Alla inlägg den 16 december 2015

Av Kaela - 16 december 2015 21:00

 


Vad innebär det att ljuga?
Varför ljuger vi människor?


Jag har nog alltid faschinerats av detta med lögn och sanning.

Vad är det ena och vad är det andra?


Det finns förstås vissa sanningar som är omutliga.

Som att julafton alltid infaller den 24 december.
Att alla har en mor och far oavsett de känner dem.


Men kan man säga att man blir mera skadad i en bilolycka där farten är hög än en där den är betydligt lägre?
Sannolikheten för att man blir allvarligare skadad om man sitter i en bil som krockar med en annan bil - och båda bilarna har hög fart - än om man sitter i en bil med låg fart och krockar med en annan bil i samma låga fart är ju odiskutabel, men är det en absolut sanning.

Vi får nog säga nej, det är det inte.

Att vara ärlig.

Det tycker jag är oerhört viktigt.

AÄndå händer det att jag tiger hellre än säger en sanning som skulle såra.

Om jag inte tror att det trots allt är så att den här personen kanske faktiskt behöver höra sanningen.
Men då går jag på tå - och försöker visa en fullödig respekt för denna människa.


Det är inte lätt detta med sanning och lögn.

Men jag tror att vi - de flesta av oss är bra på att säga sanningar som är rätt att säga - och annars tiga.

Även om citatet härnere säger något annat - så tror jag det finns tillfällen när också tystnaden är sanningen.


Nu vill jag önska DIG en skön kväll och en god natt!

Där är jag absolut ärlig!!!!


"Det finns många som tror att man kan ljuga endast när man talar - inte när man tiger."
Kristian Karl Steincke

Av Kaela - 16 december 2015 13:45

 


Att ställa en överbliven blomkruka i kylskåpet för att ställa alla tuber som brukar skräpa omkring här och där är ett steg till bättre ordning där.

Av Kaela - 16 december 2015 13:45

 




I snart sagt varenda fönster ser man adventsljusstakar.

Och på de flesta bord - både hemma och på jobben - står en ljusprydnad  med mossa och fyra ljus.

Hur länge har det varit så?

Inte så länge som man skulle kunna tro.


Förebilden till den Svenska adventsljusstaken kommer från Tyskland som många andra jultraditioner.

Kaiserwerths diakonissanstalt utanför Düsseldorf tände man sju ljus i en adventsgran varje söndag (ett ljus för varje veckodag).

Sju barn fick gå fram och tända varsitt ljus och läsa ett bibelstycke.

På detta sätt fick man 28 ljus i granen fram till jul, seden fördes till Sverige under slutet av 1800-talet av Ersta diakonissanstalt i Stockholm.



Den första elektriska adventljusstaken uppfanns 1934 av göteborgaren Oscar Andersson (25) och fem år senare, år 1939, såldes de första 2000 adventsstakarna för 13 kronor styck.


Det finns alltså en och annan som kan minnas från tidig barndom att det inte fanns några adventsstakar.





Av Kaela - 16 december 2015 11:00

 




Igår såg jag in i en femårings ögon - och minnena kastade sig över mig.


Hur ofta satt jag inte med blicken i er blick och undrade vad som rörde sig i era huvuden:

Hur ofta såg jag inte den där enorma glimten av vishet som kan överrumpla oss alla.
Hur ofta såg jag inte.

Såg och undrade: Vad tänker du på när din blick är långt borta.


Någonstans i mitt hjärta finns alla dessa ögonblick.
Det behövs bara en femårings visa och undrande blick så öppnas dörren och alla ögonblicken ramlar ut.

Jag kan ta dem ett efter ett i handen - och minnas....

Av Kaela - 16 december 2015 04:46

 


  


Av någon anledning vaknade jag alltför  långt före klockan idag!

Som alltid när jag vaknar tar jag fem minuter och bara sitter och låter tankarna komma till mig.

Idag kom orden: Var dig själv - sätt inte upp hinder för det du vill göra.


Kanske inte så lätt!

Folk tycker så mycket.



Och våra egna rädslor.

Rädslan för att våga vara den vi är, och göra det vi känner är rätt för oss.


Plötsligt rasar våra ursäkter fram.


Jag är för ung, för gammal.

Men vet du - Allt för många människor tenderar att tala om för oss vad vi ska och inte ska göra baserat på vår ålder. Lyssna inte på dem.

Man brukar säga att ålder bara är en siffra.

Och det är ganska sant.

Jag har mött visa tonåringar och mindre visa äldre.


Vi har förstås en biologisk ålder.

Vår kropp bär spår av åren vi vandrat här.

Och det kan ju medföra vissa begränsningar.

Är man 80 fyllda kan det vara tufft att springa Stockholm Maraton.

Men - är det din dröm - så gör det!


Kom ihåg att det är DU som vet bäst när det gäller dig!


När dina önskningar och mål baseras på eller påverkas av vad andra tycker, är det inte längre du som är herre över ditt eget liv.

Visst är det svårt att bara stänga av reaktionerna på vad andra tycker..

Men du behöver inte rätta dig efter det.
Och du bör alltid ta andras åsikter med en nypa salt


Det är helt omöjligt att nå din fulla potential om du ägnar för mycket tid åt att fundera på vad andra tycker.

Eller om du fokuserar på din rädsla.


Man kan ju fråga sig vad det värsta är som kan hända är.

Kommer det att döda dig?

Döden är ju inte det värsta.

Det värsta som kan hända dig är att du låter dig själv dö på insidan medan du fortfarande är i livet


Med de här mycket morgontidiga funderingarna önskar jag DIG en fantastisk dag!

Glöm inte att DU är en fantastisk människa.
Du är vacker och du är i precis rätt ålder och andra omständigheter för att göra just det du längtar efter.


Här kommer morgonens citat:



"Alltför många av oss lever inte våra drömmar - istället lever vi vår rädsla!"

Les Brown




Av Kaela - 16 december 2015 04:42

 


Idag är det onsdagen den 16 december och Assar har namnsdag!


Jag gratulerar!


Varma grattisar också till DIG som har födelsedag idag!


Ha en dag som skapar rika minnen!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards