efter!


För att komma i kontakt med vårt inre krävs stillhet.

Ett inre som kanske skulle tala om för oss varför vi tycker och gör si eller så.

Om det är våra egna tankar vi tänker och våra egna val vi gör. Har (gör) vi några egna val egentligen?

Ibland kan jag också få en känsla av att vi är för målrelaterade och glömmer själva resan!


Det som händer på vägen!

Var det kanske då det egentligen hände?

Den där stunden då vi verkligen ”möttes”.


Den där stunden då vi var tillsammans och kände närhet.


Den där stunden då tiden stod stilla.

Den där stunden då vi kom i kontakt med vårt inre.


Den där stunden då vi tog oss tid att tänka efter.


Tid att varva ner. Tid för eftertanke.


Önskar DIG en god fortsättning på helgen!

Kom ihåg att varva ner - bara -vara en stund nu och då!


Här kommer också morgonens citat:


"När du i stillhet betraktar naturens skönhet och de stora förändringar som sker, så kan även själen genomgå en total förvandling."

Bigit Ancrest

Av Kaela - 25 december 2015 09:50

 

Bilden lånad från Google



Juldag - och ingen namnsdag!

(Men kanske någon fyller år - och till DIG säger jag ett varmt grattis!  )

Egentligen är ju juldagen  som är Jesusbarnets födelsedag. Inte julaftonen.

Om han nu ens föddes denna tiden på året.

Det vet man ju egentligen inte.''(men kanske någon fyller år - och till DIG säger jag ett varmt grattis!


Majoriteten av kristenhetens teologer och historiker är eniga om att det saknas stöd både i Bibeln och rent historiskt för att Jesus verkligen föddes under julen.


Tidpunkten lär ha fastställts någon gång på 300-talet.

Och redan då hade det gått kanske alltför lång tid  från år 0 för att vara säker.

En del påpekar att herdarna som var ute med fåren tyder på att det inte var på vintern.

Då fåren stod inne.


Hur det nu är med den saken....så firar vi hans födelse nu på julen.


Och det viktigaste är kanske inte exakt när på årer han föddes.


Kanske har du hört eller läst denna barnvers av Elsa Beskow.


Min mor har berättat (själv minns jag det inte) att jag deklamerade denna dikt på min skolas julfest.

Hon hade kämpat med att lära mig den utantill - eftersom kravet var just det - ingen fusklapp.

Och utantill kan jag den faktiskt fortfarande:


Du lilla vackra Jesusbarn som ligger där på strå.
du borde ha en bädd av dun med fina lakan på.

För att du föddes denna dag har hela världen fest,
och därför borde väl just du bli firad allra mest!

men ingen julklapp alls du fått, jag kan det ej förstå.
För din skull alla jordens barn ju fullt av klappar få!

Jag ville duka dig ett bord med små paketer på,
och alldeles i bordets mitt en tårta skulle stå.

Och runt omkring en vacker krans av blommor och av blad.
Du lilla vackra Jesusbarn, då bleve du väl glad?

Elsa Beskow


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards